سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 290206

یكی از مشكلات شایع در زنان جوان عفونت ادراری مكرر است كه به صورت علائمی چون سوزش ادرار، تكرر ادرار ، درد ناحیه مثانه و ادرار خونی خود را نشان می‌دهد.

سلامت نیوز: یكی از مشكلات شایع در زنان جوان عفونت ادراری مكرر است كه به صورت علائمی چون سوزش ادرار، تكرر ادرار ، درد ناحیه مثانه و ادرار خونی خود را نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دهانه خروجی مجرای ادراری در زنان در مجاورت ناحیه تناسلی (واژن) و مقعد است كه می‌تواند زمینه‌ساز بروز راحت‌تر عفونت ادراری زنان باشد. به این ترتیب كه میكروب‌های ناحیه مقعد و واژن به‌صورت برعكس از طریق مجرای ادراری وارد مثانه می‌شود و ایجاد عفونت ادراری می‌كند.

همچنین متعاقب رابطه زناشویی، احتمال بروز عفونت بالاتر می‌رود. آسیب‌های وارده حین رابطه زناشویی، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد عفونت شود، به همین خاطر توصیه می‌شود بانوان بعد از رابطه زناشویی حتما ادرار كنند.از علل دیگر زمینه‌ساز عفونت ادراری در زنان، عادت به مصرف كمتر آب است.

خیلی از بانوان با هدف كاهش دفعات مراجعه به دستشویی در طی شبانه‌روز، آب و مایعات كمتری میل می‌كنند. وقتی حجم تولیدی ادرار كم باشد، زمینه‌ساز رشد و تكثیر بیشتر میكروب در مثانه خواهد بود. یبوست نیز كه پدیده نسبتا شایعی است، می‌تواند زمینه‌ساز بروز عفونت ادراری و تشدید آن گردد.

در موارد عود مكرر عفونت ادراری، لازم است آزمایش ادرار و سونوگرافی سیستم ادراری با مثانه پر و خالی انجام شود تا از نظر علل مختلف آناتومی و عفونت‌های ادراری مخصوص مشخص شود. برای مثال در موارد عفونت مكرر، تخلیه ناكامل مثانه و باقی ماندن ادرار در مثانه می‌تواند زمینه ساز عفونت شود.در مجموع به این افراد توصیه می‌شود آب و مایعات فراوان مصرف كنند تا حدی كه رنگ ادرار روشن باشد، ادرار را نگه ندارند و به محض احساس ادرار، به دستشویی مراجعه كنند.

سالاد، میوه و خوراكی‌های فیبردار به مقدار فراوان مصرف كنند و همچنین بعد از رابطه زناشویی ادرار كنند.استفاده از مواد غذایی پروبیوتیك مثل ماست‌های لاكتیكی و عصاره میوه زغال اخته و عصاره میوه كرنبری، از طریق تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن نیز می‌تواند به كاهش بروز عفونت كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha