یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 29014

محققان برای اولین بار توانسته‌اند به تماشای اتفاقات درون مغز در زمان بیهوشی بپردازند.

سلامت نیوز : محققان برای اولین بار توانسته‌اند به تماشای اتفاقات درون مغز در زمان بیهوشی بپردازند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه منچستر با استفاده از تجهیزات پیچیده تصویربرداری موفق به ساخت یك فیلم سه‌بعدی از مغز شده‌اند كه در آن فعالیت و تغییرات مغز در زمان اثربخشی داروی بیهوشی قابل مشاهده است.

طبق تصاویر این فیلم سه‌بعدی، بیهوشی با تغییراتی در فعالیت الكتریكی درون مغز همراه است كه فعالیت گروه‌های خاصی از سلولهای عصبی را تغییر داده و مانع از برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز می‌شود.

به گفته محققان این پژوهش می‌تواند از فرضیه پیشین درباره ذات هوشیاری كه توسط پروفسور سوزان گرین‌فیلد از دانشگاه آكسفورد مطرح شده بود، پشتیبانی كند.

گرین‌فیلد در فرضیه خود اظهار می‌كند كه هوشیاری به وسیله گروه‌های مختلف سلول‌های عصبی مغز شكل می‌گیرد كه بسته به تحریكات حسی موجود با یكدیگر فعالیت كرده یا نمی‌كنند. همچنین بر اساس فرضیه وی، هوشیاری یك حالت كل یا هیچ نبوده بلكه بیشتر مانند یك كلید تاركننده عمل می‌كند كه بر اساس رشد، حالت یا داروها تغییر می‌كند.

هنگامی كه فردی بیهوش می‌شود به نظر می‌رسد كه همكاری مجموعه‌های سلولهای عصبی كوچك با یكدیگر كمتر شده یا به كلی ارتباط خود را با سایر مجموعه‌های عصبی قطع می‌كنند.

این محققان از یك شیوه كاملا جدید تصویربرداری موسوم به «توموگرافی امپدانس كاربردی الكتریكی با واكنش برانگیخته» استفاده كرده‌اند كه به تصویربرداری و سریع و نظارت بر فعالیتهای الكتریكی داخل مغز می‌پردازد و به محققان اجازه می‌دهد كه عملكرد مغز را اندازه‌گیری كنند.

این دستگاه یك مانیتور سبك و قابل حمل بوده و از 32 الكترود تشكیل شده كه بر روی سر بیمار قرار می‌گیرند.

تیم دانشگاه منچستر یكی از دهها تیم تحقیقاتی دنیاست كه از فناوری تصویربرداری توموگرافی امپدانس الكتریكی استفاده می‌كنند، اما این اولین بار است كه در مورد داروی بیهوشی پژوهشی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha