با افزایش شیوع ویروس كووید-19 فراتر از مرزهای چین و در 60 كشور جهان، سازمان بهداشت جهانی در آخرین نشست خود سطح تهدید این ویروس را بسیار بالا اعلام كرد.

13 پرسش مهم در نبرد با كرونا

سلامت نیوز:با افزایش شیوع ویروس كووید-19 فراتر از مرزهای چین و در 60 كشور جهان، سازمان بهداشت جهانی در آخرین نشست خود سطح تهدید این ویروس را بسیار بالا اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، امكان انتشار این ویروس در دوره نهفتگی آن كه ممكن است از دو تا 12 روز به طول انجامد، موجب نگرانی فزاینده‌ای در میان مردم جهان شده است. این روزها كافی است سری به دنیای مجازی بزنید تا با موج عظیم خبرها و توصیه‌ها كه بعضا بسیاری از آنها باورهای نادرست و ناكارآمد است، مواجه می‌شویم.

البته این جریان خبر پراكنی و اشاعه راهكارهای نادرست و بعضا مشكل‌ساز فقط به كشور ما محدود نمی‌شود بلکه جریان اطلاع‌رسانی صحیح در سراسر دنیا را با مشكل مواجه كرده است. قطعا استفاده از اطلاعات منتشر شده از منابع رسمی و ذی‌صلاح در چنین شرایطی بهترین روش برای افزایش آگاهی و انجام اقدامات لازم خواهد بود.

در ادامه پاسخ سازمان بهداشت جهانی را به برخی پرسش‌های مطرح شده و باورهای بی‌پایه در فضای مجازی بررسی خواهیم كرد تا با آگاهی بیشتر بتوانیم به بهترین شكل این ویروس مسری را شكست دهیم. 

   آیا دستگاه‌های خشك‌كن دست در سرویس‌های بهداشتی، كرونا ویروس جدید را می‌كشد؟

خیر. گرمای دستگاه‌های خشك‌كن دست نمی‌تواند ویروس كرونای 2019 را از بین ببرد.بهترین راهكار برای پاكسازی، شستن مكرر دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌كننده پوست بر پایه الكل به صورت كامل است. پس از شستن دست‌ها از حوله كاغذی یا دستگاه خشك‌كن هوای گرم برای خشك‌كردن دست‌ها استفاده كنید.

 آیا لامپ‌های ضدعفونی‌كننده فرابنفش كه معمولا برای استریل فضای آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود، می‌تواند افراد را نیز از كرونا ویروس جدید پاك كند؟خیر. به‌دلیل مشكلاتی كه پرتو فرابنفش می‌تواند برای پوست ایجاد كند، افراد به هیچ‌عنوان نباید در معرض لامپ‌های فرابنفش قرار بگیرند.

  تب‌سنج‌های الكتریكی چقدر در شناسایی افراد آلوده به كروناویروس جدید مؤثرند؟

تب‌سنج‌ها در خصوص شناسایی بیمارانی كه بر اثر آلودگی به این ویروس دچار تب شده‌اند، كارایی خواهد داشت. با وجود این، این روش امكان شناسایی افرادی را كه آلوده هستند، اما هنوز تب نكرده‌اند نخواهد داشت. این ویروس از زمانی كه فرد را آلوده می‌كند تا بروز علائمی مانند تب دو تا 12 روز در دوره نهفتگی خواهد بود. بنابراین افراد آلوده بدون این كه علائمی از خود بروز دهند، می‌توانند آلودگی را گسترش دهند.


 آیا اسپری الكل یا ضدعفونی‌كننده‌های بر پایه كلر بر تمام بدن می‌تواند فرد را از ویروس كرونای جدید پاكسازی كند؟

خیر. آلودگی فرد به ویروس كرونا به این معنی نیست كه ویروس روی تمام بدن فرد نشسته است. بلكه فرد با دست آلوده یا سایر روش‌ها ویروس را وارد بدن خود كرده است.بنابراین اسپری الكل یا مواد ضدعفونی‌كننده بر پایه كلر مانند وایتكس به تمام بدن نمی‌تواند فرد را از این ویروس پاك كند. ضمن این كه ممكن است به پوست و لباس فرد نیز آسیب بزند. این مواد با غلظت‌های توصیه شده صرفا برای ضدعفونی‌ سطوح باید مصرف شود.



 آیا واكسن‌های تولید شده علیه ذات‌الریه یا آنفلوآنزا از ابتلا به كروناویروس جدیدپیشگیری می‌كند؟

خیر. واكسن‌های موجود در بازار در برابر سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند آنفلوآنزا محافظتی در برابر این ویروس جدید ایجاد نمی‌كنند. در حال حاضر محققان بسیاری از پژوهشگاه‌ها در سراسر جهان در حال توسعه واكسن جدیدی علیه این ویروس هستند. با این وجود اگر واكسن‌های موجود برای سایر بیماری‌های تنفسی را دریافت نكرده‌اید، سازمان بهداشت جهانی استفاده از آنها را در جهت حفظ سلامت در برابر سایر عوامل بیماری‌زا در شرایط كنونی به شدت توصیه می‌كند تا از حجم بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها با علائم مشابه كروناویروس جدید كاسته شود.



 آیا شست‌وشوی مداوم دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و حلق) با محلول‌های نمكی از ابتلا به كروناویروس جدید پیشگیری می‌كند؟

خیر. در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر اثربخش‌بودن شست‌وشوی دهان و بینی با محلول‌های نمكی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس گزارش نشده است. گزارش‌های محدودی در مورد اثر مثبت استفاده از محلول‌های نمكی برای بهبود علائم سرماخوردگی عادی وجود دارد، اما تاكنون اثربخشی آن در خصوص پیشگیری از عفونت‌های تنفسی گزارش نشده است.


 آیا خوردن سیر می‌تواند از ابتلا به كووید-19 پیشگیری كند؟

سیر از جمله خوراكی‌هایی است كه دارای برخی خواص ضدمیكروبی نیز هست. اما در همه‌گیری اخیر هیچ گزارشی از این كه مردم با خوردن سیر توانسته‌اند از ابتلا به این عفونت پیشگیری كنند وجود ندارد.



 آیا مالیدن روغن كنجد روی پوست مانع ورود ویروس كرونای جدید به بدن می‌شود؟

خیر. روغن كنجد نمی‌تواند ویروس كرونای جدید را از بین ببرد. تا به حال اثر كشنده چند محلول شیمیایی مانند شوینده‌های بر پایه كلر مانند وایتكس، الكل 75درصد و كلروفورم روی این ویروس اثبات شده است. اما استفاده از آنها نیز روی پوست به ویژه توصیه‌ای كه برای استفاده از آنها روی پوست زیر بینی می‌شود علاوه بر خطرناك بودن هیچ اثر پیشگیرانه‌ای ندارد.



 آیا فقط سالمندان به این ویروس مبتلا می‌شوند یا كودكان و جوانان نیز ممكن است مبتلا شوند؟

افراد در همه گروه‌های سنی در معرض آلودگی با ویروس كرونای جدید قرار دارند. اما افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای حالت‌های شدیدتری از آن را بروز خواهند داد و بیماری برای آنها می‌تواند خطرناك‌تر باشد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به همه گروه‌های سنی توصیه می‌كند راهكارهای پیشگیرانه توصیه شده مانند شستن مداوم و صحیح دست‌ها و ضدعفونی كردن سطوح را جدی بگیرند.


دریافت بسته یا نامه پستی احتمال انتقال آلودگی دارد؟خیر. دریافت بسته‌های پستی حتی از كشور چین نیز ایمن است.بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته، كرونا ویروس جدید به مدت طولانی روی سطوحی مانند پاكت‌نامه یا بسته پستی نمی‌ماند. با وجود این می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر بسته را با استفاده از دستكش یك‌بار مصرف باز كرده یا در صورت امكان آن را ضدعفونی كرده و سپس وارد منزل کنید.


حیوانات امكان گسترش این ویروس را دارند؟

بر اساس گزارش‌های فعلی، هیچ نشانه‌ای مبنی بر این كه این ویروس از انسان به حیوانات منتقل شود و از آن طریق مجدد به انسان‌ها سرایت كند، مشاهده نشده است. از این رو در صورتی كه اگر هر گونه تماس حفاظت‌نشده‌ای با حیوانات اهلی یا وحشی داشتید حتما دست خود را به صورت كامل با آب و صابون بشویید. این كار به جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های باكتریایی قابل انتقال از حیوانات به انسان نظیر اشریشیا كولی و سالمونلا نیز كمك می‌كند.



 آیا مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها اثری بر پیشگیری یا بهبود عفونت كرونا ویروس جدید دارند؟

خیر. آنتی‌بیوتیك‌ها فقط اثر كشنده روی باكتری‌ها دارند. از آنجا كه در بیماری كووید-19 ما با یك ویروس روبه‌رو هستیم، استفاده از آنتی‌بیوتیك اثری بر آن نخواهد داشت. البته اگر بر اثر ابتلا به این عفونت در بیمارستان بستری شوید ممكن است به شما آنتی‌بیوتیك‌هایی برای پیشگیری از عفونت‌های همزمان باكتریایی داده شود. پس این به معنای ناآگاهی كادر درمان نخواهد بود!


 با توجه به این كه داروی قطعی برای این ویروس معرفی نشده است، بستری شدن در بیمارستان چه كمكی به بیمار خواهد كرد؟

داروهای این عفونت ویروسی هنوز در مرحله تحقیق و بررسی است. اما بستری شدن فرد مبتلا در بیمارستان كمك می‌كند تا درمان‌های كمكی برای كاهش علائم بیماری داده شود. همچنین افرادی كه بیماری در آنها پیشرفته شده باشد، نیاز به امكانات بیمارستانی برای عبور از این دوره بیماری خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha