سلامت نیوز : رییس انجمن گوارش كودكان گفت: برخی از بیماری‌ها مانند سرطان خون، دیابت و سلیاك از سنین 8 -7 سالگی در كودكان دیده می‌شود. كودكانی كه در دو سال اول زندگی از شیرمادر تغذیه كرده‌اند نسبت به كودكانی كه با شیرخشك تغذیه می‌شوند كمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شود.

دكتر غلامرضا خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مواد زیادی در شیر مادر وجود دارد كه باعث مصونیت بدن كودك در برابر میكروبها می‌شود. علاوه بر آن، مواد موجود در شیر مادر باعث می‌شود كه توانایی مغزی این كودكان چند برابر بیشتر از كودكان شیرخشك خوار باشد.

وی درباره تاثیر مصرف غذاهای فوری بر سلامت مادر و شیرخوار اظهار كرد: استفاده از غذاهای فوری تاثیر منفی می‌گذارد چرا كه این غذاها چربی زیادی دارند و تداوم مصرف آن‌ها باعث ابتلا به چاقی می‌شود علاوه بر آن مواد افزودنی موجود درغذاهای فوری، ابتلای مادر به عوارض گوارشی را در پی دارد.

رئیس انجمن گوارش كودكان در ادامه افزود: مصرف غذاهای فوری از سوی مادر بر سلامت شیرخوار تاثیر منفی نمی‌گذارد. این غذاها چنانچه همراه با نوشابه مصرف شوند بر سلامت مادر تاثیر منفی بیشتری می‌گذارد چون نوشابه باعث ابتلا به پوكی استخوان و كافئین موجود در آن موجب ابتلای فرد به بیماریهای معده می‌شود.

وی درباره علت مدفوع خونی كودكان گفت: این عارضه دلایل زیادی دارد. شایع‌ترین علت آن در كودكان زیر یك سال، آلرژی به پروتئین شیر پاستوریزه است. مادران برای افزایش میزان شیر خود و بهبود تغذیه خود شیر پاستوریزه می‌خورند. پروتئین این نوع شیر از طریق شیر مادر به معده كودك منتقل می‌شود اما ممكن است كودك به پروتئین شیر پاستوریزه حساسیت داشته باشد.


خاتمی در پایان درباره علل مدفوع خونی كودكان بالای یك سال گفت: این عارضه دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد كه زخم معده و پولیپ روده از جمله آنها هستند. اسهال خونی، انگل و پیچیدگی روده نیز از علل دیگر مدفوع خونی كودكان بالای یك سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha