چند روز پیش مدیرعامل جمعیت امام‌علی(ع) در اظهارنظری قابل تأمل از کاهش میانگین سن زنان سرپرست خانوار در کشور خبرداد.

کاهش معنادار سن زنان سرپرست خانوار به ۱۵ سال

سلامت نیوز: چند روز پیش مدیرعامل جمعیت امام‌علی(ع) در اظهارنظری قابل تأمل از کاهش میانگین سن زنان سرپرست خانوار در کشور خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ملی، زهرا رحیمی اعلام کرد که زنان سرپرست خانوار سن‌شان شامل 18 تا 60 سال می‌شود، اما در بعضی از استان‌هایی که کودک‌همسری شایع است، زنانی با سن 14 تا 15 سال هم سرپرستی خانواده را به دوش می‌کشند. از سوی دیگر معصومه آقاپور علیشاهی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: در حال حاضر سه‌میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این آمار نسبت به 10 سال گذشته 58‌درصد افزایش داشته است. افزایش زنان سرپرست خانوار به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد؛ علت بیرونی ضعف شرایط اقتصادی خانواده‌ها و از دلایل درونی می‌توانیم فقر فرهنگی را نام ببرم که هر دو عامل در مناطق محروم مثل شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است.

40‌درصد از زنان تحت پوشش کمیته امداد

طبق آمار کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از یک‌میلیون نفر از این زنان (40 درصد) تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند و مابقی به خود اشتغالی روی آورده‌اند. همچنین 81 صد این زنان به علت فوت همسر، 13.28‌درصد به علت طلاق و بقیه نیز به دلایلی از قبیل از کارافتادگی و معلولیت سرپرست خانواده، مهاجرت یا مفقود شدن همسر تحت پوشش این نهاد در آمده‌اند. میانگین سنی 14‌درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بین 21 تا 40 سال، 12.5‌درصد بین 41 تا 50، 17‌درصد بین 50 تا 60 و 36‌درصد بیش از 71 سال است.

نگرانی بابت افزایش زنان سرپرست خانوار

یک جامعه‌شناس اجتماعی در این رابطه که افزایش زنان سرپرست خانوار چه مشکلاتی را برای جامعه به همراه داشته باشد، گفت: طی 10سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان 85‌‌درصد افزایش داشته که بیشترین دلیل آن البته طلاق بوده است. مهدی ایزدی با تاکید بر اینکه دختران مجرد به‌لحاظ اجتماعی گروه حائز اهمیتی هستند که قشری از آنان عهده دار سرپرستی خانواده هستند، توضیح داد: بر اساس آخرین سرشماری، حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد یعنی نزدیک به 10‌میلیون نفر، دختران جوانی هستند که مجرد بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند و بخشی از دختران این گروه نیز افرادی هستند که در گروه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند.

این دسته با توجه به تغییرات اجتماعی رو به افزایش هستند و در آینده تعداد زنان سرپرست خانوار از این منظر افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع نگران‌کننده خواهد بود، در حالی که امروز بیش از سه‌میلیون زن سرپرست خانوار داریم. وی به مشکلات فردی، ‌اجتماعی و ‌عاطفی این زنان هم اشاره کرد و گفت: نگرش‌های نادرست اجتماع نسبت به سلامت رفتاری، سوءاستفاده از آنها توسط افراد فرصت‌طلب و نبود بینشی برای رسیدگی به این افراد، از دیگر آسیب‌های پیش روی این زنان است. با زنان سرپرست خانوار به‌دلیل ضعف اقتصادی مجبور به حاشیه‌نشینی و اسکان ناامن شده‌اند، بیش از 273‌هزار زن سرپرست خانوار در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند. این زنان بدون حق انتخاب در این شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند و تحرک اجتماعی و اقتصادی آنها نسبت به مردان ضعیف‌تر است. این زنان به‌دلیل ناتوانی اقتصادی از سلامت روانی و اجتماعی خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل در چرخه فقر گرفتار شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha