در حالی که به نظر می‌رسد تعداد کیت‌های آزمایش تست کرونا جوابگوی انجام این تست از همه شهروندان مشکوک به ابتلا به این ویروس نباشد، اما براساس شواهد و خبرهایی که از سوی رسانه‌های رسمی هم منتشر شده است، تعدادی از نمایندگان دولت و مجلس تنها به دلیل احتمال مبتلا شدن به کرونا مورد تست این بیماری قرار گرفتند، این وضعیت چنین شائبه‌ای را در میان مردم ایجاد کرده است که عده‌ای خواص، از خدمات ویژه در برابر مردم برخوردارند.

شائبه تفاوت میان مردم و مسئولان در انجام تست کرونا

سلامت نیوز:در حالی که به نظر می‌رسد تعداد کیت‌های آزمایش تست کرونا جوابگوی انجام این تست از همه شهروندان مشکوک به ابتلا به این ویروس نباشد، اما براساس شواهد و خبرهایی که از سوی رسانه‌های رسمی هم منتشر شده است، تعدادی از نمایندگان دولت و مجلس تنها به دلیل احتمال مبتلا شدن به کرونا مورد تست این بیماری قرار گرفتند، این وضعیت چنین شائبه‌ای را در میان مردم ایجاد کرده است که عده‌ای خواص، از خدمات ویژه در برابر مردم برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رونامه همدلی ، این در حالی است که با توجه به آمار‌های وزارت بهداشت از تعداد فوتی‌ها، افراد مبتلای شناسایی شده تناسبی با واقعیت ها ندارد. آخرین آمارها که  داده بود، از فوت 34تن و شناسایی 388تن خبر می‌دهد.طبیعی است با هرچه گسترده شدن نقشه جغرافیایی کرونا در ایران، تمایل مردم برای آگاه شدن از وضعیت صحت و سلامت خود آنها را روانه مراکز درمانی برای انجام تست کرونا یا حداقل توقع برای انجام این تست می‌کند، در حالی که به گفته مقامات مسئول با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود در تهران و به‌ویژه در شهرستان‌ها چنین امکانی برای همه مهیا نیست،

و اینطور که معاونت وزارت بهداشت می‌گوید انجام تست کرونا تنها برای افرادی است که علائم جدی مبتلا شدن به این ویروس را داشته باشند نه یک سر درد و تب ساده، این درحالی است که طی روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس یا معاونت‌های دولت و اعضای شهرداری و شورای شهر در حالی که با توجه به ویدیوهای منتشر شده حال عمومی چندان بدی نداشتند از مثبت اعلام شدن تست کرونای خود خبر دادند و خود این امر این شائبه را ایجاد می‌کند که برخی افراد از امتیازات ویژه‌ای برای انجام این تست گران قیمت برخوردار هستند، در حالی که دست مردم عادی از رسیدن به این آزمایش کوتاه است.

کرونا ویروس دموکرات است

طی روزهای گذشته و به دنبال افزایش تقاضای مردم برای انجام تست کرونا محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته بود آزمایش ویروس کرونا مخصوص بیماران بد حال است. به گزارش انتخاب، محمدمهدی گویا با حضور در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو عنوان کرد:«آزمایش ویروس کرونا مخصوص کسانی است که حال عمومی بدی دارند.» وی ادامه داد:«این عفونت با بسیاری از عفونت‌های تنفسی دیگر اشتباه گرفته می‌شود. یعنی علائم بالینی آنها یکی است و هیچکس نمی‌تواند از روی علائم ظاهری بیمار بگوید فرد به آنفلوآنزا یا ویروس کرونا یا سرماخوردگی ساده مبتلاست و این موضوع فقط با آزمایش مشخص می‌شود.

وقتی بیمار بدحال باشد، این آزمایش برای او انجام می‌شود و این کار در همه دنیا به همین شکل است. اگر قرار باشد برای هر شخصی با علائم سرماخوردگی ساده هم چنین آزمایش گرانی انجام شود، در هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست.»اما نخستین فرد از میان مسئولان که با حال عمومی خوب در شبکه اجتماعی تصویری از خود مبنی بر اعلام تست مثبت کرونای خود منتشر کرد، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت بود. آقای حریرچی در یک ویدئو ضمن اعلام این خبر، ابراز امیدواری کرد که کرونا را شکست خواهیم داد؛ وی در بخشی از ویدئو منتشر شده گفت:«کرونا ویروسی دموکرات است و فقیر و غنی، مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد.»

با مثبت اعلام شدن تست حریرچی این بار نوبت سخنگوی دولت بود که شایعه مبتلا شدنش با توجه به جلسات مشترک با معاون وزیر بهداشت سر زبان‌ها بیفتد، شایعه‌ای که بعد از انجام تست کرونا تکذیب شد.  دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد:جواب آزمایش کرونای سخنگوی دولت منفی بود و او در سلامت کامل قرار دارد.

به نظر می‌رسد حالا با توجه به حواشی ایجاد شده تست کرونا باید از همه اعضای هیئت دولت گرفته شده باشد تا اطمینان از عدم ابتلا به کرونا در میان پاستوری‌ها ایجاد شود، بر همین اساس بود که ایرنا از کرونای مثبت یک عضو دیگر کابینه روحانی پرده برداشت،  خانم فریبا ابتهاج، مدیرروابط عمومی و مشاور رسانه‌ای معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز پنجشنبه گذشته اظهار داشت:

«با توجه به وجود برخی از علائم آلودگی خانم ابتکار به ویروس کرونا در روز گذشته آزمایش تست این ویروس از ایشان به انجام رسید که صبح امروز جواب آزمایش وی مثبت اعلام شد.»وی ادامه داد:« با توجه به احتمال آلودگی اعضای تیم همراه ایشان از همه افراد همراه آزمایش‌های لازم به انجام رسیده و روز شنبه نتایج آن اعلام خواهد شد.»

اتفاقا از همین جا می‌توان دریافت که دولت و همه کسانی که به امکانات پزشکی لازم برخوردار هستند، بدون آنکه حال آنها وخیم شود، از آنها تست گرفته می‌شود، ولی برای مردم عادی که در زمره خواص نیستند، تست کرونا گران است و در شرایط بد امکان انجام آن هست. کاش آقای گویا اجازه می‌دادند که حال این عده از مسئولان یا کارکنان بد می‌شد و آن وقت کرونا می‌گرفتند، نه آنکه از لحاظ ظاهر در سلامت کامل به سر می‌برند، اما چون از ما بهتران محسوب می‌شوند یا از ژن‌های خوب هستند، قبل از بدخیم شدن حالشان تست کرونا از آنها گرفته می‌شود.

نزدیکی مجلسی‌ها به مردم در ابتلا به کرونا

بعد از دولتی‌ها در همان فاصله زمانی خبر از مبتلا شدن نمایندگان مجلس به کرونا شنیده شد. در همین رابطه محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس در یک توییت ناامید کننده خبر مبتلا شدن خودش را تایید کرد، وی در توییت خود نوشته بود:«تست کرونای من هم مثبت شد، این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه حیات در این دنیا ندارم.

آقای رئیسی، خانواده زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا در کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.» اما ساعتی بعد از این پیام این نماینده مجلس ویدئویی از خود منتشر کرد که در آن با روحیه بالاتر و در حالی که حال عمومی خوبی داشت از تلاش برای مبارزه با کرونا سخن گفت.در این میان گویی صادقی تنها نماینده گرفتار به کرونا در مجلس نبود، عضو و رئیس کمیسیون امنیت ملی هم با روشی مشابه در اعلام مثبت بودن تست کرونا، خود را کرونایی معرفی کرد.

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ویدیویی که از خود منتشر کرد و از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداشت، ضمن تایید خبر ابتلای خود به کرونای جدید، ابراز امیدواری کرد کرونا مغلوب مردم ایران خواهد شد و به زودی ایران از این ویروس پاکسازی خواهد شد. مبتلا شدن این دو نماینده همان فرضیه هیئت دولت را مجدد در اذهان مطرح کرد که با این شرایط گویی باید از همه نمایندگان تست کرونا گرفته شود تا نگرانی‌ها از پاک بودن خانه ملت از ویروس کرونا برطرف شود، در همین رابطه و در ادامه مثبت اعلام شدن تست کرونای برخی نمایندگان مجلس بود که روز گذشته عضو هیئت رئیسه مجلس با تایید خبر انجام تست کرونا از نمایندگان مجلس از مثبت بودن تست چهار نماینده دیگر خبر داد.محمدعلی وکیلی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«طبق اطلاع از تست کروناویروس 30نفر از همکاران در مجلس شورای اسلامی، تاکنون نتیجه اعلان شده‌ چهار نفر مثبت است.»اما آنطور که به نظر می‌رسد گویی کرونا قصد رها کردن مجلس را ندارد، طوری که دامن آن دارد نمایندگان آتی مجلس(مجلس یازدهم) را هم گرفتار می‌کند. طی روزهای گذشته خبری مبنی بر این که محمدباقر قالیباف سر لیست اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم و نفر اول تهران در مجلس پیشرو که با توجه به روند مجلس گویی قرار است بر صندلی ریاست آن هم تکیه بزند حاشیه ساز شد. خبری که اگرچه با تکذیب مشاور این نماینده آتی مجلس همراه شد، اما همچنان گمانه‌زنی‌ها از صحت آن ادامه دارد.

در همین رابطه خبرآنلاین گزارش داد، در حالی که برخی رسانه‌ها از ابتلای محمدباقر قالیباف به بیماری کرونا خبر داده‌اند؛ سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما و مشاور محمدباقر قالیباف در پیامی در توئیتر خود اعلام کرد که بر خلاف شایعات قالیباف به ویروس کرونا آلوده نشده است، وی در ادامه افزود: خودم هم خوبم، کرونا نگرفتم، اما احتمالا به آنفولانزای H ۱ N ۱ مبتلا شده‌ام.

برخی برابرتر هستند

با ادامه روند انجام تست کرونا از نمایندگان دولت و مجلس در کنار تصاویر، اخبار و حواشی مربوط به بیمارستان‌ها که به تعبیر کارشناسان از روند نه چندان دقیق در کنترل نمونه‌های مشکوک به این ویروس منتشر می‌شود، چرا که این کارشناسان معتقدند اگر این کنترل‌ها دقیق‌تر بود با در نظر گرفتن تعداد فوتی‌های اعلام شده، تعداد افراد مبتلای شناسایی شده باید بیشتر می‌بود، این شائبه در میان جامعه ایجاد شده است که کیت‌های کنترل تست کرونا برخلاف اینکه با وجود برخی علائم جدی‌تر در میام مردم به راحتی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد، اما برعکس به راحتی در اختیار مسئولانی قرار می‌گیرد که شاید علائم جدی بیماری را هم نداشته باشند.

واکنش‌ها به این شائبه طوری بود که رحمت‌اله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران در توییتر خود با ابراز طعنه به این وضعیت نوشت:«بعضی‌ها که 4درصدی هستند تست دومشان هم مثبت شده ولی صدها نفر در استان‌های مختلف هنوز منتظر تست اولشان هستند.» به نظر می‌رسد اشاره حافظی به شعار تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین باشد.

حافظی در توییتی دیگر نوشت:«آقای نمکی،جان پرستل و کادر پزشکی خصوصا متخصصین عفونی بیمارستان امام رضا مشهد به‌واسطه نداشتن تجهیزات حفاظتی در خطر است، هر روز یک جفت دستکش برای معاینه تمام بیماران، هر چند روز یک ماسک، عدم پاسخ برای آزمایش‌های درخواست تست کرونا تا امروز، مسئول کیست؟»

در همین خصوص علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به پرسش «همدلی» مبنی بر تفاوت میان مردم و مسئولان در انجام تست کرونا گفت:«تمام دنیا از مردم به ظاهر سالم تست کرونا نمی‌گیرند، مگر افراد مشکوک، تفاوت میان مردم و مسئولان در این است که مردم موظف نیستند در فاصله بسیار نزدیکی اجباراً در کنار یکدیگر بنشیند، برای همین دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شدند، ما اگر بخواهیم افراد را کنار هم بنشانیم باید مطمئن شویم که آنها آلوده نیستند.»وی ادامه داد:

«اما نماینده‌های مجلس برای انجام خدمت مجبور هستند دور هم جمع شوند، بنابراین ما اگر ندانیم کدام‌یک از نماینده‌ها مبتلا شده‌اند نمی‌توانیم آنها را دور هم جمع کنیم.»گفته‌های رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در حالی است که هنوز بسیاری از افراد شاغل در ادارات و سایر مراکز با وجود همه‌گیر شدن ویروس کرونا مجبورند در کنار یکدیگر کار کنند و هیچ تعطیلی و دورکاری عمده‌ای در ادارات صورت نگرفته است. ضمن اینکه بسیاری از پرستاران و پزشکان امروز از هر فرد دیگری بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha