سلامت نیوز : استادیار صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار احتمال ابتلای فرد به پوکی استخوان و سنگ کلیه را بیشتر می کند.
 
دکتر  سارا سهراب وندی  در گفت و گو با ایرنا افزود : در نوشابه های گازدار کافئین وجود دارد و هنگامی که مقدار زیادی از این نوشابه ها مصرف می شود ، بی نظمی در خواب برای فرد مصرف کننده ایجاد می شود و در پی آن نیز دفع مایعات بدن افزایش می یابد.
وی گفت : نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن و اسید فسفریک هستند که این گازها عملکرد معده را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث سوء هاضمه می شوند .
این متخصص صنایع غذایی گفت : همچنین ماهیت اسیدی این نوشابه ها به همراه توام بودن قند زیاد تسریع در پوسیدگی دندان ها را ایجاد می کند.
وی موادی همچون شکر ، سایر شیرین کننده های مصنوعی ، گاز دی اکسید کربن ، اسید ها و رنگ های مختلف ( بسته به نوع نوشابه ) ، کافئین و در برخی موارد طعم دهنده و نگه دارنده ها را از مواد مضری دانست که در نوشابه های شیرین و گاز دار وجود دارد .
دکتر سهراب وندی در مورد تغییر ذائقه افراد نسبت به نوشیدنی های مضر گفت : مهمترین موضوع برای تغییر ذائقه، آگاه کردن مردم از مضرات نوشابه های گازدار در رسانه های جمعی و محیط های آموزشی و کاری است.
وی افزود : در حال حاضر می توان با افزایش تنوع و کیفیت سایر نوشیدنی ها، حق انتخاب و تغییر الگوی مصرف را از نوشابه های گازدار به سوی نوشیدنی های سالم نظیر انواع نوشیدنی ها با پایه لبنیات، ماءالشعیر و آب میوه ها برای مشتری بهبود بخشید .
هم اکنون مصرف سرانه نوشابه های گازدار در ایران بیشتر از استاندارد جهانی و بیش از 40 لیتر است . این در حالی است که سرانه مصرف نوشابه های گازدار در دنیا به 11 تا 12 لیتر می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha