پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکینز" سعی دارند با یک آزمایش ادرار به تشخیص سرطان پروستات کمک کنند.

تشخیص سرطان پروستات تنها با یک آزمایش ادرار

سلامت نیوز:پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکینز" سعی دارند با یک آزمایش ادرار به تشخیص سرطان پروستات کمک کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکینز" (Johns Hopkins university)، گام دیگری به سوی تشخیص سرطان پروستات برداشته‌اند. آنها نوعی آزمایش غیرتهاجمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرطان پروستات را با بررسی آران‌ای و مواد شیمیایی خاصی که در ادرار وجود دارند، تشخیص دهد.


به گزارش مدیکال‌اکسپرس،پژوهشگران تاکید دارند که این پژوهش هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد و برای اثبات آن، به بررسی‌های بیشتری در مقیاس بزرگتر نیاز است تا برای استفاده در آزمایش‌های بالینی تایید شود.


پژوهشگران در این پروژه، از توالی آران‌ای و طیف‌سنجی جرمی برای شناسایی آران‌ای و متابولیت‌های ۱۲۶ فرد بیمار و سالم استفاده کردند. بررسی آران‌ای به تنهایی برای تشخیص سرطان کافی نیست؛ اما اگر بررسی متابولیت‌های مربوط به بیماری خاص هم به آن اضافه شود، می‌تواند به تفکیک سرطان از بیماری‌های دیگر و تشخیص افراد بیمار از افراد سالم کمک کند.


دکتر "رنجان پررا" (Ranjan Perera)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یک آزمایش ساده و غیرتهاجمی ادرار برای تشخیص سرطان پروستات، گام قابل توجهی در این زمینه خواهد بود. بافت‌برداری، روشی دشوار و تهاجمی است و برخی از روش‌های کنونی نیز کارآیی لازم را در تشخیص سرطان ندارند.


وی افزود: ما تغییراتی مرتبط با سرطان را در آران‌ای و متابولیت‌های ادرار کشف کرده‌ایم که اگر در گروه بزرگتری از بیماران تایید شوند، به ما امکان خواهند داد تا در آینده برای تشخیص سرطان پروستات، از آزمایش ادرار استفاده کنیم.


این پژوهش در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha