سلامت نیوز : رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اختلاف چشمگیری در زمینه تعرفه‌گذاری گروه‌های پزشكی جراحی و داخلی وجود دارد و این مسئله باعث از بین رفتن انگیزه دانشجویان در رشته‌های داخلی می‌شود.

به گزارش  فارس، حسین‌علی شهریاری در نشست سراسری هیئت امناهای دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر كشور كه امروز در مركز همایش‌های رازی با حضور وزیر بهداشت و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد اظهار داشت: در تعرفه‌های مصوب امسال گروه‌های پزشكی، جراحی و داخلی اختلاف چشمگیر و ناعادلانه‌ای مشاهده می‌شود و این مسئله انگیزه دانشجویان برای تحصیل در حوزه‌های پزشكی داخلی را بسیار كم خواهد كرد.

وی همچنین افزود: مسئله دانشجویان ایرانی كه در خارج از كشور تحصیل می‌كنند نیز باید مورد بحث كارشناسی قرار گیرند زیرا این تصور كه هر كس وضعیت مالی خوبی دارد به خارج از كشور برای ادامه تحصیل مراجعه می‌كند درست نیست و جلوگیری یا برگشت این دانشجویان باید بحث و كارشناسی شود تا این دانشجویان سرخورده نشوند.

شهریاری ادامه داد: درباره افزایش دانشجویان پزشكی نیز باید در مسئله اشتغال آنان تصمیم‌گیری‌های موثری صورت گیرد زیرا علی‌رغم تمام تلاش‌ها هنوز پزشكان عمومی كه اكثر جامعه پزشكی را دربر می‌گیرند در زمینه معیشتی و گذراندن زندگی دچار مشكل هستند زیرا آنان اعلام می‌كنند كه بین 300 تا 400 هزار تومان برای آنها حقوق تعیین می‌شود كه این حقوق حتی حقوق یك كارشناس هم نیست.

وی بیان داشت: ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه در برگیرنده آرزوی دانشگاه‌هاست و تمام اختیارات به هیئت امنا سپرده شده است و هم اینك نیز مشاهده می‌كنیم این قانون نسبت به سال‌های گذشته و قانون چهارم توسعه تغییرات مناسبی در ساختار، استخدام‌ها و نیروی انسانی به وجود آورده است.

شهریاری افزود: هر آنچه كه وزارت بهداشت آرزو می‌كرد در قانون برنامه پنجم گنجانده شده است ضمن آنكه در حوزه سلامت معتقدیم در مدیریت سلامت وزارت بهداشت 20 تا 30 درصد نقش دارد و بقیه اختیارات در بخش‌های دیگر از جمله سازمان استاندارد، جهاد كشاورزی و دیگر بخش‌ها است.

وی ادامه داد: در زمینه تعرفه‌گذاری كه یكی از چالش‌های بزرگ بود و همیشه انگشت اشاره به سمت سازمان نظام‌پزشكی می‌رفت با واگذاری تعرفه‌گذاری‌ها به دولت این چالش كمتر شد ولی باید آگاه باشیم با وجود آنكه 90 درصد بستری‌ها در بخش‌های دولتی صورت می‌پذیرد ولی رضایتمندی مناسبی وجود ندارد مشاهده می‌كنیم نوبت‌‌های طولانی و برخوردهایی نیز با ارباب رجوع می‌شود.

شهریاری اظهار داشت: در این راستا فضاسازی‌های رسانه‌ای نیز از جمله صدا و سیما نیز در زمینه جامعه پزشكی به صورتی باید باشد كه فقط سیاه‌نمایی‌ها نشان داده نشود بلكه صدا و سیما باید خدمات جامعه پزشكی كه شهدای بسیاری نیز در دفاع مقدس نثار كرده‌اند نشان داده شود. مثلاً چند شب گذشته خبر 20:30 یك ویلچری را نشان می‌داد كه در بیمارستان رها شده بود و این در حالی بود كه فیلمبردار و دیگر دست اندركاران خبری آماده بودند.

شهریاری افزود: در حال حاضر هر چند پس از اینكه تعرفه‌گذاری از نظام پزشكی به دولت واگذار شده است باید یكسری نظارت‌های جدیدتری صورت پذیرد تا تعرفه‌ها حقیقی‌تر شوند.

شهریاری بیان داشت: تمام وقتی دانشگاه‌ها نیز مصوب دولت است و شخصاً معتقدم شاید نتوانیم در حال حاضر این مسئله را اجرا كنیم اما امیدواریم با جلساتی كه با وزارت بهداشت خواهیم داشت مسئله تمام وقتی هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی را حل كنیم.

رئیس كمیسیون بهداشت درمان مجلس افزود: باید با جلساتی كه با وزارت بهداشت می‌گذاریم اگر قانون مشكل دارد آن را اصلاح كنیم و به واقع ارتقای مسائل بهداشت و درمان كشور خواسته تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی است زیرا تنها نمایندگان كمیسیون بهداشت درمان مجلس قادر نیستند تمام مصوبات را در مجلس به تصویب برسانند و این رای بالا و خواسته تمام نمایندگان مجلس در صحن جلسه مجلس است.

شهریاری افزود: 3 میلیارد دلار از درآمد مازاد نفت را كمیسیون بهداشت درمان به مسئله حوزه سلامت تخصیص داد و امیدواریم با قیمت نفت بشكه‌ای 110دلار این روند ادامه یابد دولت از ماه چهارم به صورت ماه به ماه مازاد درآمد نفت را در زمینه حوزه سلامت تخصیص دهد.

شهریاری خاطرنشان كرد: امیدوارم روسای دانشگاه علوم پزشكی از خود آغاز كنند و مسئله تمام وقتی در بیمارستانها را اجرا كنند زیرا باید این دوستان آگاه باشند كه اگر این مسئله را اجرا نكنند دیوان محاسبات حتی پس از رفتن آنان از دانشگاه‌ها این مسائل را پیگیری می‌كند همچنان كه خود بنده كه زمانی رئیس دانشگاه بودم برخی وزراء از آن زمان هنوز به دیوان محاسبات ارجاع می‌شوند.

وی گفت: باید درآمد مكفی در هیئت امنا مصوب كنیم تا افراد اجرایی در بیمارستانها فقط 3 تا 4 ساعت حضور نیابند و بتوانند وقت خود را بیشتر در بیمارستانهای دولتی صرف كنند و این مسئله نیز باید به صورتی اصلاح شود تا خلاف قانونی نیز صورت نپذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha