از زمان شیوع کروناویروس در چین و دیگر کشورهای جهان، تاکنون ویدئوهای زیادی از غش کردن و زمین افتادن افراد مبتلا به این ویروس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما سازمان جهانی بهداشت این ویدئوها را درمورد مبتلایان به این بیماری "غیرعادی و عجیب" توصیف کرده است‌.

غش کردن ناگهانی در خیابان نشانه کروناویروس نیست

سلامت نیوز:از زمان شیوع کروناویروس در چین و دیگر کشورهای جهان، تاکنون ویدئوهای زیادی از غش کردن و زمین افتادن افراد مبتلا به این ویروس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما سازمان جهانی بهداشت این ویدئوها را درمورد مبتلایان به این بیماری "غیرعادی و عجیب" توصیف کرده است‌.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که برخی از رسانه‌های بین‌المللی نیز این ویدئوها را منتشر کرده‌اند، هنوز اطلاعات دقیق و درستی از هیچ یک از این ویدئوها منتشر نشده و ابتلای افراد غش کرده در آن‌ها به کروناویروس تایید نشده است.


سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده "غش کردن ناگهانی" در افراد مبتلا به کووید-۱۹ امری غیرمعمول است.
یکی از کارهایی که کارشناسان درمورد این ویدئوها انجام داده‌اند، ردیابی منبع انتشار آن‌ها بوده است. در صورتی که مشخص شود این ویدئوها پیش از شیوع این ویروس‌ نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شده، جعلی بودن ارتباط آن‌ها به مبتلایان به کروناویروس نیز ثابت می‌شود.


بررسی‌های کارشناسان تاکنون نشان داده برخی از این ویدئوهای منتشر شده در تاریخ ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۲۰) در نقاط مختلف چین فیلمبرداری شده‌ است. بر اساس گزارش رسانه‌های اجتماعی این ویدئوها ابتدا در شبکه‌های اجتماعی مانند TikTok  منتشر شده و سپس دست به دست با  شبکه‌های دیگر نیز رسیده است. این ویدئوها توسط شاهدان عینی در نقاط مختلف چین فیلمبرداری شده‌اند اما این بدان‌ معنا نیست که افرادی که در این ویدئوها به طور ناگهانی غش می‌کنند به کروناویروس مبتلا بوده‌اند.    


اگر به برخی از این ویدئوها بدون توجه به زیرنویس‌های آن‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم بهتر و بدون پیش‌فرض به آنچه که در آن‌ها اتفاق می‌افتد توجه کنیم. در یک مورد، به نظر می‌رسد شخصی قربانی یک تصادف ترافیکی بوده است. در فیلم دیگری، به نظر می‌رسد که مردی دچار مصدومیت از ناحیه سر شده و به روی زمین می‌افتد. اما از آنجایی که این ویدئوها در زمان جو متشنج ناشی از شیوع کروناویروس منتشر شده‌اند، شاهدان عینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی ممکن است به صورت پیش‌فرض تصور کنند این افراد همگی مبتلایان به کروناویروس بوده و به همین دلیل به طور ناگهانی در خیابان غش می‌کنند.


بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی "اسنوپ"، که یک سایت تخصصی مرجع حقایق منابع اطلاعاتی است، سازمان‌ جهانی بهداشت (WHO) توضیح داده که بیماری کووید-۱۹ ناشی از ابتلا به کروناویروس جدید نوعی بیماری تنفسی است که علائمی مانند "تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی" را به همراه دارد و علائمی هم‌چون "غش کردن ناگهانی" در این بیماران وجود نداشته و این اتفاق در مورد این مبتلایان "غیرعادی" است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha