سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 289799

به اعتقاد یک روانشناس بالینی به فرد معتادی که ترک کرده می‌توان اعتماد کرد اما به‌جای حدس و گمان و قضاوت، دلایل و درمان اعتیاد این فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.

آیا می‌توان با معتادی که ترک کرده، ازدواج کرد؟

سلامت نیوز: به اعتقاد یک روانشناس بالینی به فرد معتادی که ترک کرده می‌توان اعتماد کرد اما به‌جای حدس و گمان و قضاوت، دلایل و درمان اعتیاد این فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، خواستگاری،مواد مخدر،فرد معتاد،ازدواج،عوامل تحریک کننده،دوست ناباب،روانشناسان،کارشناسان،شیشه، کراک،هروئین،خانواده،پرخاشگری،ترک اعتیاد
ممکن است خواستگارتان فرد معتادی باشد که قول می‌دهد به خاطر شما اعتیادش را ترک کند؛ شما هم به خاطر عشق و علاقه‌ای که به او دارید به قولش اعتماد کرده و راضی به ازدواج با او می‌شوید. این در حالی است که روانشناسان بارها و بارها تأکید کرده‌اند که به امید تغییر همسرتان ازدواج نکنید؛ بنابراین اگر خواستگارتان معتاد است و به شما قول ترک می‌دهد، او را معتادی بدانید که هیچ‌وقت ترک نخواهد کرد؛ آیا بازهم با او ازدواج می‌کنید؟! اما اگر متوجه شدید که خواستگارتان کسی است که قبلاً اعتیاد داشته و ادعا می‌کند ترک کرده است، در این صورت تکلیف چیست؟

عادل مِهری روانشناس بالینی در این خصوص پاسخ می‌دهد:

آیا می‌توان به فرد معتادی که ترک کرده اعتماد و با او ازدواج کرد؟
بله با چنین فردی می‌توان ازدواج کرد اما باید بررسی کنید که اعتیاد و رفتارهای ناهنجار چقدر در رفتار او نهادینه‌شده است. برخی افراد معتقدند که فرد معتاد ممکن است بعد از مدتی به دلیل برخورد با عوامل تحریک‌کننده مثل کبریت و یا رفت‌وآمد با دوستان ناباب، مجدد به سمت اعتیاد سوق پیدا کند و به همین دلیل این فرد را از ازدواج محروم می‌کنند اما من معتقدم که این فرد حق ازدواج دارد و بهتر است به‌جای حدس و گمان و قضاوت، دلایل و درمان اعتیاد این فرد را بیشتر موردبررسی قرارداد.

برای ازدواج با این افراد به چه نکاتی باید توجه کرد؟
به عقیده عده‌ای از روانشناسان، با مصرف مواد مخدر الکترون‌ها و یا سلول‌های مغزی فرد درگیر می‌شود؛ بنابراین وقتی فردی درگیری مغزی زیادی با اعتیاد دارد ممکن است به‌راحتی نتواند آن را کنار بگذارد؛ عده‌ای دیگر می‌گویند گاهی عادت باعث می‌شود تا فرد نتواند ترک کند یا بعد از ترک دوباره به سراغ اعتیاد برود و ازآنجایی‌که عادت در فرد نهادینه می‌شود، ترک اعتیاد سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین لازم است دیدگاه کارشناسان و روانشناسان در مورد ترک اعتیاد موردبررسی قرار گیرد.

همچنین باید بررسی شود که چه عاملی باعث شده تا این فرد به سراغ اعتیاد برود زیرا معمولاً افرادی که نارضایتی بالایی از خود و اطرافیان دارند به سراغ اعتیاد می‌روند.

نوع موادی که فرد قبلاً مصرف می‌کرده ازجمله موارد مهمی است که برای ازدواج با چنین فردی حتماً باید موردتوجه قرار گیرد زیرا نوع مواد مصرفی و وابستگی‌ها تأثیرات زیادی بر روی ذهن، شخصیت و فیزیولوژی فرد معتاد می‌گذارد؛ چنانچه مصرف برخی از مواد مخدر مثل تریاک ممکن است باگذشت یک سال اصلاً نمایان نباشد اما فرایند ترک و اثرگذاری برخی مواد مثل شیشه، کراک، هروئین و...بسیار سخت و جبران‌ناپذیر است.

همچنین مدت‌زمان پاکی هم نکته مهم دیگری است که لازم است هنگام خواستگاری به آن توجه شود. مدت‌زمان پاکی هرچقدر طولانی‌تر باشد بهتر است زیرا اگر مدت کمی از ترک فرد گذشته باشد، احتمال زیادی برای بازگشت به اعتیاد وجود دارد.

سلامت خانواده از دیگر نکات مهمی است که خانواده دختر حتماً باید به آن توجه کنند زیرا وجود فرد یا افراد معتاد مثل پدر، برادر و...در خانواده پسر احتمال بازگشت مجدد به اعتیاد را بالابرده و ازدواج با چنین فردی را ریسک‌پذیر می‌کند.

از چه راه‌هایی می‌توان به ادعای ترک خواستگار اعتماد کرد؟
حتماً باید به کمک روانشناسان و مشاوران تشخیص داده شود که آیا این فرد ازلحاظ ذهنی آمادگی برگشت به اعتیاد را دارد یا خیر؟ حتی افراد عادی هم می‌توانند از طریق معاشرت، رفتارهای فرد معتاد را موردبررسی قرار دهند زیرا معمولاً این افراد رفتارهای پرخطر و ناهنجار زیادی همچون ولخرجی، پرخاشگری، بی‌برنامگی و... از خود بروز می‌دهند اما به‌طورکلی برای ازدواج با فرد معتادی که ادعا می‌کند ترک کرده، حتماً باید از روانشناسان و مشاوران کمک گرفت و از طرفی پروسه درمان که در بالا ذکر شد، بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha