سلامت نیوز : یک روانپزشک با اشاره به اینکه تیک به معنی انقباضات عضلانی سریع، تکراری و غیرارادی است، گفت: اضطراب عامل اصلی بروز تیک‌های عصبی نیست اما اگر با سرکوفت اطرافیان روبرو شود آن را تشدید می‌کند.

دکتر حامد محمدی کنگرانی عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران در گفت وگو با ایسنا  اظهار داشت: تیکهای عصبی به دو دسته حرکتی و صوتی تقسیم می‌شوند و همانطور که می‌تواند حرکت ایجاد کند باعث ایجاد صوت نیز می‌شود. تیک حرکتی می‌تواند ساده و یا پیچیده باشد كه شامل حرکاتی مانند پلک زدن، تکان دادن گردن و یا شستن مکرر یک لیوان است.

وی افزود: انقباضات صوتی در ناحیه حنجره مانند سرفه کردنهای زیاد و صاف کردن سینه، تیکهای صوتی هستند و گاهی ممکن است فرد هر دو نوع تیک صوتی و حرکتی را با هم داشته باشد.

دکتر محمدی تیک را بیماری کودکان دانست و ادامه داد: تیک در بین پسرها شایع‌تر است و در تعریفات علمی شروع تیک را قبل از 18 سالگی می‌دانند و معمولا سن متوسط شروع تیک از 7 سالگی است.

25 درصد کودکان دچار تیک‌های گذار می‌شوند

این متخصص روانپزشکی انواع تیک را گذرا و مزمن دانست و گفت: تیک‌های گذرا خیلی شایع هستند و20 تا 25 درصد بچه‌ها ممکن است یک دوره تیک گذرا داشته باشند که مدت آن کمتر از یک سال است و علائم آن خود به خود برطرف می‌شود. همچنین تنها یک تا دو درصد كودكان به تیک‌های مزمن مبتلا می‌شوند که بیش از یک سال طول می‌کشد.

وی اظهار داشت: درمان تیک‌های ساده و گذرا، ندیدن است. وظیفه والدین این است که با کودک کاری نداشته باشند تا تیک خود به خود برطرف شود در حالی که در تیک‌های مزمن که شدت تیک شدید است و معمولا باعث مشکلاتی در مدرسه و جامعه می‌شود نیاز به مداخله و دارو درمانی وجود دارد.

اختلال «توره» شدیدترین و شایع‌ترین نوع تیک است

دکتر محمدی در ادامه با بیان اینکه تیک «توره» مختص کودکان و شدیدترین و مشهورترین نوع تیک است، گفت: در این اختلال تیک صوتی و حرکتی با هم وجود دارند و حتی ممکن است چند نوع از آنها با هم دیده شوند مانند تکرار فحاشی در کودکان که این اختلال همراه تیکهای مزمن نیاز به درمان دارویی دارد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال ارثی بودن در تیک‌های مزمن و اختلال توره زیاد است در حالی که در تیک ساده و گذرا نقشی ندارد. همچنین تیکهای مزمن و توره نیز بر اثر اضطراب و نگرانی تشدید می‌شوند.

این متخصص روانپزشکی بهترین راه درمان تیک را توجیه خانواده و معلمین دانست و افزود: از آنجایی که تیک عملی غیرارادی است بنابراین در وهله اول باید در آرامش برطرف شود در غیراین صورت با دو روش دارویی و غیردارویی مداخله می‌کنیم که در بیشتر موارد از تلفیق این روشها استفاده می‌شود.

عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: بسیاری از مردم عادتهای ارادی مانند ناخن جویدن را با تیک اشتباه می‌گیرند، این عادات به منظور کاهش اضطراب هستند و به راحتی می‌توان جلوی آنها را گرفت در حالی که تیک‌ها غیرارادی هستند و تشخیص آنها با پزشک متخصص است.

وی با اشاره به اینکه نوع درمان بر مبنای نوع تیک، زمان شروع آن و میزان تاثیر آن بر فرد مشخص می‌شود، گفت: زمانی اقدام به درمان اهمیت دارد که اعتماد به نفس فرد در جامعه تحت تاثیر تیک کم شود.

دکتر محمدی در پایان افزود: تیک در بزرگسالان بسیار نادر بوده و ممکن است ادامه تیک دوران کودکی باشد که تحت تاثیر اضطراب تشدید شده باشد. معمولا تیک با بالا رفتن سن فروکش می‌کند بدین منظور بهتر است با مشاهده عادات به پزشک مراجعه شود تا در صورت تایید تیک توسط متخصص درمان لازم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha