سلامت نیوز : دندان ها در صورتیکه در موقعیت صحیح باشند برای جویدن و حفظ سلامتی مؤثر هستند اما می تواند ناهنجاری های دندانی فکی اتفاق بیفتد که اکثر این مشکلات با ارتودنسی درمان می شود.
دکتر عبدالرضا جمیلیان متخصص ارتودنسی و عضو ارتودنتیست های اروپا و آمریکا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: دندان ها در صورتیکه در موقعیت صحیح خود باشند می توانند در تمامی عمر در طول عمل جویدن و حفظ سلامتی فرد مؤثر باشند اما متأسفانه ناهنجاری های دندانی و فکی اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: دندان ها می توانند نهفته باشند، چرخش پیدا کنند، بین آنها فضای بیش از حد باشد یا کمبود فضا موجب درهمی آنها باشد و نیز ممکن است موقعیت فک بالا و پائین نسبت به هم هماهنگ نباشد که خوشبختانه اکثر این مشکلات می تواند با درمان ارتودنسی رفع گردد.

*ناهنجاری های کلاس (1)، (2)، (3) از مشکلات ارتودنسی هستند

جمیلیان در ادامه بیان کرد:‌مشکلات ارتودنسی به سه گروه ناهنجاری کلاس (1)، ناهنجاری کلاس (2) و ناهنجاری کلاس (3) تقسیم می شود.

وی گفت: هر یک از حالات ذکر شده درمان را می طلبد همچنین ممکن است ترکیبی از مشکلات بالا نیز موجود باشد.

این متخصص افزود: در ناهنجاری های کلاس (1) حالتی است که فک در موقعیت صحیح بوده اما دندان ها در موقعیت صحیح نسبت به هم نباشند و اندازه دندان ها ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد و جویدن را با اشکال مواجه سازد و همچنین برروی زیبایی تأثیربگذارد.

جمیلیان عنوان کرد: در ناهنجاری کلاس (2) حالتی بوده که فک بالا رشد بیش از حد داشته و یا موقعی است که فک پائین رشد کافی ندارد و عقب تر واقع شده است.

وی به ناهنجاری کلاس (3) اشاره کرد و گفت: این وضعیت نسبت به سایر موارد نادر بوده و هنگامی است که فک پائین رشد بیشتر از حد داشته باشد این وضعیت در جویدن مشکلات خاصی ایجاد می کند و در مجموع بر سلامتی فرد تأثیر دارد.

این متخصص خاطرنشان کرد: در سنین پائین با درمان ارتودنسی به تنهایی رفع اشکال می شود اما در سنین بالا درمان ارتودنسی و جراحی به صورت مشترک باید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha