سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعضی از كودكان در مقابل ترس دست به اعمالی زده و هرگاه عامل این ترس برطرف شده آنها قادرند ترس خود را كنار گذارند و مجدد روال عادی زندگی خود را ادامه دهند اما در خصوص كودكان بیمار این گونه نیست.
 

دكتر فریبا عربگل در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: كودكان نیز مانند بزرگسالان در زندگی با موقعیت های مختلفی روبرو می شوند كه باعث ایجاد ترس در آنها می شود و رفتارهایی نشان داده و یا دست به اعمالی می زنند تا اطمینان و امنیت خاطر به دست آورند.

وی با بیان اینكه پس از مدتی كه عامل ترس برطرف شد آنها قادرند خاطره ترس را كنار بگذارند و مجدد به زندگی معمولی و روزمره خود برگردند افزود: ولی تجربه ترس بیمارگونه این طور نیست ترس بیمارگونه شدیدتر و نافذتر از آن است كه با سن و مرحله تكاملی كودك توجیه شود و با روش های معمول اطمینان بخشی نیز كاهش نمی یابد والدین خانواده و اطرافیان را درگیر می كند و باعث افت عملكرد كودك می شود.

وی ادامه داد: این ترس ها باعث می شود كه كودك از بعضی موقعیت ها بسیار بترسد، حال آنكه برای سایر كودكان این موقعیت ها باعث ناراحتی و نگرانی نمی شود ابتلا به ترس شدید و بیمارگونه باعث می شود تا كودك از هر آنچه كه باعث ناراحتی و ترس در او می شود دوری كند.

عربگل بیان كرد: در بعضی مراحل سنی كودك ممكن است ترس های گذرایی چون ترس از تاریكی، تنهایی و جدا شدن از والدین و ترس از غریبه ها را تجربه كند كه به تدریج با افزایش سن و عبور از آن مرحله رشدی و تكامل رو به كاهش می گذارد ولی چنانچه این ترس ها شدید باشند و یا به مرحله ای فراتر از آن سن مورد نظر برسند غیر طبیعی تلقی شده و نیاز به مداخله دارند.

وی در ادامه در خصوص علایم جسمی ترس عنوان كرد: ترس شدید می تواند علایم جسمی چون حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس، خشكی دهان، تپش قلب، پریدگی رنگ، دل درد و سردرد در كودك ایجاد كند این نشانه ها را گاهی حمله هراس و وحشت هم می نامند به تدریج كودك در می یابد كه از فعالیت ها و مكان هایی كه باعث شروع حمله هراس در او می شوند دوری كند.

وی در خصوص به كارگیری اقداماتی برای رهایی كودكان از این وضعیت اظهار داشت: غلبه بر ترس به زمان نیاز دارد گاهی به نظر می رسد كه عقب نشینی و فرار از علت ناراحتی آسان تر باشد اما ما باید كودك را تشویق به تلاش و غلبه بر مشكل كنیم.

انجام بررسی های طبی، راهكار درمانی مفید برای كاهش ترس كودكان است

عربگل ادامه داد: به كودك این فرصت را بدهید كه راجع به ترس ها و احساساتش با شما صحبت كند ،حرف نزدن راجع به مشكل دلیل بر آن نیست كه مشكلی وجود ندارد، افشای ترس ها و درك این موضوع كه امكان كمك وجود دارد سبب افزایش احساس راحتی در كودك می شود. گاه نیاز به درمان طبی وجود دارد بسیاری از مردم زمانی كه نشانه های ترس و اضطراب بیمارگونه و غیر قابل كنترل یا حمله هراس را در كودك خود می بینند به پزشك معالج كودك مراجعه می كنند، انجام بررسی های طبی برای رد هر گونه علت جسمی، اهمیت دارد پزشك ممكن است كودك را درمان كند یا به یك مشاور دوره دیده یا روان شناس معرفی كند تا او امكانات تخصصی تر را ارائه دهد.

عربگل در ادامه گفت: گاه ممكن است پزشك مصرف دارو را توصیه كند تا بعضی نشانه های آزاردهنده را تخفیف دهد، داروها برای كوتاه مدت مفید هستند و این امكان را فراهم می كنند كه احساس ترس و هراس كاهش یابد.

از ابزارهای درمانی برای آرامش بخشی به كودك خود استفاده كنید

وی تصریح كرد: راه های مختلفی وجود دارد تا كودك را تجهیز به ابزاری كنیم كه در زمان ترس و هراس بتواند از آن ابزار برای آرامش خود استفاده كند روش های تن آرامی را به او بیاموزیم و اینكه چگونه بدنش را شل كند و احساسات هراس آور را از خود براند و یا رفتار درمانی كه شامل پیشروی مرحله به مرحله است به كودك بیاموزیم كه چگونه رفته رفته با وضعیت های ترس آور شدیدتر روبرو شود و به تدریج بر ترس هایش غلبه كند مانند كودكی كه از آب می ترسد و مربی كارآزموده به تدریج كودك را با آب آشنا می كند.

عربگل اذعان داشت: شركت در گروه ها و كلاس های والدین و ملاقات افرادی كه مشكلات مشابه دارند بسیار مفید است ،ناگهان در می یابیم كه دیگر تنها نیستیم اینها افرادی هستند كه ناراحتی های ما را می شناسند و درك می كنند و فرزندشان مشكلاتی مشابه فرزند ما دارند با شركت در جلسات درمانی والدین یاد می گیریم كه سایرین چگونه با این مشكل كنار آمده اند.

وی در ادامه گفت: مجبور كردن كودك برای رویارویی با موقعیتی كه هنوز آمادگی مقابله با آن را ندارد باعث استرس و اضطراب بیشتر خواهد شد، روی مواردی كه كودك موفق به انجام آن می شود تاكید كنید تنبیه و تشویق واقع گرایانه می تواند بسیار موثرتر از این باشد كه به او بگویید سعی كن كنترل خودت را به دست آوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha