دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 290167

هر چند بارداری می تواند با علائمی همراه باشد اما برخی مادران به دلیل مشغله های ذهنی و کاری شان از تغییرات بدن خود غافل می شوند. در این صورت یک آزمایش خون بارداری آنها را مطمئن خواهد کرد.

بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، ممکن است تعجب کنید که چه مدت بعد از رابطه جنسی می توانید آزمایش بارداری بدهید. برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه، یک روز پس از قاعدگی عقب افتاده خود صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام دهید.

با این حال، برخی از تست‌های اولیه بارداری بدون نسخه (OTC) به اندازه‌ای حساس هستند که حاملگی را چند روز قبل از پریود از دست رفته تشخیص می‌دهند و در عرض چند دقیقه نتیجه می‌گیرید.

در این مقاله به بررسی انواع تست‌های بارداری و عواملی که می‌توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند، می‌پردازیم. همچنین نحوه تصمیم گیری برای انجام تست بارداری و زمان آزمایش مجدد پس از دریافت نتیجه منفی را پوشش می دهد.

انواع تست های بارداری

در دهه 1970، قبل از انجام آزمایش بارداری مجبور بودید منتظر گذشتن پریود بمانید؛ امروز، با استفاده از تست های بارداری خانگی می توانید خیلی زودتر، سریع تر و با دقت بهتری متوجه باردار بودن یا نبودن خود شوید.

استفاده از تست‌های بارداری خانگی آسان است و تقریباً به همان دقتی است که در مطب ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شود. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع تست بارداری برای شما مناسب است، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

تست های بارداری در خانه چگونه کار می کنند؟

تست های بارداری خانگی هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی را بررسی می کنند(hCG) . این هورمون به عنوان "هورمون بارداری" شناخته می شود، زیرا فقط در زمان بارداری تولید می شود. اگر سیکل قاعدگی 28 روزه دارید، معمولاً 12 تا 15 روز پس از تخمک گذاری می توانید hCG را در ادرار خود تشخیص دهید

تست بارداری ادرار

آزمایش ادرار را می توان در خانه با کیت بدون نسخه یا در مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انجام داد.

برای استفاده از تست بارداری OTC در منزل، انتهای کیت ادرار می کنید که ادرار شما را از نظر hCG بررسی می کند. اگر تست بارداری ادرار را در مطب ارائه دهید، در یک فنجان ادرار می کنید و پزشک یک کیت آزمایش را در نمونه ادرار شما فرو می کند.

مقدار کمی hCG گاهی اوقات حدود 10 روز پس از لقاح یا باردار شدن در ادرار قابل تشخیص است.

اگر زودتر از 10 روز پس از لقاح آزمایش بارداری ادرار را انجام دهید، ممکن است این آزمایش‌ها نتیجه «منفی کاذب» بدهد. اگر آزمایش زودهنگام دادید و منفی بود، در صورت عدم قاعدگی باید به آزمایش ادامه دهید.

برای قابل اطمینان ترین نتایج، تا اولین روز قاعدگی عقب افتاده صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام دهید

اگر تست بارداری من منفی باشد چه؟

گرفتن جواب منفی تست بارداری لزوماً به این معنی نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست؛ به خصوص اگر قبل از پریود نشدن مصرف شود. این فقط به این معنی است که ادرار شما hCG کافی برای ایجاد یک نتیجه مثبت ندارد.

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون برای تشخیص بارداری به ندرت به طور معمول انجام می شود زیرا گران هستند و نتایج یکسانی را می توان از آزمایش ادرار به دست آورد.

با این حال، اگر حاملگی پرخطر دارید ، یا در حال انجام درمان های باروری هستید، یا نگران این هستید که ممکن است چندقلو، سقط جنین (از دست دادن بارداری قبل از هفته 20) یا عوارضی مانند بارداری خارج رحمی داشته باشید، ممکن است پزشک شما آزمایش خون را تجویز کند.

نتایج آزمایش خون بارداری بیشتر از آزمایش ادرار طول می کشد، اما می تواند مقادیر کمتری از hCG را تشخیص دهد. ارائه دهنده شما ممکن است از یک یا هر دو نوع آزمایش خون استفاده کند:

آزمایش خون کیفی hCG

یک آزمایش خون کیفی بارداری یک تصویر کلی ارائه می دهد. این به ارائه دهنده شما می گوید که آیا hCG در خون شما وجود ندارد یا وجود ندارد. دقت این آزمایش ها کمی بیشتر از آزمایش ادرار است.

آزمایش خون کمی hCG

کمی به تعداد یا کمیت اشاره دارد. نتایج این آزمون به صورت عدد دقیق آورده شده است. این به ارائه دهنده شما اطلاعات دقیق تری در مورد اینکه در چه زمانی از بارداری خود هستید،می دهد.

زمان تست بارداری

با آزمایش بارداری، زمان بندی همه چیز است زیرا با پیشرفت بارداری، مقدار hCG در ادرار شما افزایش می یابد.

سطح HCG باید هر 48 ساعت در ابتدای بارداری دو برابر شود. اگر باردار هستید و برای انجام آزمایش چند روز صبر می کنید، احتمال مثبت بودن آن بیشتر است.

بهترین زمان در چرخه شما برای انجام تست بارداری

پس از باردار شدن، مدتی طول می کشد تا hCG به سطح قابل تشخیص افزایش یابد.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری، پس از تاخیر در پریود است. اگر نمی خواهید صبر کنید تا پریودتان از بین برود، حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی منتظر بمانید تا آزمایش بدهید.

بسته به زمان تخمک گذاری، پنجره باروری هر فرد (زمانی که می تواند باردار شود) متفاوت است.

خونریزی قاعدگی معمولا 14 روز پس از تخمک گذاری شروع می شود . افرادی که در روز 14 تخمک گذاری می کنند معمولاً انتظار پریود خود را در روز 28 یا 29 دارند. افرادی که در اواخر ماه تخمک گذاری می کنند ممکن است تا روز 31 یا بعد از آن انتظار پریود خود را نداشته باشند.

بهتر است منتظر بمانید تا زمانی که مطمئن شوید پریودتان را از دست داده اید، آزمایش بارداری بدهید. اگر از زمان تخمک گذاری مطمئن نیستید، می توانید کیت های تست تخمک گذاری را امتحان کنید یا دمای پایه بدن خود را ردیابی کنید .

چگونه تشخیص دهیم که آیا پریود شما دیر شده است؟

بسیاری از افراد سیکل های قاعدگی نامنظم دارن، یا طولانی تر یا کوتاه تر از دیگران. گاهی اوقات به خاطر سپردن تاریخ دقیق آخرین قاعدگی و زمان انتظار برای قاعدگی بعدی سخت است. بین 10 تا 20 درصد از افراد باردار به دلیل اینکه خیلی زود آزمایش می کنند، آزمایش بارداری منفی می شود.

ردیابی چرخه می تواند به شما کمک کند چند چیز را بدانید: زمان تخمک گذاری، اولین روز آخرین قاعدگی، زمان انتظار قاعدگی بعدی و یک ایده کلی از طول چرخه خود.

بهترین زمان روز برای انجام تست بارداری

انجام تست بارداری اول صبح به شما شانس بیشتری برای گرفتن نتیجه دقیق می دهد. با فرض اینکه در طول شب از خواب بیدار نشده اید تا آب زیادی بنوشید، ادرار شما درست زمانی که از خواب بیدار می شوید متمرکزتر می شود.

ادرار غلیظ تر به این معنی است که اگر باردار هستید، hCG در آن انباشته یا بیشتر می شود ، به خصوص اگر قبل از شروع پریود یا فقط یک یا دو روز تاخیر در حال آزمایش هستید.

هنگامی که در دوران بارداری دورتر هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که آزمایش hCG را در هر زمانی از روز تشخیص دهد.

چه زمانی تست های بارداری با نتیجه اولیه انجام شود

تست های بارداری اولیه را می توان چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی استفاده کرد. این آزمایش ها برای افرادی که زودتر باردار شده اند دقیق تر است.

اگر کمی دیر تخمک گذاری کردید، ممکن است بعداً در چرخه خود باردار شده باشید. در این مورد، ممکن است hCG کافی برای تشخیص این آزمایش‌ها تا نزدیک یا بعد از قاعدگی از دست رفته وجود نداشته باشد.

اگر برای کمک به باروری واکسن محرک hCG دریافت کرده اید ، بهتر است دو هفته بعد از تزریق واکسن صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام دهید. اگر آزمایش بارداری قبل از خروج دارو از سیستم شما انجام شود، واکسن ماشه ای می تواند باعث مثبت کاذب شود.

اگر احساس می کنید باردار هستید اما آزمایش منفی بود چه باید کرد؟

اگر نتیجه آزمایش بارداری منفی بود، اما علائم اولیه بارداری را دارید، با پزشک خود صحبت کنید :

  • حساسیت سینه
  • گرفتگی های خفیف
  • خونریزی بسیار خفیف ( لکه بینی )
  • خستگی
  • حساسیت به بوها
  • حالت تهوع و استفراغ (گاهی به آن "بیماری صبحگاهی" می گویند اما ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد)

از آنجایی که مقدار hCG در دوران بارداری به سرعت افزایش می‌یابد، ممکن است لازم باشد در چند روز آزمایش مجدد انجام دهید.

تست بارداری زودرس چقدر موثر است؟

اگر وسوسه می‌شوید که قبل از دیر پریود شدن آزمایشی انجام دهید، قبل از انجام آزمایش، مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

  • شانس بسیار کمی برای گرفتن نتیجه مثبت
  • در صورت نیاز به شروع یا توقف داروها مفید است
  • به شما امکان می دهد تغییرات سبک زندگی قبل از تولد را شروع کنید

منفی

  • احتمال زیاد نتیجه منفی کاذب در صورت بارداری
  • هزینه آزمایشات مکرر در صورت لزوم
  • با تزریقات ماشه ای hCG دقیق نیست

دقت تست بارداری

اکثر تست ها در روز از دست دادن قاعدگی شما 99 درصد دقت را می دهند. با این حال، این در واقع برای نتایج اولیه صدق نمی کند.

در یک مطالعه اروپایی، هفت تست بارداری برای دقت مورد آزمایش قرار گرفتند. سه مورد از این هفت تست در 97.6٪ تا 100٪ مواقع دقیق بودند. چهار تست دیگر از 81.6% تا 95.9% دقت کمتری داشتند. این مطالعه خاطرنشان کرد که مقررات این آزمایش ها در اروپا با ایالات متحده متفاوت است و ممکن است نتایج نیز بر اساس کاربر متفاوت باشد.

خطای کاربر نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، دقت تست های بارداری به شدت به نحوه پیروی از دستورالعمل ها و تفسیر نتایج توسط فرد بستگی دارد. FDA همچنین خاطرنشان می کند که در حالی که این آزمایش ها می توانند hCG را تشخیص دهند، اگر کسی خیلی زود آزمایش کند ممکن است hCG کافی برای تشخیص آزمایش وجود نداشته باشد. این می تواند به آنها یک منفی کاذب بدهد.

  • می توانید آزمایش های بارداری را 10 روز پس از لقاح شروع کنید، اما انجام تست بارداری خیلی زود ممکن است به شما نتیجه منفی بدهد - حتی اگر باردار باشید.
  • هورمون های بارداری به سرعت افزایش می یابد. هر چه مدت بیشتری برای انجام تست بارداری صبر کنید، شانس شما برای گرفتن نتیجه دقیق بیشتر می شود.
  • بهترین زمان برای انجام تست بارداری روز بعد از قاعدگی مورد انتظار شما، در ساعات صبح، با اولین دفع ادرار در روز است.
  • هنگامی که برای دریافت نتایج آزمایش بارداری مضطرب هستید، اگر بخواهید در اسرع وقت آزمایش دهید، قابل درک است. آزمایش خیلی زود می تواند به شما نتیجه ای بدهد که دقیق نیست، که می تواند روند را بیش از پیش خسته کننده کند.
  • به محض اینکه تست بارداری مثبت را در خانه دریافت کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند آن را با یک آزمایش دقیق تر تأیید کنند و به شما در تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی کمک کنند.
  • هر چند بارداری می تواند با علائمی همراه باشد اما برخی مادران به دلیل مشغله های ذهنی و کاری شان از تغییرات بدن خود غافل می شوند. در این صورت یک آزمایش خون بارداری آنها را مطمئن خواهد کرد.

میزان هورمون hcg در بارداری

در جدول زیر میزان این هورمون را در هفته‌های مختلف بارداری مشاهده می‌کنید:

بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از رابطه جنسی



بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری


بهترین زمان آزمایش خون بارداری ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح است. این مسئله یکی دیگر از مزیت های آزمایش خون است. شما می توانید این آزمایش را خیلی زودتر از آزمایش بارداری ادرار انجام بدهید. اصولاً آزمایش ادرار پاسخ مثبت را تا ۲ هفته بعد از لقاح و یا یک روز پس از اولین قاعدگی نشان نمی دهد.


چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟


شما می توانید با این آزمایش پاسخ دقیق را ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح تشخیص دهید چون این آزمایش مقدار های کوچک هورمون HCG را هم تعیین می کند.
آزمایش خون بارداری ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح، بارداری شما را زودتر از سایر روش‌های آزمایش بارداری تشخیص می دهد.


فواید آزمایش خون بارداری

این آزمایش، بارداری شما را زودتر از آزمایش های دیگر تشخیص می دهد. به طوری که هفت تا ۱۲ روز پس از نزدیکی، بارداری شما مشخص می شود.
می تواند غلظت هورمون hCG را در خون شما را اندازه گیری کند (این اطلاعات مفیدی برای ردیابی برخی مشکلات در دوران بارداری است)

توجه: دقت آزمایش خون بارداری، تقریبا ۹۹ درصد صحیح است، بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش دقیق و درست است.
توجه: اگر جواب منفی باشد، شما بهتر است مدتی بعد بار دیگر آزمایش را تکرار کنید، ممکن است یک دوره از قاعدگی شما گذشته باشد.

در آزمایش خون بارداری تمرکز هورمون HCG را در خون شما اندازه گیری می کند. (خروجی این آزمایش اطلاعات پر کاربرد را در اختیار پزشک قرار می دهد تا تست بارداری دقیق تر و در صورت وجود مشکل سریعا تشخیص داده شود.)


مضرات آزمایش خون بارداری

  • این آزمایش گران تر از آزمایش ادرار است.
  • مدت زمان بیشتری طول می کشد تا جواب آزمایش آماده شود.
  • باید در مطب پزشک انجام شود.

چند روز بعد از نزدیکی آزمایش بارداری مثبت می شود؟

این آزمایش بلافاصله بعد از نزدیکی قادر به نشان دادن بارداری نیست، این آزمایش برای عملکرد درست نیازمند hCG، هورمون بارداری کافی در بدن شما خواهد بود. این هورمون تا چند روز پس از قرار گیری تخم بارور شده در رحم پدیدار نخواهد شد. این قرار گیری 6 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری رخ می دهد.

به طور معمول بارداری تا زمان پریود قابل تشخیص نخواهد بود (بعضی از زنان نتیجه مثبت را حتی تا چند روز بعد از یک پریود جا افتاده نشان نمی دهند). در حالی که در بعضی زنان می توانند خیلی زود به سنجش حاملگی بپردازند و جواب مثبت آزمایش را چند روز زودتر از پریود خود دریافت کنند. با این حال، این موضوع برای بیشتر زنان رخ نمی دهد.


آزمایش بارداری منفی

آیا تا به حال در مورد آزمایش بارداری منفی اشتباه چیزی شنیده اید؟ این آزمایش زمانی رخ می دهد که شما باردار هستید، اما جواب این آزمایش شما منفی است و سپس جواب تکرار آزمایش پس از چند روز مثبت می شود. این موضوع بیشتر زمانی رخ می دهد که زنان آزمایش خود را پیش از زمان پریود خود انجام می دهند.

یکی از برندهای این آزمایش در مورد دقت آزمایش خود می گوید (این برند ادعای دقت 99 درصد دارد): 4 روز پیش از پریود، دقت آزمایش 63 درصد است، 3 روز بعد از پریود دقت آزمایش 83 درصد است، یک یا دو روز قبل از پریود دقت آزمایش 93 درصد است. بنابراین دقت آزمایش زمانی که از دوره پریود شما می گذرد در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

میزان دقت آزمایش خون بارداری


این آزمایش تقریبا ۹۹ درصد صحیح است بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش، دقیق و درست است. علت اصلی این دقت این است که تست خون بارداری رد های بسیار کوچک هورمون HCG بارداری را شناسایی می کند و مقدار دقیق این هورمون را تشخیص می دهد.

نتایج منفی کاذب (آزمایش منفی است ، اما شما در واقع باردار هستید) معمولاً وقتی است که شما آزمایش حاملگی خون را خیلی زود انجام داده باشید. (یک قاعده سرانگشتی این است که حداقل ۷ روز پس نزدیکی طول می کشد تا جواب آزمایش مثبت باشد).


هزینه تست خون بارداری

یکی دیگر از عواملی که شما باید قبل از انجام این آزمایش در نظر بگیرید، مدتی زمانی است که جواب آزمایش شما آماده می شود و هزینه آزمایش است. قیمت و هزینه آزمایش های خانگی تقریبا ارزان هستند و شما می توانید بدون نسخه آن را تهیه کرده یا اینترنتی خرید کنید و تنها پس از چند دقیقه جواب خود را بگیرید.

آزمایش تست خون بارداری

آزمایش باید در مطب پزشک انجام شود و شما باید به مطب رفته و صبر کنید و تعدادی کار را انجام داده و در نهایت هزینه مالی و زمانی بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.

چقدر باید صبر کنید تا پاسخ آزمایش خون بارداری آماده شود؟

بنابراین شما به مطب پزشک رفته و صبر می کنید تا نوبت تان شده و نمونه خون گرفته شود. البته هنوز تمام نشده است. خون شما به آزمایشگاه فرستاده می شود تا آنالیز شود.

مدت زمانی که به شما پاسخ بدهند بستگی به آزمایشگاه دارد و در مکان های مختلف مدت زمان متفاوتی دارد. این زمان ممکن است یک ساعت طول بکشد و بعضی اوقات هم چند روز، اما دو روز، مدت زمان معمولی است که پاسخ شما آماده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مادر ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    1 0
    متشکرم
  • فاطمه IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 4
    سلام من چند روز پیش بیبی چک انجام دادم مثبت شد ۴ روز بعد ش ازمایش خون دادم منفی شد ؟
  • فاطمه IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    3 3
    آیا بتا بعد از مثبت شدن کم میشود