در این چندروزه که این بیماری چینی وارد کشورمان شده، اخبار تلخ و اضطراب‌آور زیادی دست‌به‌دست می‌شود و خیلی از مردم با ترس و وحشت دارند درباره کرونا حرف می‌زنند.

نگاهی به تحرکات شادی‌آفرین پرستاران و پزشکان در قرنطینه بیماران کرونایی

سلامت نیوز:در این چندروزه که این بیماری چینی وارد کشورمان شده، اخبار تلخ و اضطراب‌آور زیادی دست‌به‌دست می‌شود و خیلی از مردم با ترس و وحشت دارند درباره کرونا حرف می‌زنند.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، در این شرایط، کادر بهداشتی و درمانی که دارند در صف اول این مبارزه تلاش می‌کنند، هم بیش از دیگران با خطرات این بیماری آشنا وز به هستند و هم می‌دانند که نزدیکی‌شان تا این حد با بیماران حاضر در بخش‌هایی که قرنطینه شده‌اند، می‌تواند چه خطراتی برایشان داشته باشد. این وضعیت در گفته‌هایشان در پیام‌هایی که ضبط می‌کنند و یا متن‌هایی که می‌نویسند وبه اشتراک می‌گذارند به خوبی دیده می‌شود.

یکی از پیام‌هایی که در توئیتر منتشر شد و می‌توانست نشان‌دهنده ازخودگذشتگی و نگاه انسانی کادر درمانی برای نجات بیماران کرونایی باشد، این بود: «صبح به رزیدنت داخلی که مسئول چیدن کشیکای بخش کرونا هست پیام دادم چهارشنبه من خالیه، امکانش هست بیام بخش کرونا کشیک بدم، امشب پیام داده تا هفته آینده برنامه‌رو چیدیم وپره.ظاهراً داوطلبای کشیک بخش کرونا خیلی زیاد هستند».

حضور پرستاران و پزشکان در مرکز درمانی تنها محدود به انجام کارهای تخصصی‌شان نمی‌شود و آنها در این روزها علاوه بر انجام وظیفه پزشکی و پرستاری به‌عنوان روانشناس هم دارند به بیماران، جامعه نگران ایران و شاید خودشان هم روحیه می‌دهند. همین یکی دو روز قبل بود که یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستانی در شهر رشت که در بخش قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا فعالیت می‌کند، فیلمی منتشر کرد که با آهنگ معروف «سلیمه جان» میکس شده بود و در آن مشغول رقصیدن بود. این فیلم را می‌شود به‌عنوان اولین تصویر حرکات شادی پرستاران و پزشکان درگیر با کرونا در این ایام به‌حساب آورد.

در ادامه ویدئویی از پنج نفر از کادر درمانی یک بیمارستان منتشر شد که در اصطلاح مشغول رقص چوپی بودند. این رقص بومی محلی مناطق مختلف کردستان نیاز به هماهنگی و البته تمرین زیادی دارد و بر این اساس می‌شد تشخیص داد که حاضران در آن ویدیو یا به‌قدری خسته‌اند که نمی‌توانند پاهایشان را هماهنگ با هم حرکت بدهند یا بعضی از آنها اصلاً این رقص را بلد نیستند و حالا جلوی دوربین یکی از همکاران‌شان آمده‌اند تا کاری را اجرا کنند که اصولاً آشنایی چندانی با آن ندارند.

در ادامه انتشار ویدیوهایی حاوی رقص و شادی کادر درمانی در فضای مجازی به یک چالش بدل شد و در طول چند روز چندین نمونه مشابه را مردم در گوشی‌های موبایلشان دیدند.

کنسرت خواننده مازندرانی در میان بیماران

در میان این کلیپ‌های تصویری، دو یا سه روز قبل کلیپی هم از یک نوازنده و البته مازندرانی در یک بیمارستان منتشر شد. او برای روحیه دادن به بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر آمل حاضر شده بود و علاوه بر نوازندگی با ساز گیتارش برای بیماران و پرستارانی که این روزها در حال تلاش برای عبور از بیماری کرونا هستند، خواند.

هرچند این اقدام تنها نمونه‌ای بود که در چند روز گذشته اتفاق افتاد و ما در این مجال چنین کاری را هم نمی‌توانیم توصیه کنیم چون ممکن است با اصول بهداشتی در تعارض باشد اما این جوان توانست تأثیر زیادی روی روحیه کسانی که در آن بیمارستان بودند و بعد از آن کلیپ خوانندگی و نوازندگی او را دیدند، بگذارد.

شاید این نمونه در کنار بقیه کلیپ‌هایی که کادر درمانی بیمارستان‌ها از رقص و خواندنشان منتشر کردند، توضیح واضحی باشد از اینکه چطور باید نشاط را بین کسانی که شاید در این روزها از نظر روحی هم اوضاع خوبی ندارند، تزریق کنیم.

تزریق روحیه و انرژی با رقص و شادی

البته واکنش‌هایی که بعد از انتشار این تصاویر در فضای مجازی اتفاق افتاد متفاوت بود و هم موافق یا مخالف آن نبودند. یکی از کسانی که ویدیوی رقص کادر درمانی در بیمارستان را دیده بود در توئیتر نوشت: «چالش رقص پرستاران و پزشکان بهترین اتفاق این روزهای سیاه است، بیش باد». دراین‌بین کسی از کادر درمانی که تجربه سه ساله خودش در آی‌سی‌یو را هم یادآوری کرده بود، این‌طور توضیح داد:

«به‌عنوان کسی که سه سال در icu و اتاق عمل کار کردم عرض می‌کنم.کادر درمان در این شرایط با رقص و شادی به خود روحیه و انرژی تزریق می‌کند. هیچ‌کدام از ویروس و مرگ و خطر جانی خوشحال نیستند و آن را دست کم نمی‌گیرند».

میان نظرات نوشته شده، پای ویدیوهای شادی و آواز، یکی از کسانی که در فضای مجازی فعالیت دارد، نگاه متفاوتی به ویدیوهای منتشر شده، داشت که به نظر می‌رسید تا حد زیادی هم انتقادی است. او نوشته بود:«‌‌توام حالت خوب نیست. طرف چند دقیقه قبلش چند نفر توی بخش جان خودشونو از دست دادن بعد میاد می‌رقصه. مگه تیم آتش‌نشانی موقع حادثه بزن برقص داره؟! اگه می‌گید روحیه، من میگم روحیه از احساس مسئولیت و هم‌نوع دوستی میاد نه رقص.».

احتمال اینکه پرستاران و پزشکان در آینده از سوی مسئولان حراست بیمارستان‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند مورد بازخواست واقع شوند، هم نکته‌ای بود که به نظر یکی از کاربران فضای مجازی بعد از تماشای ویدیوها رسیده بود. او در این باره نوشت: «‌این رقصیدن‌ها، دلیلش وجود اون ماسک‌های روی صورت کادر درمانی بیمارستان‌هاست. هر چند که ممکنه بعدازاینکه خطر کرونا از بین رفت، واحدهای حراست اقدام به برخورد با این عزیزان بکنند».البته یک نفر از کاربران هم از آن‌سوی بام افتاده بود و با اشاره به ساختگی بودن ویدیوهای منتشر شده، توضیح داد که کار، کار حکومت است.

او نوشت: «‌‌الآن پرستارهای واقعی در بیمارستان‌ها وقت سر خاراندن هم ندارن چه برسه به رقص، این فیلم‌های ساختگی حکومت است تا بقول خودشان فضای مجازی مدیریت شود، چه چیزی بهتر از رقص یک خانم پرستار توجه‌ها را جلب می‌کند!»‌

چند دقیقه قبل چند نفر مرده‌اند!

فارغ از توجیه و تفسیر علت انتشار ویدیوهایی با مضمون شادی و نشاط کادر پزشکی و درمانی، اغلب می‌دانیم اگر محدودیت‌های موجود در این زمینه را هم در نظر نگیریم، این قشر چنین رفتاری را قبل از این لااقل در ایران از خود نشان نداده بود.

بعضی از مخاطبان در مواجهه با این ویدیوها، جملاتی را نوشتند که بسیار احساسی بود و شاید گاهی می‌توانست در چشم برخی از مخاطبانشان، اشک را هم حلقه کند. مثلاً یک نفر نوشته بود: «خیلی روزای سختیه، کاش می‌شد از ناراحتیا و گریه‌هاشونم فیلم بگیرن!!! این روزا وسط خنده‌هامون یهو می‌زنیم زیر گریه، فشار خیلییییی زیااااادی روی کادر درمانه».

در بین نظرات کاربران البته می‌شد، نمونه‌هایی را هم سراغ گرفت که به‌شدت نسبت به انتشار این ویدیوها معترض‌اند و کادر درمانی را متهم به بی‌حسی می‌کنند. البته یکی از کاربران هم واکنش‌ها را بی‌پاسخ نگذاشت و به نمونه‌های مشابهش در کشورهای دیگر اشاره کرد.

او نوشت: «واقعاً حیرونم. وقتی مردم چین برای بالا بردن روحیه‌شون از تو پنجره‌ها و بالکن‌ها همدیگر را صدا زده و به مقاومت در برابر بیماری تشویق می‌کردند، تایملاین پر تحسین بود ولی چالش رقص کادر درمان و امثالهم در اینجا که می‌تونه همون کارکرد رو داشته باشه، نکوهش می‌شه. کوتاه بیا هموطن».

یکی از زیباترین چالش‌های چند سال اخیر

همان‌طور که در ابتدای این نوشته هم اشاره شد، شاید تعبیر روحیه دادن به بیماران و مردمی که این روزها از ابتلاء به بیماری کرونا نگران‌اند، همه دلایلی نباشد که خیلی از اعضای کادر درمان در بیمارستان‌های کشور را وا‌داشت تا ویدیوهایی با درونمایه رقص و شادی را منتشر کنند.

به احتمال زیاد بعد از حدود دو هفته درگیری با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها، خیلی از آنها هم به تزریق روحیه و تشویق خودشان نیاز داشتند تا در میدان بمانند و کار را با قدرتی هر چه بیشتر پی بگیرند. یکی از پیام‌های کاربران در فضای مجازی هم به همین موضوع اشاره داشت. او دراین‌باره نوشت: «‌‌دمشون گرم که تو این شرایط می‌تونند روحیه خودشون رو حفظ کنند».در پایان این نوشته شاید بهتر باشد، به سلیقه خودمان هم یکی از پیام‌ها را به‌عنوان پیام نهایی بیاوریم.

یکی از کاربران در واکنش به تماشای کلیپ رقص و خواندن کادر درمانی نوشت: «رقصی چنین آرزوست. در میان گرد مرگ، چالش رقصیدن پرستار و پزشکان یکی از زیباترین چالش‌های یک سال اخیر است. این عزیزان را که با مرگ (کرونا ویروس) چشم در چشم هستند باید حمایت کنیم».

در پایان، صرف‌نظر از موافقان و مخالفان و حتی کسانی که درباره چنین کلیپ‌هایی هچ نظری ندارند، می‌شود برای لحظاتی هم که شده خودمان را بگذاریم جای تک‌تک کسانی که این روزها با این بیماری و البته وحشتش رودررو شده‌اند و با اختیار کامل مشغول انجام وظیفه حرفه‌ای و انسانی خویش‌اند.

آنها در این لحظات نشان دادند که ازخودگذشتگی را به نیکی آموخته‌اند و حتی اگر در این مسیر گرد خستگی هم بر تنشان بنشیند، آن را خواهند تکاند و محکم‌تر از قبل در میدان تلاش می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha