شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2900

ایجاد تغییرات كوچك در شیوه زندگی می‌تواند مانع از ابتلا به ۴۰ درصد از سرطان‌ها شود.

بعضی از واژه‌ها ترسناکند، مثل سرطان؛ مخصوصاً وقتی احساس کنید خطر بیخ گوشتان است، چرا که كارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده‌اند افزایش طول عمر و تغییر در شیوه زندگی، تعداد مبتلایان به سرطان را در آسیا تا سال۲۰۲۰ به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در كنفرانس دو روزه‌ای كه در سنگاپور برگزار شد كارشناسان اعلام كردند افزایش سریع جمعیت به همراه افزایش طول عمر و تغییرات فوق‌العاده در رژیم غذایی و شیوه زندگی مردم، بار سنگینی را بر دوش كشورهای در حال توسعه‌ای كه از عهده هزینه غربالگری، ایمن‌سازی و درمان‌های گران‌قیمت برنمی‌آیند، خواهد گذاشت.

ریچارد هورتون، ویراستار مجله معتبر پزشكی لنست، در این كنفرانس گفت: بسیاری معتقدند سرطان ظاهراً فقط مشكل جوامع مسن و ثروتمند است، برخی دیگر نیز معتقدند عده‌ای از لحاظ ژنتیكی مستعد ابتلا به سرطان هستند و در نتیجه دچار شدن به این بیماری اجتناب‌ناپذیر است، اما در واقع هیچ‌یك از این دو نظر صحت ندارد چرا که ایجاد تغییرات كوچك در شیوه زندگی می‌تواند مانع از ابتلا به ۴۰ درصد از سرطان‌ها شود.

 به این ترتیب به نظر می‌رسد سرطان، كه مثل خرچنگ، چنگال‌هایش را بر کره زمین گسترده، این چنگال‌ها را بر نقاطی از زمین بیشتر فرو خواهد كرد. غرب آفریقا، آمریکاى جنوبى، جزایر کارائیب و شمال شرقى آسیا كه در پانزده سال آینده هفتاد و پنج درصد مرگ‌ومیر سرطان در آنها خواهد بود.

 این در حالی است که سرطان دومین عامل اصلی مرگ در آمریکا به‌شمار می‌رود و بیش از نیم میلیون از مردم این کشور یا به عبارتی 1500 نفر در روز، در سال 2004 به‌علت بیماری سرطان جان خود را از دست داده‌اند. در جایی که یک‌چهارم مرگ‌ومیر در آمریکا به خاطر سرطان است، تخمین زده شده است که امسال دو میلیون نفر از این بیماری جان می‌سپارند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که در بیست سال آینده، عامل بیش از پنجاه درصد مرگ افراد در سراسر دنیا سرطان خواهد بود، چرا که اکثر کشورها زندگی ناسالم غرب را الگوی خود قرار می‌دهند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، سالانه ۱۱ میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در سراسر جهان گزارش می‌شود و سالانه هفت میلیون تن نیز بر اثر ابتلا به این نوع بیماری مهلك جان خود را از دست می‌دهند.

در این میان، سرطان ریه كه استعمال سیگار یكی از مهمترین عوامل بروز آن است، با ۶۰۰ هزار مورد جدید ابتلا در هر سال، مهمترین سرطان در آسیا به‌شمار می‌آید که در حال حاضر رتبه نهم عوامل مرگ مردم دنیا را در اختیار دارد و در سال2030 به رتبه ششم صعود خواهد کرد.

مثلاً آمار سازمان بهداشت جهانی‌حاكی از آن است كه شمار بیماران مبتلا به سرطان ریه در چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی به یك میلیون نفر خواهد رسید. پس از سرطان ریه، معده و كبد، سرطان سینه و روده عمده‌ترین مشكلا ت در آسیا قلمداد می‌شوند.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha