از سوی دیگر حتما آقای وزیر و مشاوران رسانه ایشان بهتر میداند که اعلام آمار بصورت قطره چکانی و غیر شفافیت بصورت روزانه نمیتواند پاسخگوی نیاز مردم و برطرف کننده این حجم استرسی که به مردم وارد شده است باشد.

آقای وزیربهداشت درباره کرونا شفاف تر و مقتدرانه تر رفتار کنید

سلامت نیوز-*زهرا خوشحالی: از زمان اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران 6 روز گذشت و مردم همچنان وحشت زده و نگران منتظر اقدامات جدی و کاربردی وزارت بهداشت درباره این ویروس هستند.

وحشتی که آقای دکتر نمکی آن را وحشت کاذب میداند و شاید در حرفه ی او این امر طبیعی باشد اما برای مردمی که اعتماد چندانی به سیستم و نظام سلامت ندارند و مدتها قبل از نحوه ی خدمات رسانی آن شاکی بوده اند خیلی هم دور از ذهن نیست.مراجعین به بیمارستانها سرگردان هستند. بیمارستانهای دارای امکانات تشخیصی مشخص نیستند و مراکز درمانی خصوصی هم همکاری لازم را از ترس از دست دادن مراجعینشان با مردم ندارند.

از سوی دیگر حتما آقای وزیر و مشاوران رسانه ایشان بهتر میداند که اعلام آمار بصورت قطره چکانی و غیر شفافیت بصورت روزانه نمیتواند پاسخگوی نیاز مردم و برطرف کننده این حجم استرسی که به مردم وارد شده است باشد.

آماری که ارائه میشود دارای شبهات فراوان و مبهم است. آیا واقعاً درصد کشتار کرونا در ایران نسبت به چین بیشتر است ؟ اگر بپذیریم که میزان کشتار کرونا در ایران مانند چین «۲ درصدِ مبتلایان» است، قاعدتاً باید به این نتیجه برسیم که اگر تاکنون هشت نفر در ایران بر اثر کرونا جانشان را از دست داده‌اند، شمار مبتلایان در ایران ۴۳ نفر نیست،  دستکم باید بیش از ۴۰۰ نفر باشد.این سوالی است که مدام در شبکه های اجتماعی مطرح  میشود و بدون پاسخ مانده.

در این خصوص قدری شفاف ترو مسئولانه‌تر رفتار کنید. مخفی کاری کمکی به حل بحران نخواهد کرد. فقط مردم را بی اعتماد تر میکند که خود بهتر میدانید چه عواقب سهمگین تری از اپیدمی کرونا یا هر ویروس دیگری خواهد داشت.

راستی آقای وزیر بک بار شماره ای را هم که برای پرسش درباره کرونا اعلام کرده اید را خودتان گرفته اید ببینید نفر چندم لیست قرار میگیرید و اطلاعات با چه کیفیتی به شما ارائه میشود؟

وعده هایی نظیر پخش گسترده مواد ضدعفونی و حتی ماسک هم هنوز عملی نشده و به این بی اعتمادی تا حدود زیادی دامن میزند.مگر چند روز دیگر باید بگذرد تا این وسائل به دست مردم برسد؟ تا آن زمان اصلا کارایی لازم را دارند؟ بازار جولانگاه سودجویان به قول خودتان مفت خور و پدرسوخته شده است و تا کی مردم باید شاهد این قبیل فعالیت های غیرقانونی باشند؟؟

کادر درمان که در خطر مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند هم جزو مردم کشور ما هستند و نیازمند تر از همه به وسابل پیشگیری ، برای سلامت آنها چکار کرده اید چرا که میگویند حتی ماسک هم در بیمارستانها پیدا نمیشود؟

بخش اطلاع رسانی  وزارت خانه هم که قبلا پاسخگوتر بود گویا تصمیم به عدم پاسخگویی به خبرنگاران را گرفته و دیگر پاسخگو نیست.,وقتی ما دسترسی به منایع خبری نداریم چگونه به مردم اطمینان دهیم که اوضاع تحت کنترل است؟همین میشود که بازار شایعات رونف میگیرد.

وزارت بهداشت برای آگاه‌سازی مردم طی روزهای گذشته آیا فعالیتی جز آماده‌سازی چند پوستر و اینفوگرافیک درباره  شستن دست ها و چند برنامه تلوزیونی دیرهنگام انجام داده است؟ آیا نمیتوانستیم شاهد تبلیغات گسترده تر و کاراتری از سوی متولی بهداشتی کشور در رسانه‌ها باشیم؟

آقای وزیر بهداشت حالا اکثر مردم فهمیده اند که دستهایشان را مرتب بشویند حالا بروید سر اصل مطلب!! چرا در شهر قم به اندازه کافی تمهیدات لازم را بکار نبردید و قبل از آنکه مبتلایان به شهرهای دیگر بروند جلوی این امر را نگرفتید و حالا به خواهش و تمنا روی آوردید؟!آیا غیر از این است که اکنون شما باید حامی جان مردم در برابر این ویروس باشید و اندکی مقتدرانه تر برخورد کنید؟

با توجه به اینکه اختیار تعطیلی مدارس را هم به وزارت بهداشت سپرده اند آیا تعطیلی دوروزه و یا نهایتا یک هفته ای مدارس میتواند کارساز باشد.آیا این مقدار کافیست و میتواند از بروز اپیدمی جلوگیری کند؟والدین نگران فرزندان خود هستند و این وحشت کاذب نیست.

از طرف دیگر این روزها شاهد ایجاد چند قرارگاه و ستاد و ... بوده ایم .

خروجی ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت تا کنون چه بوده؟ حتی ما رسانه ای ها هم فقط در جریان اخبار انتصابات ستادهای مختلف را شنیده ایم اما اینکه این ستادها چه خروجی داشته واقعا مبهم است!

آقای وزیر محترم بهداشت قول دادید شما قول دادید که با مردم صادق باشید و اکنون باور کنید مردم وحشت زده اند چه کاذب و چه غیر کاذب. لطفا با مردم روراست باشید.این آزمون سخت پیش روی خود را با نیکنامی به سرانجام برسانید.نتیجه این آزمونی در کارنامه کل دولت و در اذهان مردم ثبت و ضبط خواهد شد.

 

*سردبیر سلامت نیوز

*دکترای مدیریت رسانه 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha