یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 29029
سلامت نیوز : یك متخصص بیهوشی و درد گفت: با تكنیك زایمان بدون درد، 75 درصد از درد مادر در زایمان كاهش پیدا می‌كند و درد مطلوبی برای مادر ایجاد می‌شود.

به گزارش  فارس ، سهیلا مكملی امروز در نشست خبری افتتاح زایمان بدون درد در بیمارستان حضرت زینب (س)‌، اظهار داشت:‌‌ آمار سزارین در مراكز دولتی دانشگاهی 34 درصد، در مراكز دولتی غیردانشگاهی 45 درصد و در مراكز خصوصی 85 درصد است.

وی گفت: كشورهای رو به رشد باید به شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی(WHO) در زمینه آمار سزارین دست پیدا كنند؛ این سازمان میزان سزارین مجاز را 15 درصد اعلام كرده است كه ایران از این آمار بسیار فاصله دارد. میزان سزارین در مراكز دولتی تا مراكز خصوصی متفاوت است؛ زایمان بدون درد، زایمان استانداردی است كه در كشورهای اروپایی، آمریكایی صورت می‌گیرد و موجب می‌شود كه مادران زایمان طبیعی را بهتر بپذیرند.

این متخصص بیهوشی افزود: از حدود 10 سال پیش زایمان بدون درد در كشور آغاز شده است ولی تعرفه‌های این نوع زایمان تنظیم نشده است و مردم آگاهی كافی نسبت به این نوع زایمان ندارند.

مكملی بیان داشت: زایمان شامل 3 مرحله است كه مرحله اول دردهای خفیف، مرحله دوم دردهای شدید و مرحله سوم خروج جنین از رحم است. حدود 6 تا 8 ساعت قبل از تولد نوزاد، دردها آغاز می‌شود ولی در بسیاری از بیمارستان‌هایی كه زایمان بدون درد انجام می‌دهند در مرحله آخر یعنی خروج جنین از آمپول‌های بی‌حس كننده استفاده می‌كنند اما در این مركز از همان مراحل اولیه كه دردهای خفیف مادر آغاز می‌شود، بی‌حسی انجام می‌شود.

این متخصص بی‌هوشی و درد اظهار داشت: سوزنی كه در كمر مادر وارد می‌كنند، به دلایل فرهنگی برای مادران، بسیار ترسناك است به همین دلیل از طریق ورید، بی‌حسی انجام می‌شود و اگر مادری تمایل داشته باشد، بی‌حسی از كمر برای او انجام می‌شود.

وی گفت: سزارین دارای عوارض بسیاری است كه تا مدت‌ها می‌تواند مادر را درگیر كند و ممكن است درد زایمان تا هفته‌ها در مادر باقی بماند و او نتواند كارهای عادی خود را انجام دهد اما با تكنیك زایمان بدون درد 75 درصد از درد مادر هنگام زایمان كاهش پیدا می‌كند و یك درد مطلوبی برای مادر خواهد بود؛ معمولاً مادر باید از 6 هفته قبل از زایمان به این مركز مراجعه كرده و در كلاس‌های ضددرد شركت كند.

مكملی افزود: مشخص شده است كه در نژاد آسیایی، بی‌حسی از كمر موجب زایمان‌های سخت می‌شود، مادر عضلاتش فلج می‌شود و نمی‌تواند كار نهایی را برای خروج جنین انجام دهد.

این متخصص بیهوشی و درد اضافه كرد: یكی دیگر از روش‌هایی كه برای زایمان بدون درد انجام می‌شود، طب سوزنی است ولی به دلیل اینكه مادر درد دارد و نمی‌توان سوزن را در جای مشخصی قرار داد و امكان شكستن سوزن زیاد است از این روش استفاده نمی‌كنند البته از روش لیزرتراپی هم برای زایمان بدون ‌درد استفاده می‌شود كه هدف از این روش این است كه درد را به صورت كامل در مرحله فعال و غیرفعال پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha