یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 28988
سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: سلامت از نان شب هم واجب‌تر است و دانشگاههای علوم پزشكی مسئولیت اصلی تأمین سلامت مردم را به عهده دارند اما عده‌ای علیه خادمان سلامت مردم هجمه می‌كنند كه علت آن را نمی‌دانیم.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در نخستین نشست سراسری هیئت امناهای دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر كشور كه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر مطالعه و ساخت 48 هزار تخت بیمارستانی را در درستور كار داریم تا با كمك اعضای هیئت امناها بتوانیم هرچه زودتر این تخت‌ها را آماده، تكمیل و نیاز كشور را مرتفع كنیم.

وی گفت: در سال گذشته 3 جلسه برای هر دانشگاه برای هیئت امنا اختصاص دادیم و در این راستا برای برخی دانشگاه‌ها نیز جلسات خاص و بیشتری تشكیل شد تا در این جلسات خواسته‌های وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشكی ابلاغ و پیگیری شود.

وحیددستجردی افزود: مهمترین نقطه اتكای تصمیم‌گیری در دانشگاه‌های علوم پزشكی هیئت امناها هستند زیرا دانشگاه‌ها مركز پرورش انسان‌ها بوده و این انسان‌های پرورش یافته باید مسئولیت اداره كشور را برعهده بگیرند و در این راستا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشكی به دلیل اینكه با جان و سلامت مردم سر كار دارند می‌توان گفت این شعار سلامت از نان شب هم واجب‌تر است را آنان انجام می‌دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر در كشور 50 دانشگاه علوم پزشكی داریم، بیان داشت: با تجمیع حوزه آموزش و درمان پس از انقلاب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برعهده دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار گرفت كه این امر نه تنها در ایران بلكه در تمام دنیا بی‌نظیر است.

وحید دستجردی گفت: حدود بیش از 30 سال پیش پزشك‌های متعددی از كوبا، هند و بنگلادش در كشور ما حضور داشتند ولی هم اكنون با تجمیع حوزه‌های درمان و آموزش توانسته‌ایم در حوزه پرورش نیروی انسانی نیاز كشور را برطرف كنیم به طوری كه در حال حاضر می‌توانیم نیروهای انسانی علوم پزشكی دیگر كشورها را پرورش دهیم.

* فارغ‌التحصیلان علوم پزشكی فارغ‌التحصیلان اعزامی به مناطق محروم كشور

وزیر بهداشت با بیان اینكه فارغ‌التحصیلان رشته علوم پزشكی در بین تمام فارغ‌التحصیلان كشور تنها گروهی هستند كه پس از فارغ‌التحصیلی به مناطق مختلف كشور اعزام می‌شوند، گفت: این به این دلیل است كه این فارغ التحصیلان پس از پایان تحصیل دیگر هیچگونه نیازی به فراگیری مهارتی نیاز ندارند و می‌توانند بدون فراگیری مهارت‌های لازمه بر اساس نتایج پیوند تجمیع درمان و آموزش در مناطق مختلف كشور ارائه خدمات كنند و این منحصراً در بین فارغ‌التحصیلان علوم پزشكی نمود پیدا می‌كند و این مسئله را به طور مثال در فارغ‌التحصیلان مهندسی مشاهده نمی‌كنیم.

وحید دستجردی با اشاره به اینكه از دیگر نتایج تجمیع حوزه‌های درمان و آموزش در كشور بومی كردن رشته‌ علوم پزشكی است، گفت: قبل از پیروزی انقلاب و قبل از تشكیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دانشگاه‌های علوم پزشكی بر اساس منابع خارجی كار می‌شد و بسیاری از فارغ‌التحصیلان برخی از مطالب آموزشی را در بین بیماران خود مشاهده نمی‌كردند ولی اكنون با تشكیل و ایجاد وزارت بهداشت و ارائه آموزش‌های جامع‌نگر توانسته‌ایم به عنوان اولین علم در كشور بتوانیم رشته علوم پزشكی را در ایران بومی كنیم.

وحید دستجردی ادامه داد: در حال حاضر تنها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشكی در كشور هستند كه به مناطق محروم اعزام می‌شوند و با تمام مشقات و سختی‌ها خدمات ارزنده‌ای به آحاد مردم ارائه می‌كنند.

وزیر بهداشت با تشكر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه برخی از آنان نیز در طول یك سال و نیم گذشته دچار بیماری‌های قلبی متعددی بودند، گفت: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی برنامه‌های بسیاری را در فعالیت‌های خود از جمله رسیدگی به آب شهری، خانه‌های بهداشت، تربیت دانشجویان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از روستاها تا شهرها را برعهده دارند و حتی شخصاً در مسائلی چون بیماری‌های وبا و مالاریا مسئولیت‌ها را انجام می‌دهند.

وحید دستجردی با اشاره به هجمه‌هایی كه به حوزه سلامت در كشور شده است افزود: علت و منشأ این هجمه‌ها را نمی‌دانیم كه چرا به خدمت‌گذاران مردم كه دغدغه كاهش درد و آلام مردم را دارند برخورد می‌كنند ولی تعبیر ما مانند درخت سیبی است كه هر چه سنگ و چوب به آن پرتاب می‌كنند ما باید مانند نتیجه یك درخت كه حاصل آن میوه سیب است همچنان با تمام وجود این هجمه‌ها را به جان بخریم و با تلاش و افزایش فعالیت‌های خود رضایت مردم و خدای متعال را برآورده كنیم.

* جشن تكمیل خانه‌های بهداشت

وحید دستجردی به تكمیل دو هزار خانه بهداشت در ظرف یك سال جاری اشاره كرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تكمیل این خانه‌های بهداشت جشن تكمیل خانه‌های بهداشت را بگیریم.

وی همچنین در ادامه به تكمیل اورژانس‌های پیش بیمارستانی نیز اشاره كرد و افزود: امیدواریم با تجهیز 500 اورژانس در كشور اورژانس‌های جاده‌ای تكمیل شود كه این مسئله باید در برنامه‌های اعضای هیئت امنا صورت پذیرد.

* ایجاد پست رئیس سازمان غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشكی

وزیر بهداشت به ایجاد سازمان غذا و دارو در دولت خدمتگزار نیز اشاره كرد و گفت: باید تشكیلات این سازمان در هیئت امنا و دانشگاه‌های علوم پزشكی دیده شود طوری كه باید معاون، پست رئیس غذا و دارو در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وحید دستجردی به تكمیل 4 هزار تخت بیمارستانی در سال جاری اشاره كرد و گفت: این مسئله مشاركت استانداران و رؤسای دانشگاه‌ها را به صورت جدی می‌طلبد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر مطالعه و ساخت 48 هزار تخت بیمارستانی در دستور برنامه‌های فعالیتی ما قرار دارد تا بتوانیم هر چه زودتر این تخت‌های بیمارستانی را آماده، تكمیل و نیاز كشور را مرتفع كنیم و مسلماً هیچ ارگانی جز هیئت‌های امنا با این تركیب شاخص نمی‌توانند در تجمیع تخت‌های بیمارستانی ما را حمایت كنند.

وحید دستجردی افزود: نظام ارجاع و پزشك خانواده را نیز سال گذشته در شهرها آغاز كردیم كه در استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری در 17 شهرستان بین 20 تا 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم كه این مسئله به صورت كامل حاصل نشد ولی امسال دستور دادیم با مشاركت هیئت امنا، استانداری و به طور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور 12 تا 14 میلیون نفر را بر اساس برنامه‌ پنجساله توسعه كشور تحت پوشش نظام ارجاع و پزشك خانواده قرار دهیم.

وحید دستجردی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر و وزارتخانه مسئول بیمه‌ها نیز باید اعتبارات خاص این مسئله را در نظر گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha