پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 289924

همان طور كه پیش‌بینی می‌شد، موج جدید بارش‌های شدید باران كه از عصر دوشنبه در كشور آغاز شده بود، باعث شد تا سیل در برخی از استان‌های كشور سرازیر شود.

لرستان دوباره گرفتار سیل شد

سلامت نیوز:همان طور كه پیش‌بینی می‌شد، موج جدید بارش‌های شدید باران كه از عصر دوشنبه در كشور آغاز شده بود، باعث شد تا سیل در برخی از استان‌های كشور سرازیر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد استان لرستان یكی از همین استان‌ها بوده كه جاری شدن سیل در آن، مردم این استان را در شرایط بحرانی قرار داده است .

بالا آمدن سطح آب در رودخانه‌ها و ادامه شدت بارندگی وضعیت برخی شهرستان‌های استان لرستان را بحرانی كرده است. سیلاب به برخی منازل مسكونی آسیب وارد كرده، راه‌های دسترسی به پل‌ها قطع شده، ریزش و رانش در جاده‌های لرستان صورت گرفته و با توجه به قطع شدن گاز در شهر معمولان، مردم این شهر به سوخت نیاز دارند، در شهرستان دلفان نیز به علت وقوع سیلاب و تخلیه برخی مناطق روستایی مردم نیاز شدید به چادر دارند.

 

فوت یك شهروند

با وجود هشدارهای داده شده، متاسفانه سیل اخیر لرستان باعث فوت یك مسافر شد. هوشنگ بازوند، استاندار لرستان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان و در واكنش به این حادثه گفت: كمیته‌ای از نیروی انتظامی، ستاد مدیریت بحران، دادستان و معاونت عمرانی استاندار تشكیل شده تا موضوع را در سریع‌ترین زمان بررسی كنند و اگر مدیران شهرداری و شخص شهردار در این حادثه مقصر باشند بدون درنگ به دادگاه تخلفات اداری معرفی خواهند شد و با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد. خبرگزاری صدا و سیما در مورد دلیل بروز این حادثه افزود: استانداری از روز قبل حادثه اعلام كرده بود كه ممكن است سیل جاری شود و اخطار داده بودیم اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مقداری كم توجهی صورت گرفته و مدیریت شهری و شهرداری باید پاسخگو باشد.

 

آخرین وضعیت

با وجودی كه به نظر می‌رسد با اتمام بارش‌ها سیلاب‌ها كم كم فروكش كنند اما استان لرستان همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد. گودرز امیری، معاون استاندار، دیروز در تشریح آخرین وضعیت این استان سیل‌زده از بارش بیش از 70 میلی‌متر خبر داد كه گفته می‌شود احتمالا به ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی‌متر نیز خواهد رسید. وی از قطع شدن راه دسترسی ۱۵۰ روستا خبر داد و افزود: ۴۰۰ اكیپ خدماتی و امدادی در سطح استان مستقر شده و ستادهای مدیریت بحران در سطح استان تشكیل شده است. حشمت بهمنی، فرماندار دلفان نیز به عنوان یكی از مناطق درگیر با موضوع سیل گفت: وضعیت این شهرستان بحرانی است و تاكنون بیش از ۱۳۰ میلی‌متر بارش باران داشته‌ایم. فرماندار دلفان با بیان اینكه به تجهیزات، لودر و بولدوزر نیاز داریم، یادآور شد: هم‌اكنون راه ارتباطی 40 روستا در شهرستان دلفان قطع شده است. الیگودرز یكی دیگر از شهرستان‌هایی است كه این روزها به سبب بروز سیل در شرایط بحرانی قرار دارد. حمید كشكولی، فرماندار این شهرستان در مورد وضعیت آن گفت: رودخانه «زز» در این شهرستان طغیان كرده است و بیش از ۱۶۰ میلی متر در بخش «زز، ماهرو و ذلقی» بارش باران داشته‌ایم. وی با ذكر اینكه به علت ریزش بهمن جاده الیگودرز به زز و ماهر در گردنه «گله بادوش» و جاده اصلی شول‌آباد – خرم‌آباد بسته شده است، گفت: هفت روستا در الیگودرز در محاصره سیلاب بوده و این مناطق تخلیه شده‌اند وتاكنون ۲۷ واحد مسكونی در الیگودرز خسارت دیده است. سیدحبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان، به خبرنگار رسا در خرم آباد، گفت: جاده معمولان - خرم آباد در نزدیكی چم حیدر به دلیل ریزش كوه و جاده معمولان پلدختر در نزدیكی روستای دمرود افرینه به دلیل آبگرفتگی مسدود شد. رضا میرزایی، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای لرستان اما از سه كانون بحرانی در لرستان نام برده و گفت: با توجه به ‌شدت بارندگی‌ها كه از سه‌شنبه آغاز شده و تا بعدازظهر چهارشنبه ادامه داشته حوزه رودخانه كشكان، شهرها و روستاهای مسیر آن، رودخانه تیره شهرستان دورود، شهر و روستاهای مسیر آن و شهر نورآباد سه كانون بحران در لرستان خواهند بود.

 

زیرساخت‌های سیل‌زده

سیل اما به زیرساخت‌های اصلی لرستان نیز آسیب‌هایی جدی را وارد آورده است به‌ طوری‌ كه مدیركل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از قطع برق ۳۷روستا و آب ۲۳ روستابر اثر بارش شدید باران در این استان خبر داد. به ‌گزارش مدیركل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، یكی از فیدرهای ۲۰ كیلو ولت در استان كهگیلویه و بویراحمد نیز بر اثر بارش و تندباد از مدار خارج شده و ۱۰۰ روستا در حال حاضر(تا ظهر سه‌شنبه) بی‌برق هستند. مدیركل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو افزود: میانگین بارش‌ها تا ساعت 30: 6 دقیقه امروز ۱۰۴ میلی‌متر گزارش شده كه بیشترین بارش با ۱۴۵ میلی‌متر در نورآباد و كمترین بارش با ۷۰ میلی‌متر در پلدختر ثبت شده است. همچنین بر اساس اخبار واصله گویا بسیاری از زمین‌های كشاورزی استان لرستان نیز زیر آب رفته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با تایید این مطلب گفت: اكثر اراضی كشاورزی در شهرستان‌های بروجرد و دورود زیر آب رفته‌اند. به گزارش ایلنا، گودرز امیری گفت: اكثر اراضی كشاورزی در شهرستان‌های بروجرد و دورود زیر آب رفته‌اند اما فعلا میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست.

 

خبرهای خوب

اما در كنار این خبرهای تلخ، اخباری از خیل عظیم كمك‌های سازمان‌های مختلف منتشر می‌شود كه جای دلگرمی دارد. حضور 1013 امدادگر برای كمك به شهروندان سیل‌زده لرستان یكی از همین اخبار خوب است. صارم رضایی، ‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان دیروز در مورد وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان استان لرستان به ایسنا گفت: ‌در حال حاضر آبگرفتگی داریم ولی فعلا سیلی در كار نیست. در واقع شرایط تحت كنترل است و فقط راه‌های ارتباطی چند روستا قطع شده كه در حال مدیریت آنها هستیم. رییس جمعیت هلال احمر لرستان با ذكر اینكه راه ارتباطی ۷۰ روستا قطع ‌شده‌ كه شامل ۳۸ روستا در میربك جنوبی و ۲۴روستا در میربك شمالی است، گفت: در حال حاضر فقط آبگرفتگی منازل را در سطح شهر ‌شاهدیم و در همین راستا راه ارتباطی یك روستا در دورود ‌از بخش چالانچولان قطع شده كه در حال رفع مشكل هستیم. رضایی در ادامه به توزیع اقلام امدادی در شهرستان‌ها اشاره كرد و گفت: در ۸۵ نقطه اسكان اضطراری داشته‌ایم. به گفته او خوشبختانه مشكلی در بحث افزایش جایگاه‌های احتمالی برای اسكان موقت سیل‌زدگان وجود ندارد. ولی هلال احمر تنها نهاد درگیر در امر امدارسانی به سیل‌زدگان نیست؛ امیرسرتیپ دوم حمزه بیدادی، فرمانده قرارگاه منطقه جنوب غرب ارتش نیز دیروز با اعلام آمادگی در این زمینه گفت: همه یگان‌های ارتش مستقر در خوزستان و لرستان با همه امكانات و ظرفیت آماده خدمت‌رسانی هستند. او با بیان اینكه ارتش به صورت كامل آماده همكاری با ستاد بحران این دو استان است، گفت: هر كجا كه لازم باشد و از ما بخواهند در مناطق گرفتار سیل حاضر می‌شویم و خدمت‌رسانی می‌كنیم.

 

جاده‌های سیل‌زده

سیل اما باعث آسیب دیدن جدی راه‌ها و جاده‌های استان نیز شده است. به‌ طوری كه به معاون سازمان راهداری كشور، راه ارتباطی 243 روستا در لرستان قطع شده و برآورد اولیه نشان از خسارت 500 تا 600 میلیارد تومانی سیل به راه‌های استان دارد. به گزارش فارس، خداداد مقبلی با بیان اینكه همچنین در 258 نقطه در لرستان ریزش و رانش داریم، افزود: برآورد اولیه نشان از خسارت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های لرستان دارد. وی خاطرنشان كرد: عمده مشكل ما مسیر خرم‌آباد به پلدختر هست كه در حاشیه رودخانه كشكان است و كلیه مسیرهای اصلی در استان باز هستند. سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راه راهور ناجا درباره وضعیت راه‌های استان‌های سیل‌زده كشور نیز در همین زمینه و در مورد آخرین وضعیت راه‌های استان‌های غربی درگیر سیل گفت: تا عصر روز گذشته بخش‌های گسترده‌ای از كشور تحت تاثیر شرایط جوی قرار داشتند كه استان لرستان به واسطه بارش بسیار سنگین و جاری شدن سیلاب‌ها در وضعیت بدی قرار گرفته بود، اما وضعیت محور‌های دیگر مانند گذشته پا برجا بود. رییس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینكه محور‌های خرم‌آباد به پل دختر، خرم آباد به كوهدشت، محصور هستند، گفت: تردد‌ها در این محور از آزاد راه انجام می‌شود، لذا محور‌های قدیم به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی و خطر سیلاب مسدود هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha