بیماری ناشی از ویروس کروناویروس فقط یک بیماری نیست آزمون مدیریت مسئولین است. مسوولینی که از زمان شیوع این ویروس در چین به رغم هشدارهای مختلف فقط از تریبون های مختلف سعی داشتند این اطمینان خاطر را در دل مردم جامعه بنشانند که همه چیز آرام است.

تحویل ماسک به هیات امنای ارزی، به کمبود در بازار دامن زد

سلامت نیوز:بیماری ناشی از ویروس کروناویروس فقط یک بیماری نیست آزمون مدیریت مسئولین است. مسوولینی که از زمان شیوع این ویروس در چین به رغم هشدارهای مختلف فقط از تریبون های مختلف سعی داشتند این اطمینان خاطر را در دل مردم جامعه بنشانند که همه چیز آرام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سالم خبر، بیماری ناشی از ویروس کروناویروس فقط یک بیماری نیست آزمون مدیریت مسئولین است. مسوولینی که از زمان شیوع این ویروس در چین به رغم هشدارهای مختلف فقط از تریبون های مختلف سعی داشتند این اطمینان خاطر را در دل مردم جامعه بنشانند که همه چیز آرام است.
درست پس از اعلام اهدای یک میلیون ماسک به کشور چین و پزهای عالی در پیشرو بودن کشورمان در کمک های انسانی بود که صدای پای کرونا ویروس در کوچه پس کوچه های شهر قم و پایتخت طنین انداز شد و در پی آن واهمه ی مردم از ابتلا و انفجار تقاضای ماسک و محلول‌های ضد عفونی به جریان افتاد. علاوه بر فشار روانی از ابتلا، نبود ماسک و پاسخ رد داروخانه ها بر حجم این فشار برمردم روز به روز افزود.اما نخستین قدم مسوولان وزارت بهداشت در این زمان قطع دسترسی مستقیم مردم به این اقلام بود و وعده ی توزیع رایگان آن درب منازل و سپردن مسوولیت تهیه و توزیع آن به هیات امنای ارزی.


در شرایط حاضر نه تنها این اقلام به دست هیچ یک از افراد جامعه نرسیده است بلکه هر روز هر یک از نهادهای مسوول، خبر از اکتشافات میلیونی ماسک‌های احتکار شده در انبارها می‌دهند. حجم ماسک های اکتشافی رقمی بالاست به طوری که از اوایل اسفند و با پیگیری اخبار در این زمینه تاکنون میلیون ها ماسک و دستکش و محلول های ضدعفونی کشف شده  است. اما آنچه هنوز مبهم است سرنوشت اقلام مشکوفه است که آیا در شرایط حاضروارد چرخه ی مبارزه با کرونا شده است یا نه؟

[quote-left] تعلل وزارت بهداشت در تصمیم گیری و دوراندیشی برای ارتقاء موجودی ماسک در انبارهای تعیین شده وزارت بهداشت، موجب بروز اختلالات این روزها در بازار این کالا شده است[/quote-left]

 
تا انتشارنامه‌ی گلایه آمیز وزیر بهداشت به رییس جمهوری درباره‌ی سرنوشت مبهم این اقلام در کشور که طبق معمول سراز رسانه های خاص برآورده و طبق اظهارات سعید نمکی پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل آنان داده شده و از سرنوشت مابقی آن اطلاعی در دست ندارد. ضمن آنکه در این نامه وزیر بهداشت به اقدام خود که حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد اشاره می کند که با ارسال نامه ای به اداره گمرک درخواست ممانعت از خروج ماسک و دستکش به خارج از کشور را می کند. این اقدامات اگر در برنامه ای مدون برای آمادگی با ورود نامبارک کروناویروس از یک ماه پیش  در کشور پیش‌بینی می شد شاید امروز دراین روزهای پراسترس و شیوع بالای این بیماری شاهد نامه‌های درماندگی و گلایه آمیز نبودیم.


عباس براتی عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیرات پزشکی در واکنش به نامه وزیر بهداشت به رییس جمهوری مبنی بر احتکار و فروش گسترده ماسک در بازارهای سیاه به سالم خبر گفت: با انتشار اخبار شیوع بیماری کرونا در چین و انتشار آن در سایر کشورها شرایط به‌گونه ای رقم خورد که تمام کسانی که با سازوکار بازار اندک آشنایی‌ای داشتند، از همان زمان اقدام به خرید ماسک از تامین کنندگان این کالا در کشور کردند. نتیجه آنکه پیش از دستور جناب وزیر به تامین کنندگان ماسک‌ مبنی بر اینکه تولیدات خود را تحویل هیات امنای صرفه جویی ارزی دهند، داروخانه و بیمارستان و واسطه ها تمام موجودی آنها را از آنها خریداری کرده بودند. وی افزود: علاوه بر این دستور تحویل ماسک به هیات امنا در زمان صدور، یک دستور نامشخص بود؛ یعنی مشخص نبود که به چه قیمت و با چه شکل و سازوکاری این فروش به هیات امنا باید انجام شود. 

 

[quote-right] همین الان هیات امنا تمام موجودی و تولید تولیدکنندگان داخلی را خریداری کرده است ولی اجازه توزیع آنها را در بازار نمی‌دهد و همین مساله به کمبود موجود در بازار دامن زده است؛ در حالی که در این ده روز می‌توانستند به تدریج این تولیدات را در بازار عرضه کنند تا ولع مردم برای تامین ماسک را کاهش دهند[/quote-right]

 قیمت اعلام شده ۴۵۰ تومانی نیز چند روز بعد اعلام شد. براتی تاکید کرد: شیوع گسترده بیماری کرونا در چین و تشخیص اینکه به زودی بیماری به ایران نیز خواهد رسید کافی بود کسانی که کمی منطق و سازوکار اقتصاد را می شناسند از داروساز داروخانه تا فروشنده سوپر مارکت یا دستفروش کنار خیابان، هر کدام تنها چند بسته یا چند کارتون ماسک خرید کنند. برای همین هم بود که تمام موجودی تامین‌کنندگان ماسک به محض ورود کرونا به کشور تمام شد و آنچه که باقی مانده بود همان تولید روزانه آنها بود.

 این عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیرات پزشکی اضافه کرد:  ما در کشور هفت یا هشت تولید کننده ماسک داریم و پیشتر این بنگاه های تولیدی یک شیفت کار می کردند و می توانستند تقریبا ۱۰۰ طی این روزها عدم اعتماد مردم به تامین به موقع بازار موجب شده تا آن ها بیش از نیاز خود اقدام به خرید کنند و به جای مصرف یک هفته خانوار مصرف یک ماه خانواده خود را تامین کنند که به تخلیه سریع موجودی ماسک در بازار دامن زدتا ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید کنند.

اما الان اگر سه شیفت هم کار کنند در نهایت بتوانند روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک تولید کنند. براتی در ادامه اظهار داشت:  قبلاً چون نیازی به سه شیفت کار کردن این کارخانه ها نبود بنابراین تا این تولیدکنندگان بتوانند شیفت دوم و شیفت سوم خود را راه اندازی کنند و برای آن کارگر استخدام کرده، زیرساخت های لازم را مهیا و به کارگران آموزش دهند و ... زمانی طول می‌کشد. 

وی افزود: این بدان معناست که خیلی پیشتر باید مسوولان برای چنین روزی پیش‌بینی های لازم را انجام می‌دادند. اینکه جناب وزیر می گویند طی ده روز تنها توانستند یک میلیون یک میلیون عدد ماسک جمع‌آوری کنند هم دلیلش آن است که تعدادی از این شرکت‌های تولید‌کننده نتوانسته‌اند شیفت های کاری خود را ارتقا دهند. براتی گفت: علاوه بر این تولید در شرایط کنترل شده و درحالی‌که خطوط تولید تحت نظارت‌های شدید قرار دارند، تولیدکنندگان را در تحت فشار قرار می دهد و از انگیزه آنها برای تولید می‌کاهد.

ضمن آن که تولید‌کنندگان اغلب در کنار ماسک، کالاهای دیگری نیز تولید می کنند و تولیدات اضافه ماسک موجب می شود که بقیه خطوط تولید تحت تاثیر قرار بگیرند. در چنین شرایطی ایجاد هماهنگی‌های لازم خود زمان‌بر است. وی ما پیشتر واردات ماسک نداشتیم و به علت حمایت از تولید داخل اجازه واردات داده نمی شد؛ اما روزی که مسوولان احساس کردند که نیاز به واردات هست، زمانی بود که کرونا به کشور وارد شده بود. این شرایط مقارن بود به نیاز سایر کشورها به موجودی ماسک و تولیدات خودشان. علاوه بر این چین در تمام این مدت تمام تولیدات اکثر تولید کنندگان جهان را از آنها خریداری کرده بود و این مسئله موجب شده تا بازار ماسک در تمام دنیا با کمبود مواجه باشدافزود: البته نمی‌توان منکر سودجویی های موجود در جامعه شد و برخی افراد نیز این کالا را احتکار کردند اما می‌شد با تدبیر بیشتر آنرا مدیریت کرد‌. البته انفجار تقاضا در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی همچون انگلستان، ایتالیا و غیره نیز کمبود ماسک و افزایش چندین برابری قیمت آن رخ داده است.

[quote-left]طی این روزها عدم اعتماد مردم به تامین به موقع بازار موجب شده تا آن ها بیش از نیاز خود اقدام به خرید کنند و به جای مصرف یک هفته خانوار مصرف یک ماه خانواده خود را تامین کنند که به تخلیه سریع موجودی ماسک در بازار دامن زد.[/quote-left] 

این فعال اقتصادی اضافه کرد:در واقع تعلل وزارت بهداشت در تصمیم گیری و دوراندیشی برای ارتقاء موجودی ماسک در انبارهای تعیین شده وزارت بهداشت، موجب بروز اختلالات این روزها در بازار این کالا شده است. همین الان هیات امنا تمام موجودی و تولید تولیدکنندگان داخلی را خریداری کرده است و تحویل ماسک‌ها به هیات امنا بود که موجب شد توزیع متوقف شود و همین مساله به جای کمک به رفع کمبود، به آن دامن زده است؛ در حالی که در این ده روز می‌توانستند به تدریج این تولیدات را در بازار عرضه کنند تا تقاضای مردم برای تامین ماسک را کاهش دهند 

براتی درباره واردات ماسک به کشور هم توضیح داد:ما پیشتر واردات ماسک نداشتیم واردات ماسک نه پیش از این وجود داشت و نه پس از دستور وزیر می‌توانست وجود داشته باشد. اغلب کشورها به علت شروع بیماری کرونا در کشورهایشان از فروش ماسک امتناع می‌کنند و واردکنندگان ایرانی نمی‌توانند تولید کننده‌ای در جهان که ماسک به آنها بفروشد را پیدا کنندو به علت حمایت از تولید داخل اجازه واردات داده نمی شد؛ اما روزی که مسوولان احساس کردند که نیاز به واردات هست، زمانی بود که کرونا به کشور وارد شده بود. این شرایط مقارن بود به نیاز سایر کشورها به موجودی ماسک و تولیدات خودشان. علاوه بر این چین در تمام این مدت تمام تولیدات اکثر تولید کنندگان جهان را از آنها خریداری کرده بود و این مسئله موجب شده تا بازار ماسک در تمام دنیا با کمبود مواجه باشد. در واقع واردات ماسک نه پیش از این وجود داشت و نه پس از دستور وزیر می‌توانست وجود داشته باشد. اغلب کشورها به علت شروع بیماری کرونا در کشورهایشان از فروش ماسک امتناع می‌کنند و واردکنندگان ایرانی نمی‌توانند تولید کننده‌ای در جهان که ماسک به آنها بفروشد را پیدا کنند.

 وی ادامه داد: اگر هم پیدا کنند باید به چندین برابر قیمت که گاه به ۴۰ برابر هم می‌رسد این خرید را انجام دهند. بنابراین امکان عرضه ۲۰۰ میلیون ماسک در ایران آن هم در این شرایط کمی دور از ذهن است، کمااینکه پیشتر هم امکان آن در زمانی کوتاه  وجود نداشت. درواقع در مورد این که عده ای بگویند ۲۰۰ میلیون ماسک در اختیارشان هست نیز شایعات شبکه های اجتماعی به آن دامن زده و هیچگاه در ایران چنین تعدادهایی از ماسک وجود نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha