سلامت نیوز : یك داروساز بالینی گفت: دانشجویان خودسرانه داروهایی مانند ریتالین را مصرف نكنند و در صورت ابتلا به مشكل خاصی با مشاور مشورت كنند.

دكتر محمدرضا جوادی در گفت وگو با ایسنا، افزود: مشاوران در صورت نیاز بیمار، دارو تجویز می‌كنند البته آنان در موارد بسیار نادر این كار را انجام می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: متاسفانه دارویی مانند ریتالین را برخی از دانشجویان هنگام امتحانات سوء مصرف می‌كنند چرا كه این دارو باعث تحریك سیستم عصبی می‌شود و از میزان خواب شبانه می‌كاهد.

وی با بیان اینكه برخی از معتادان به مواد مخدر نیز از ریتالین استفاده می‌كنند، اظهار كرد: آنان علاوه بر ماده مخدر، ریتالین را مصرف می‌كنند تا احساس سرخوشی كنند و اثرات مواد مخدر را افزایش دهند.

جوادی درباره عوارض سوء مصرف ریتالین گفت: كسانی كه زمینه ابتلا به اختلالات روانپزشكی را دارند در صورت سوء مصرف ریتالین ممكن است به بیماریهایی مانند اسكیزوفرنی دچار شوند.

وی درباره موارد تجویز ریتالین اظهاركرد: این دارو در مواردی برای درمان بیش‌فعالی تجویز می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی درباره فرآورده‌های مشابه قرص ریتالین كه سوء مصرف می‌شوند، گفت: پمولین یك نوع شبه آمفتامین است كه سوء مصرف می‌شود.

جوادی تاكید كرد: ریتالین تنها با ارائه نسخه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد البته این ماده در بازار آزاد نیز قابل تهیه است اما پمولین به طور قاچاق وارد ایران می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف مداوم ریتالین باعث اعتیاد به این ماده می‌شود، اظهار كرد: انگیزه‌ای كه فرد از این ماده استفاده می‌كند بسیار مهم است چون افرادی كه برای كاهش خواب شبانه ریتالین مصرف می‌كنند به ندرت به این ماده معتاد می‌شوند و معتادانی كه برای احساس سرخوشی از این ماده استفاده می‌كنند در مواردی نادر دچار اعتیاد به ریتالین می‌شوند.

جوادی در پایان تاكید كرد: دانشجویانی كه در ایام امتحانات حدود 2 تا 4 بار از ریتالین استفاده می‌كنند به آن وابستگی روانی پیدا نمی‌كنند و دچار علایم قطع مصرف نمی‌شوند اما افرادی كه برای احساس سرخوشی ریتالین را مصرف می‌كنند ممكن است دچار مشكلاتی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha