معاون وزارت بهداشت گفت: قانون، وزارت بهداشت را مكلف كرده از طریق واگذاری اختیارات به هیئت امناهای بیمارستانها، این مراكز را اصلاح كند اما بیمه‌ها تاكنون سهم خود را پرداخت نكرده‌اند بنابراین دیگر به كمك بیمه‌ها تكیه نمی‌كنیم و اگر دولت 3 هزار میلیارد تومان پول نفت را بدهد همه بیمارستانها را اصلاح می‌كنیم.


سلامت نیوز :
معاون وزارت بهداشت گفت: قانون، وزارت بهداشت را مكلف كرده از طریق واگذاری اختیارات به هیئت امناهای بیمارستانها، این مراكز را اصلاح كند اما بیمه‌ها تاكنون سهم خود را پرداخت نكرده‌اند بنابراین دیگر به كمك بیمه‌ها تكیه نمی‌كنیم و اگر دولت 3 هزار میلیارد تومان پول نفت را بدهد همه بیمارستانها را اصلاح می‌كنیم.

حسن امامی رضوی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم وزارت بهداشت باید برای اصلاح وضعیت بیمارستانهای دولتی این مراكز را به هیئت امناها واگذار كند و اختیارات و اعتبارات لازم را برای این كار تأمین كند اما متأسفانه طی سالهای 88 و 89 اعتبار لازم برای این كار به خصوص به علت همكاری نكردن بیمه‌ها تأمین نشد.

وی ادامه داد: سال گذشته در بودجه سالانه 50 میلیارد تومان برای هئیت امنایی شدن بیمارستانها تصویب شد اما در عمل فقط 20 میلیارد تومان آن یعنی حدود 40 درصد تخصیص اعتبار داشتیم كه همه این اعتبار بین بیمارستانهای منتخب هیئت امنایی تقسیم شد.

وی گفت:‌ امسال این اعتبار در قانون بودجه به 70 میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر همه آن تخصیص پیدا كند می توانیم 10 بیمارستان دولتی را در كشور به طور كامل هیئت امنایی و اصلاح كنیم.

وی افزود: البته قانون بودجه امسال 400 میلیارد تومان را هم برای ارتقای بیمه‌های درمانی مردم در نظر گرفته است كه بر اساس نظر معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری باید در مسیر ارتقای هیئت امناهای بیمارستانها و تمام وقتی پزشكان در مراكز دولتی هزینه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه كرد: ردیف درآمدی دیگری نیز با تصویب مجلس از بودجه مازاد فروش نفت برای بخش سلامت در نظر گرفته شده است كه 3 هزار میلیارد تومان است كه باید صرف امور عمرانی، زیرساختها، كمك به بیماران صعب العلاج و كاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان هزینه شود.

امامی رضوی گفت: شاید نتوانیم روی همه این اعتبارات به طور جدی حساب بازكنیم اما آنچه بیشتر می‌توانیم روی آن حساب باز كنیم همین 70 میلیارد تومان اعتبار هیئت امناهای بیمارستانهای دانشگاهی است كه سعی می‌كنیم با استفاده از آن حداقل 10 بیمارستان از مجموع 50 بیمارستانی كه هیئت امناهای آنها تشكیل شده است را به صورت واقعی به اصلاح تعرفه‌های خدمات و افزایش تعرفه به 3.6K دولتی اصلاح كنیم.

وی گفت: هیئت امنایی شدن بیمارستانها 3 پایه دارد اول تشكیل هیئت امنا و واگذاری اختیارات كه این كار برای 50 بیمارستان دولتی انجام شده، دوم تأمین اعتبارات دولتی برای حدود 1.6K از تعرفه و سوم تأمین اعتبار برای بیمه‌ها برای پرداخت 2K از تعرفه كه متأسفانه در سالهای 88 و 89 این اعتبارات تأمین نشده است و به خصوص بیمه‌ها در این زمینه همكاری نكردند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد:‌ هئیت امنایی شدن بیمارستانها با تمام وقت شدن پزشكان هیئت علمی و منع فعالیت این پزشكان در بخش دولتی لازم و ملزوم هم هستند و تا زمانی كه تعرفه‌های خدمات در بیمارستانهای دولتی اصلاح نشود نمی‌توانیم پزشكان هیئت علمی را مجبور كنیم در بخش غیر دولتی كار نكنند.‌

وی ادامه داد: سال گذشته با تغییر آیین‌نامه هیئت امنایی شدن بیمارستانها قرار بود اگر 60 درصد پزشكان تمام وقت جغرافیایی شوند بیمه‌ها كل سهم خود را برای اصلاح تعرفه این مراكز پرداخت كنند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بیمه ها سهم خود را برای اصلاح تعرفه خدمات درمانی در بیمارستانهای هیئت امنایی پرداخت نكردند.

امامی رضوی گفت: برای سال 90 اگر دولت 70 میلیارد تومان را به وزارت بهداشت بدهد 10 بیمارستان دولتی هیئت امنایی می‌شود و تعرفه‌ها و خدمات آن اصلاح می‌شود اگر 400 میلیارد تومان مصوب برای كاهش پرداخت از جیب مردم به وزارت بهداشت داده شود، 50 بیمارستان كه به صورت اسمی هیئت امنایی شده‌اند به صورت واقعی هیئت امنایی می‌شود و اگر 3 هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد فروش نفت در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد همه بیمارستانهای دولتی را با اصلاح تعرفه‌ها هیئت امنایی می‌كنیم و در این صورت قطعاً رضایتمندی مردم از خدمات این مراكز تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توانیم تمام پزشكان هیئت علمی را نیز تمام وقت جغرافیایی كنیم و قانون ممنوعیت كامل فعالیت این پزشكان در بخش خصوصی را اجرا كنیم در غیر این صورت جداكردن پزشكان هیئت علمی در بخش دولتی و خصوصی به طور كامل امكانپذیر نیست به خصوص اینكه باید اعتماد این افراد را هم جلب كنیم تا مطمئن باشند اصلاح تعرفه و حقوق دریافتی آنها فقط برای امسال نیست و اگر از فعالیت در بخش خصوصی منع شدند و مجبور شدند مطب خود را تعطیل كنند این درآمد آنها سال آینده قطع نمی‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این مسیر مشی وزارت بهداشت این بوده كه برای پزشكان هیئت علمی بالینی كه در كل كشور حدود 8 هزار نفر هستند دافعه نداشته باشیم با این حال هر كس مایل بود از بخش دولتی جدا شود، اجازه خروج از وزارت بهداشت را دارد گر چه وزارت بهداشت مایل نیست كادر پزشكی با تجربه و هیئت علمی خود را از دست بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha