سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

رییس کارگروه دستمزد شورای عالی کار گفت: سبد معیشت کارگران چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

سبد معیشت کارگران تعیین شد

سلامت نیوز: رییس کارگروه دستمزد شورای عالی کار گفت: سبد معیشت کارگران چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که در مقایسه با سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، «فرامرز توفیقی» در گفت و گو با ایرنا افزود: جلسه کمیته دستمزد نخستین بار بود که برای تعیین سبد معیشت کارگران طولانی مدت مورد بررسی گرفت و در آن تمام نمایندگان کارگری و کارفرمایی حاضر شدند.

وی افزود: دو طرف خواسته‌های خود را بیان کردند و نکته مهم این است که فارغ از هر موقعیت کاری مهم کرامت و شان انسانی است و باید توجه کنیم که به چه قیمتی می‌خواهیم این کرامت را حراج کنیم.

رییس کارگروه دستمزد شورای عالی کار با انتقاد از برخی نمایندگان کارفرمایی گفت: برخی از این نمایندگان بدون توجه به کرامت انسانی اعلام کردند که باید حداقل‌های معیشت برای کارگران در نظر گرفت و نیازی نیست که قیمت غیر از میوه‌های سیب و پرتقال مبنی باشد و این اقلام کافی است و بسیاری موارد اینچنینی را بیان می‌کردند.

وی افزود: همانطور که سبد معیشت سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تصویب نشد بطور مسلم سبد چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان نیز مصوب نمی‌شود، اما باید شان و کرامت انسان‌ها را رعایت کنیم.

توفیقی گفت: براساس سبد معیشت کارگران، نمایندگان کارفرمایان تاکید داشتند که باید سبد حداقلی، تعیین شود و مولفه‌ها و اقلام خوراکی حداقلی موجود در بازار تعیین شوند و این موجب اختلاف نماینده کارگران و کارفرمایان بود که باید میانگین مواد را در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: کارفرمایان اعتقاد داشتند که با حداقل‌ آمارهای مواد موجود در بازار، سبد معیشت کارگران را می توان پر کرد و این نقطه اختلاف بود.

رییس کارگروه دستمزد شورای عالی کار خاطرنشان ساخت: اختلاف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تعیین سبد معیشت کارگران در مقایسه با سال گذشته (سبد معیشت سال گذشته سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود) مبنای ورود به تعیین دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: تعیین سبد معیشت کفاف خانوار کوچک ۳.۳ نفر در شهرهای کوچک است و مناسب خانوارهای کارگری در کلانشهرها نیست.

توفیقی گفت: تعیین این سبد معیشت گام به جلو نیست و با توجه به شرایط تورم، تعیین سبد معیشت چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان توانسته‌ قدرت خرید کارگران در سال ۹۷ را تامین کند.

به گزارش ایرنا،در ۲۸ اسفندماه سال گذشته پس از تشکیل چندین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی، سرانجام دستمزد سال ۹۸ کارگران برای «حداقلی بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین کرد.

همچنین دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه کار که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند، به میزان ۱۳ درصد نسبت به حقوق پایه ۹۷ به اضافه ۲۶۱ هزار و ۱۱۸ تومان، افزایش یافت.

دستمزد سال آینده کارگران در روزهای پایانی اسفند در قالب چانه زنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت نهایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha