سلامت نیوز : رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران گفت: ورزش منظم روزانه حتی به میزان نیم ساعت پیاده روی تأثیر زیادی در پیشگیری از بروز سرطان، سكته و بیماریهای عصبی دارد به خصوص اگر با تغذیه سالم همراه شود.

لطفعلی ‌پوركاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با انجام ورزش‌های منظم روزمره همراه با رژیم غذایی صحیح می‌توان از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری كرد زیرا در انواع سرطان‌ها معمولاً رشد و نمو سلول‌های بدن از حالت عادی خارج شده و در بافت‌های بدن هرج و مرج سلولی رخ می‌دهد و در صورت استمرار می‌‌تواند منجر به یك سرطان در یك عضو بدن شود.

وی اظهار داشت: ورزش سبب می‌شود كه اكسیژن بیشتری به سلول‌های بدن رسیده و اگر فرد یك رژیم غذایی منظم و اصولی داشته باشد از ورود مواد سرطان‌زا به بدن وی جلوگیری می‌شود و در نتیجه سلول‌های بدن به جای اینكه سرشار از مواد نیتروزامین، اكسیدان و آلاینده شود از اكسیژن با گردش خون بالا برای سم‌زدایی برخوردار می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران تصریح كرد: یكی از مزایای ورزش منظم آن است كه شدت جریان خون و تبادلات اكسیژن با دی‌اكسید كربن و سایر گازهای سمی زیاد شده و در نتیجه قدرت رسوب و ماندگاری تركیبات سرطان‌زا در بدن انسان كاسته می‌شود.

* جلوگیری از 14 نوع سرطان با مصرف نكردن سیگار

پوركاظمی گفت: به طور كلی پدیده ورزش با سیگار، الكل، مواد مخدر و چاقی سازگار نیست و در نتیجه به طور غیرمستقیم با مصرف نكردن سیگار از بروز 14 نوع سرطان به بدن جلوگیری می‌شود. یا با مصرف نكردن الكل از بروز سرطان كبد پیشگیری می‌شود و همچنین اگر از چاقی پرهیز شود از بروز سرطان رحم در خانم‌ها نیز پیشگیری می‌شود.

وی افزود: در ورزشكاران حرفه‌ای و قهرمانان بیشترین غذاهای مصرفی را كربوهیدرات‌ها (مواد نشاسته‌ای و آبمیوه‌های متعدد) تشكیل می‌دهد كه میزان پروتئین مصرفی در آنها حدود 20 درصد است در نتیجه از بروز سرطان‌های روده بزرگ كه بیشتر ناشی از تركیبات گوشتی و پروتئینی است نیز جلوگیری می‌شود.

پوركاظمی اظهار داشت: یكی از علل بروز برخی از سرطان‌های دستگاه گوارشی پُرخوری و همه‌ چیزخواری است از آنجایی كه ورزشكاران دارای یك برنامه رژیم غذایی منظم و حساب شده هستند و فقط غذاهای مفید و مجاز را با یك دوز مشخص مصرف می‌كنند متعاقباً آسیب‌های گوارشی به مری، معده، روده‌ها،‌ كبد و لوزالمعده آنان بسیار كمتر خواهد بود و شیوع سرطان در ورزشكاران را كاهش می‌دهد.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران خاطرنشان كرد: ورزش‌های منظم و روزمره به میزان حتی نیم ساعت از جمله پیاده‌روی یا آرام دویدن همراه با نرمش‌های سبك قادر است علاوه بر پیشگیری از سرطان از بروز سكته‌های قلبی، مغزی، كبد چرب، بیماری‌های عصبی، عضلانی، استخوانی و بیماری كلیوی پیشگیری كرده و بر طول عمر افراد و ورزشكاران به طور چشمگیری بیفزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha