اتاق كوچكی كه در طبقه ششم ساختمان وزارت بهداشت برای مخابره و پخش زنده تعیین شده، بوی الكل و آب ژاول و كلر می‌دهد بس كه فیلمبردارها و صدابرداران تلویزیون، اسپری ضدعفونی در دست و جیب راه می‌روند و تا یك خودكار برمی‌دارند و یك لنز باز می‌كنند و یك سیم از پریز بیرون می‌كشند، سر و صورت و كفش و لباس و زیر ناخن و پشت گوش‌شان را از ترس «كرونا» ضدعفونی می‌كنند.

فقط ماسك‌های احتكارشده به دست‌مان رسید

سلامت نیوز:اتاق كوچكی كه در طبقه ششم ساختمان وزارت بهداشت برای مخابره و پخش زنده تعیین شده، بوی الكل و آب ژاول و كلر می‌دهد بس كه فیلمبردارها و صدابرداران تلویزیون، اسپری ضدعفونی در دست و جیب راه می‌روند و تا یك خودكار برمی‌دارند و یك لنز باز می‌كنند و یك سیم از پریز بیرون می‌كشند، سر و صورت و كفش و لباس و زیر ناخن و پشت گوش‌شان را از ترس «كرونا» ضدعفونی می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،شوخی مصطلح این روزهای آدم‌هایی كه دچار «وسواس» كرونا شده‌اند، این است كه «بعد از پایان فصل شیوع كرونا، از سرطان پوست می‌میریم آنقدر كه دست و صورت‌مان را با الكل و صابون شسته‌ایم.»


رفتار بعضی مردم ما، در اغلب اتفاقات اجتماعی همین است؛ پیروی از افراط و تفریط. جمعه؛ دوم اسفند ماه، مسوولان وزارت بهداشت در قالب چند جمله گفتند كه «مردم، بهداشت فردی را رعایت كنند و از دست دادن و روبوسی پرهیز كنند و تردد غیرضروری را كم كنند و در صورت مشاهده علایم آنفلوآنزا، به اورژانس مراجعه كنند و مركبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C بخورند.»


صبح فردا، قفسه مواد شوینده فروشگاه‌ها خالی شد و قیمت لیموترش رسید به كیلویی 25 هزار تومان و سیر و زنجبیل تازه نایاب شد و ماسك و دستكش یك‌بار مصرف، كیمیا شد و این رفتار ادامه پیدا كرد تا امروز كه هر كه در كوچه و خیابان و مترو و محل كار و مغازه، سرفه و عطسه می‌كند، نگاه ده‌ها جفت چشم كه به سمت این فرد خاطی خیره شده، این پیام را می‌دهد كه انگار گناه غیرقابل گذشتی مرتكب شده.

حالا این جماعتِ الان گرفتار وسواس، همان‌هایی بودند كه تا دو هفته قبل، ته لقمه‌های روغن چكان فست‌فودی‌ها را درآورده بودند و دست شستن و نظافت شخصی و در آغوش نگرفتن میله و دستگیره‌های مترو، در نظرشان یك رفتار «لوكس و رفاه‌زده» بود. گرچه این رفتارها عمومی نیست و مردمی‌هم هستند كه معقول و متین زندگی می‌كنند در مقابل آن جماعتی كه از هفته گذشته سر پیدا كردن دستكش و ماسك، تصویرهای خجالت‌آوری از هجوم به داروخانه‌ها و سوپرماركت‌ها خلق كردند.

امروز، 14 روز از انتشار خبر اولین فوتی‌های كووید 19 در ایران می‌گذرد. تب «استریل بودن» تا حدی فروكش كرده و مردم فهمیده‌اند چندان هم وضعیت، «داغ و تبدار» نیست. معاون بهداشت وزارت بهداشت وقتی دیروز آمد و در همان اتاق مخصوص مخابره و پخش زنده در ساختمان وزارت بهداشت، بدون دستكش و ماسك، پشت تریبون نمادین ایستاد و رو به ده‌ها فیلمبردار و صدابردار ماسك‌پوش و دستكش‌پوش، از آخرین تعداد مبتلایان و متوفیان كووید 19 گفت، واقعا موقع اعلام اعداد و اخبار، از این جماعت «رسانه‌ای» كه چشم در چشمش ایستاده بودند، چه تصویری به حافظه‌اش سپرد؟
 
ساكنان شهرهای كوچك دچار ابهاماتی در مورد شناسایی و پذیرش و درمان مبتلایان كووید 19 هستند. حتی بخشداران و اعضای شورایاری‌ها اطلاعات بسیار ناقصی درباره اقدامات دولت برای مبتلایان دارند. بخشدار سیاهكل به ما اعتراض می‌كرد كه كیت تشخیص كرونا در این شهر وجود ندارد در حالی كه مردم بر اثر كرونا فوت می‌كنند. چه پاسخی برای این ابهامات دارید؟


تا امروز 48 دستورالعمل و پروتكل مختص ویروس كرونا و بیماری كووید 19 و در زمینه‌های مختلف از جمله نحوه حفظ بهداشت محیط و قرنطینه و ایزولاسیون و مراقبت در منزل و بستری و ترخیص و گندزدایی به سراسر كشور ابلاغ كردیم. شناسایی و تشخیص بیماری هم نیازمند آزمایش‌های فنی است.

در ابتدا فقط 3 آزمایشگاه مرجع آن هم در شهر تهران در این زمینه فعال بود ولی به دنبال ارسال كیت‌های تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، توانستیم تعداد آزمایشگاه‌های مرجع را به 24 واحد افزایش دهیم و به زودی هم این تعداد به 40 واحد خواهد رسید كه در این صورت سراسر كشور مجهز به آزمایشگاه مرجع برای دریافت و بررسی نمونه‌های مشكوك به آلودگی ویروس كرونا خواهد شد.

در هر استان هم یك بیمارستان ویژه برای پذیرش بیماران كرونا در نظر گرفتیم و پذیرش سایر بیمارستان‌های استان هم به این بیمارستان منتقل خواهد شد و تقریبا، تمام استان‌هایی كه درگیر شیوع ویروس كرونا شده‌اند، بیمارستان‌های مجهز به آزمایشگاه مرجع دارند. انستیتو پاستور هم به عنوان مرجع نهایی تعیین شده و نتایج تمام آزمایشگاه‌های مرجع باید برای تایید نهایی به آزمایشگاه پاستور ارسال شود كه حالا ظرفیت آزمایشگاه پاستور، حدود1200 آزمایش در روز است و در حال حاضر آزمایش در نوبت نداریم و پاسخ‌دهی آزمایش‌مان در انستیتو پاستور، تقریبا به روز و آمار مبتلایان ما هم، همان نتایج نهایی آزمایشگاه پاستور است.


به دلیل همین ابهامات و اطلاعات ناقص، كرونا در برخی شهرهای كوچك در حال تبدیل به انگ است و حتی برخی خانواده‌ها از اعلام ابتلای یكی از اعضای خانواده به كرونا ابا دارند و به پنهانكاری متوسل شده‌اند.


ابتلا به بیماری ویروسی، انگ نیست. این بیماران، ناخواسته مبتلا شده‌اند و این بیماری دنیا را گرفتار كرده و نتایج مطالعات اپیدمیولوژیك می‌گوید كه 40 تا 70 درصد مردم دنیا به كووید 19 مبتلا خواهند شد.


ولی انگ ناشی از ناآگاهی، حتی رفتار مسوولان بومی را هم تغییر داده. شنیده‌ام كه در شهرستان رودسر، مبتلایان فوت شده بر اثر كووید 19 را با بیل مكانیكی دفن كرده‌اند.


ما به هیچ ‌وجه این رفتارها را تایید نمی‌كنیم چون برای تدفین مبتلایان دستورالعمل دادیم كه باید طبق همان دستورالعمل اقدام شود و رعایت آن دستورالعمل هم هیچ خطری ندارد.


وقتی نتیجه آزمایش نهایی از ابتلای فرد به كووید 19 خبر می‌دهد؛ مراحل پذیرش و بستری و بهبودی و در صورت فوت، تدفین این فرد چگونه خواهد بود؟
دستورالعمل تدفین با هماهنگی و لحاظ كردن تمام جهات شرعی ابلاغ شده و مبتنی بر این تاكید است كه مسائل شرعی باید برای متوفیان انجام شود.


یعنی غسل داده می‌شوند؟
برای غسل و حتی حفاظت عوامل تدفین و گندزدایی اجساد هم دستورالعمل داده‌ایم. اما اگر افراد با علائم تب و تنگی نفس و بدن درد به بیمارستان یا پزشك مراجعه كردند، پزشك معالج بر اساس همین علائم و همچنین براساس بیماری زمینه‌ای فرد، تصمیم به بستری یا درمان سرپایی می‌گیرد. بعد از بستری شدن در بیمارستان، بر اساس پروتكل ابلاغی ممكن است سی‌تی اسكن از ریه بگیرند و در صورت مشاهده علائم بالینی، آزمایش تكمیلی هم می‌گیرند و درمان آغاز می‌شود.

بعد از برطرف شدن علائم و ترخیص از بیمارستان یا حتی فوت، به مركز و شبكه بهداشت اعلام می‌شود كه این فرد از این خانوار در بیمارستان بستری بوده یا در بیمارستان فوت كرده كه در هر صورت، تیم بهداشتی و تیم بیماری‌های ما برای غربالگری و گندزدایی و بیماریابی به این خانواده مراجعه می‌كند تا مبتلایان جدید را هم برای درمان شناسایی كند.


چه دارویی برای مبتلایان كووید 19 تجویز می‌شود؟
دو رژیم دارویی برای این بیماران اجرا می‌شود؛ درمان 2 دارویی برای بیماران كم‌خطر و سرپایی و درمان 4 دارویی برای بیماران بستری در بیمارستان.


داروی مبتلایان ایدز برای‌شان تجویز می‌شود؟
درمان 4 دارویی، تركیبی از داروهای تامی فلو (داروی ویژه درمان آنفلوآنزا) و كلروكین (داروی ویژه درمان مالاریا) و كلترا (از داروهای ضدرتروویروسی برای توقف فعالیت ویروس اچ‌آی‌وی در مبتلایان ایدز) است و در جلسه روز گذشته با متخصصان سازمان بهداشت جهانی و چین، پروتكل‌های جدید درباره تغییر و ارتقای رژیم درمانی با توجه به اثر بخشی داروها مورد بحث قرار گرفت.


چه تعداد از مبتلایان و متوفیان كووید 19، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند؟
اغلب متوفیان، بالای 65 سال بودند و بیش از 95 درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند؛ از جمله، مبتلایان نقص ایمنی، مبتلایان سرطان كه داروی شیمی درمانی می‌گرفتند، مبتلایان بیماری مزمن تنفسی، مبتلایان بیماری مزمن قلبی و مصرف‌كنندگان داروهای سركوب و تضعیف ‌كننده سیستم ایمنی بدن. اما مبتلایان را باید در دو گروه تقسیم‌بندی كنیم؛ مبتلایانی كه بروز بیماری در آنها بسیار خفیف است و این بیماران از تمام گروه‌های سنی هستند و البته تعداد كمی‌شان، كمتر از 14 سال سن دارند.

اما 20 درصد بستری‌ها، مبتلایان از نوع شدید هستند و این افراد هم اغلب بالای 60 سال سن دارند.
با وجود آنكه اعلام شده درمان مبتلایان كووید 19 كاملا رایگان است اما برخی خانواده‌ها گفته‌اند كه به دلیل نبود داروی عفونت ریه در بیمارستان محل بستری بیمار، ناچار به تهیه دارو از بازار سیاه ناصرخسرو شده‌اند آن هم با قیمت هر ورق 480 هزار تومان.


داروی درمان كووید 19 كاملا رایگان است و داروی عفونت ریه با داروی درمان مبتلایان ویروس كرونا فرق دارد. این بیماران، حتما دچار بیماری زمینه‌ای عفونت ریه بوده‌اند كه در دوره درمان كووید 19 هم باید داروهای معمول‌شان را مصرف كنند و البته هزینه این داروها، توسط وزارت بهداشت تقبل نمی‌شود.

علاوه بر این داروی كووید 19، به دلیل تركیب چند دارویی فقط در بیمارستان‌های دولتی توزیع می‌شود و در اختیار خودمان است و حتی مبتلایان نیازمند درمان سرپایی هم باید برای دریافت دارو به مراكز معرفی شده مراجعه كنند.


وزیر بهداشت چند روز قبل نامه‌ای به رییس‌جمهوری نوشت و از كمبود ماسك با وجود فعالیت خطوط تولید و ورود ماسك‌های تولید داخل به بازار سیاه انتقاد كرد.

واكنش وزارت صنعت در قبال این نامه چه بود؟
پیش از واكنش وزارت صنعت، قوه قضاییه با جدیت به این موضوع وارد شد و به دادستان‌های كل كشور دستور داد كه نسبت به محتكران، هیچ ترحمی جایز نیست. ظرف این روزها هم كشفیات ماسك به دست‌مان رسید كه توزیع تدریجی آن در مراكز درمانی آغاز شده است.


وزیر صنعت چه واكنشی در قبال این نامه داشت؟
وزارت صنعت هم انرژی خود را بر این متمركز كرده كه بتواند حجم تولید ماسك N95 را به یك میلیون در روز برساند كه البته هنوز به این حجم نرسیده و تعداد ماسك‌هایی كه تا به حال به ما تحویل داده‌اند، بسیار كمتر از توافق اولیه وزرای بهداشت و صنعت بوده.


در حال حاضر چه تعداد ماسك از موضوع مورد توافق وزرا به دست وزارت بهداشت رسیده؟
همچنان با كمبود ماسك مواجهیم در حالی كه توافق بر این بود كه وزارت صنعت روزانه یك میلیون ماسك به ما تحویل بدهد اما كل هفته گذشته، وزارت صنعت حدود 400 هزار ماسك N95 به ما تحویل داد كه ناچار شدیم نیاز مراكز درمانی را از طریق كشفیات تامین كنیم.

چنان‌كه سه نوبت كشفیات ماسك در محموله‌های 400 هزارتایی و 200 هزارتایی و یك میلیونی بین تیم درمان بیمارستان‌ها توزیع شد چون این گروه در دریافت وسایل محافظتی، برای ما در اولویت هستند. اما غیر از تعهد وزارت صنعت، محموله بسیار بزرگی شامل چند میلیون ماسك جراحی هم قرار بود وارد كشور شود كه در گمرك انگلیس متوقف شد و مجوز ترخیص نگرفت.


در این روزها با پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و حتی محل قرنطینه بیماران مبتلا كه صحبت می‌كردیم، می‌گفتند برخی همكاران‌شان به دلیل كمبود وسایل حفاظتی از جمله ماسك و دستكش و گان و ترس از آلودگی به ویروس كرونا ترك كار كرده‌اند.


با كشفیات دو روز اخیر، تعداد قابل توجهی ماسك N95 به دست ما رسید كه در بیمارستان‌ها توزیع شد و حالا هم وضعیت توزیع ماسك برای كادر درمان نسبت به هفته گذشته بسیار بهتر شده.

البته این ترس در كادر درمان طبیعی است اما 99 درصد كادر درمان با شجاعت و با تمام وجود در بیمارستان‌ها مشغول خدمت هستند و ما هم برای توزیع وسایل محافظتی برای آنها تلاش می‌كنیم اما باز هم شرمنده‌شان هستیم چون در روزهای اول از بابت موجودی ماسك N95 برای كادر درمان واقعا دچار مشكل بودیم و باید روزانه یك میلیون ماسك به دست ما می‌رسید كه این اتفاق نیفتاد و كل آنچه بین كادر درمان توزیع شد، فقط 400 هزار ماسك بود تا زمانی كه انبارهای احتكار ماسك كشف شد و موجودی این انبارها‌ بین كادر درمان توزیع شد اما هنوز هم با كمبود وسایل محافظتی برای كادر درمان مواجهیم.


علیرضا رییسی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت: تا ظهر روز سه‌شنبه 13 اسفندماه، از تعداد 8532 نفر كه مشكوك به آلودگی ویروس كرونا بودند، 5737 نفر با تست تشخیص كرونا مورد آزمایش قرار گرفتند و از این تعداد، 2336 نفر، مبتلا به كووید 19 هستند.

از تعداد كل مبتلایان، 77 نفر فوت كردند و 435 نفر بهبود یافتند. اما ظرف روز 12 اسفند تا 13 اسفند، 835 بیمار جدید شناسایی شده و 11 نفر از مبتلایان هم به تعداد متوفیان اضافه شد. همچنان استان‌های گیلان و قم و تهران در صدر شیوع بیماری هستند و البته روند ابتلا در استان قم به ثبات نسبی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha