چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 290310

برخلاف آنچه انتظار می‌رود در گلستان هنوز افراد زیادی کرونا را باور نکرده‌اند. گرگان در روزهای پیش از نوروز نه به اندازه سال‌های گذشته، اما هنوز هم پرجنب و جوش است.

لحظه‌های طلایی نجات در گلستان

سلامت نیوز:  برخلاف آنچه انتظار می‌رود در گلستان هنوز افراد زیادی کرونا را باور نکرده‌اند. گرگان در روزهای پیش از نوروز نه به اندازه سال‌های گذشته، اما هنوز هم پرجنب و جوش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در خیابان‌های گرگان هنوز فروشگاه‌هایی هستند که شب عید را بیشتر از کرونا باور دارند و شهروندانی که تلاش می‌کنند با حفظ ایمنی خریدشان را انجام دهند. عبور ماشین قالیشویی هم نشان می‌دهد خانه‌تکانی عید برای برخی به راه است. مبینا، خانمی ۳۶ ساله و سرگرم خرید از یک سوپر مارکت است. او می‌گوید: اگر به کارهایمان نرسیم، چه کنیم؟ نمی‌شود خرید را هم اینترنتی انجام داد.

راستش برای من هنوز رمز پویا هم فعال نشده است. او ادامه می‌دهد: در خانه نشستن برای افرادی است که با یک تلفن یا یک اپلیکیشن نیازهایشان رفع می‌شود. نه ما  که برای تهیه یک ضد عفونی کننده معمولی باید به ۱۰ فروشگاه سر بزنیم. اسماعیل، یکی دیگر از شهروندان گرگان که شغلش باغبانی است، با نگاه دیگری از کرونا گلایه دارد. او که به قول خودش فقط آمده تا سر و گوشی در شهر آب دهد، می‌گوید:

سفارش کارم یک پنجم شده است و همه سفارش‌های اسفند هم لغو شده است. نگران مخارج شب عید است و می‌گوید: «عید که بگذرد، دیگر وقت باغبانی نیست.» وضع دیگر شهروندان هم بهتر نیست. یکی نگران است ویروس بی‌صدا به خانواده‌اش منتقل شده باشد و یکی از لغو شدن قرارهای کاری گلایه دارد.

آن یکی دلش نمی‌خواهد از خانه بیرون بیاید اما می‌گوید زیرساخت‌های فناوری برای انجام امور از خانه مهیا نیست و دیگری وسواس بیش از اندازه برای مراقبت‌های بهداشتی را کلافه‌کننده می‌داند. اما با این وجود وقتی در شهر هستی به نظر می‌رسد هنوز خیلی از آدم‌ها کرونا را آن طور که باید جدی نگرفته‌اند.


بیمارستان صیاد در قرق کرونا

در بیمارستان صیاد شیرازی اما گرگان نه از بی‌توجهی به کرونا خبری هست و نه از شک و شبهه نسبت به بیماری. اینجا هر طبقه و در هر طبقه چند بخش افرادی را در خود جای داده است که اگرچه جواب تست کرونایشان نیامده، اما پزشکان، مشکلشان را کرونا تشخیص داده‌‌اند. در بخش اورژانس بیمارستان صیاد بیشتر آدم‌ها ایستاده‌اند.

انگار اضطراب بیماری نمی‌گذارد روی صندلی‌ها بنشینند و منتظر باشند. یکی می‌آید و یکی می‌رود. پرستار بخش تریاژ اورژانس بیمارستان می‌گوید: طی هفته‌ای که گذشت تقریبا در هر شیفت به طور میانگین ۱۵۰ مراجعه کننده با علائم کرونا داشتیم. یعنی حدودا روزی ۳۰۰ نفر.

از این تعداد برخی به دلیل اضطراب فکر می‌کردند علائم کرونا را دارند، اما حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر هم در روز با علائم حقیقی مراجعه کرده‌اند.  بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی صیاد حالا در قرق کروناست و به روایت سرپرستار بخش داخلی که حالا آن هم به بخش عفونی تبدیل شده، با احتساب تخت‌هایی که گاه در راهروها قرار می‌گیرند، بیش از ۴۰۰ بیمار فقط در بیمارستان صیاد گرگان بستری هستند. البته تعدادی از این بیماران ترخیص می‌شوند و بیمار دیگری جایگزین می‌شود که باید آن‌ها را هم به آمار اضافه کرد.


لحظه‌های طلایی نجات

نخستین چیزی که در بیمارستان صیاد به چشم می‌آید، تفاوت آمار رسمی اعلام شده از مبتلایان با واقعیت است. پزشکان بیمارستان صیاد و پرستاران تمایلی به انتشار نام‌شان ندارند، اما به نکته‌های تلخی اشاره می‌کنند. یکی از پزشکان بیمارستان صیاد به همشهری می‌گوید: همه بیماران بستری در مراکز کرونا، مبتلا هستند و تقریبا بدون استثنا ریه‌هایشان درگیر شده است.

ما برای تشخیص منتظر جواب تست نمونه بیمار نمی‌شویم، زیرا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا جواب آزمایش‌ها بیاید. علائم بالینی همراه با عکس و در صورت نیاز اسکن از بیمار برای ما مبنای تشخیص است، اما آنچه دولت به عنوان آمار رسمی اعلام می‌کند فقط بر اساس پاسخ تست نمونه از بیماران است. این آزمایش‌ها در استان انجام نمی‌شود و متاسفانه اگر در انتظار آن بمانیم، ممکن است فرصت طلایی نجات افراد را از دست بدهیم.


فکر نمی‌کردم درمان شوم

در بخش‌های بیمارستان همه جور بیماری دیده می‌شود؛ در سنین مختلف. جوان و پیر و میانسال، زن و مرد. بر خلاف آنچه گفته می‌شود تعداد زنان چندان کمتر از مردان نیست، اما تعداد جوانان به وضوح از افراد پا به سن گذاشته بیشتر است. عده‌ای بیمار بدحال هستند و افرادی در شرف مرخصی. محمدرضا که ۳۸ سال دارد، یکی از مبتلایانی است که گویا قرار است بعد از گفت‌وگو با ما (سه‌شنبه 13 اسفند) ترخیص شود.محمدرضا به همشهری می‌گوید: با ناامیدی به بیمارستان آمدم، اما قرار است مرخص شوم.

هنوز کمی احساس ضعف می‌کنم، ولی چون شرایط جسمی‌ام به ثبات رسیده، پزشکان می‌گویند ادامه استراحت و درمانم را می‌توانم در خانه انجام دهم تا تخت برای بیمار بعدی خالی شود. فکر نمی‌کردم خوب شوم، اما خدا را شکر. مدیون پزشکان و پرستاران هستم. بیشتر آدم‌های بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان صیاد شیرازی که البته همه تبدیل به بخش عفونی شده‌اند، شرایط محمدرضا را دارند، اما پزشکان بیمارستان می‌گویند ملاک حال عمومی افراد نیست و چیزی که در عکس ریه نمایش داده می‌شود، مهم است. 


اینجا از آرامش خبری نیست

چند تصویر را نشانم می‌دهند. پزشک جوان دست روی نقطه‌ها و لکه‌های سفید می‌گذارد و می‌گوید: این‌ها آب، عفونت و خونریزی هستند. علاوه بر این وقتی به این بیماری مبتلا شوید، حتی میکروب‌هایی که در شرایط عادی در بدن زندگی می‌کنند هم می‌توانند شما را از پا درآوردند چون بدن قدرت دفاع بسیار کمی دارد. در حقیقت ویروس کرونا تا حدودی همان کاری را با شما می‌کند که ویروس اچ.آی.وی با مبتلایان.  در سه بخش آی.سی.یو بیمارستان صیاد آرامش وجود ندارد و کادر درمان در تکاپو و رسیدگی به بیماران هستند. زمانی که وارد بخش می‌شوم، یک بیمار فوت کرده است.

پزشک بخش آی.سی. یو مشغول پر کردن شرح فوت و پرستار بخش در تماس برای انتقال جسد متوفی است. اینجا از لبخندها و آرامش دادن خبری نیست. به شدت مراقب هستند به هیچ تختی نزدیک نشوم. به سرعت من را از بخش ویژه بیرون می‌کنند. دکتر و پرستارها هشدار می‌دهند امکانات ایمنی برای ورود به این بخش‌ها ناکافی و محدود است. با وجود روی گشاده مسئولان علوم پزشکی گلستان، اما خبری از اعلام دقیق تعداد فوتی‌ها نیست. مسئولان بخش‌ها اعلام این عدد را محرمانه عنوان می‌کنند، اما فقط یک عدد: امروز (دوشنبه 12 اسفند) ۵ فوتی.

  در خروجی بیمارستان صیاد، ماسک، دستکش و لباس مخصوصی که شبیه لباس جراحی است را دور می‌اندازم. نگهبان خروجی یک اسپری بزرگ از مواد ضدعفونی کننده را روی من و لباس‌هایم پمپاژ می‌کند. لباس‌هایم خیس از الکل یا ماده‌ای شبیه آن شده است. ماسک و دستکش جدید را  می‌پوشم و راهی مقصد جدید می‌شوم: بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس.


فرآیند عادی زندگی، یک رفتار پرخطر

ورود به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) با وجود هماهنگی‌ صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دشوار است و در نهایت با مداخله استاندار میسر می‌شود. پس از ورود، دکتر فرید عابدی، رئیس بیمارستان همه بخش‌ها را نشان می‌دهد.اوضاع و شرایط در بیمارستان آرا‌م‌تر است. دکتر عابدی با شوخ طبعی می‌گوید: در این بیمارستان فرماندار، امام جمعه، پزشک و از همه اقشار بستری داریم. کدام را می‌خواهی...؟ به اتاقی راهنمایی می‌شوم که دکتر محسن هروی، پزشک بیمارستان و همچنین امام جمعه آزادشهر در آن بستری هستند.

اجازه نزدیک شدن کمتر از فاصله ۲ متری به بیماران را ندارم. حاج آقا استراحت می‌کند. دکتر هروی اکسیژنش را روی بینی می‌گذارد و شروع به صحبت می‌کند: 30 سال است اپیدمیولوژیست‌ها را کنار گذاشته‌ایم. علم اپیدمی فقط علم درمان نیست، بلکه علم مدیریت است. خیلی دیر برای مواجهه با این اپیدمی اقدام کردیم. درست است علمش را نداریم، اما می‌توانستیم از تجربه سایر کشورها و دانش دیگران استفاده کنیم. او ادامه می‌دهد:

حالا هم نیازمند استفاده از دانش متخصصان اپیدمی سازمان بهداشت جهانی هستیم. هر یک دقیقه، کمی میان صحبت‌هایش وقفه می‌اندازد. نفسش تنگ است. می‌گوید: شجاعت کردی آمدی اینجا. این ویروس بسیار فراگیر است. تجهیزات هم به قدر کفایت وجود ندارد. نیازمند اقدام جدی‌تری هستیم. مردم هم باید باور کنند که در چنین اپیدمی‌ای رفتار پرخطر، همان فرآیند عادی زندگی مثل بیرون رفتن، خرید کردن، مهمانی رفتن است. باید برای مدتی این کارها را تعطیل کرد. این را مردم و مسئولان باید بپذیرند. 


فوت روزانه 5 نفر!

ساعت از 10 شب گذشته است. بیمارها در حال استراحت هستند.۹۰ بیمار در این بیمارستان بستری شده‌اند. در زمان بازدید برای تهیه گزارش، مدیران بیمارستان مشغول بازگشایی بخش جدیدی هستند. از تعداد فوت‌شدگان در این بیمارستان هم آمار صحیحی در دست نیست. با این حال یک پرستار می‌گوید: از شهر گنبد فقط یک فوتی داشتیم و بقیه مربوط به روستاها بودند. نمی‌توانم عدد دقیق را اعلام کنم.بیماران شاکر خدا هستند.

خود را مدیون کادر درمان گلستان می‌دانند و چشم انتظار بهبودی. خروجی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) فقط یک اسپری معمولی و کوچک ضدعفونی دارد. نگهبان برایم سنگ تمام می‌گذارد. دستکش و ماسکم را دور می‌اندازد و ماسک و دستکش جدید می‌دهد. گوشی تلفن همراه، دست‌ها، صورت و کتم را ضد عفونی می‌کند. ساعت از ۱۲ شب گذشته که از بیمارستان خارج می‌شوم.

هنوز از گنبدکاووس بیرون نرفته‌ام که تلفنم زنگ می‌خورد. یکی از کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی است. مورد اعتماد دو سویه هستیم، اما بارها قسمم می‌دهد که نامش فاش نشود. می‌گوید: براساس گفته پرستاران تعداد فوت در بیمارستان‌ها بیش از تعداد اعلامی است.فوتی‌ها میانگین سنی خاصی ندارند. در جلسه‌های اداری که کارکنان درجه پایین‌تر حضور دارند هم تعداد دقیق فوتی‌ها اعلام نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: حقیقت این است که مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

تعداد بهبود یافتگان در سراسر کشور صدها برابر فوتی‌ها است، اما جان هر یک انسان هم عزیز است و باید حفظ شود. او که از کارکنان علوم پزشکی گلستان است، می‌گوید: نیت، پنهان کاری نیست. مطابق دستور تعداد مبتلایان به کرونا فقط پس از تایید تست‌ها اعلام می‌شود که اساسا مبنای تشخیص پزشکان ما نیست و پزشکان ما کار درمان را پیش از پاسخ تست شروع می‌کنند. مبنای اعلام فوتی نیز همین است و متوفی اگر جواب تست کرونایش نیامده باشد و فوت کند در فهرست قرار نمی‌گیرد.


در حاشیه کرونا 

در ورود دوباره به گرگان، نخستین تصویری که در نیمه شب نظرم را جلب می‌کند، یک زباله‌گرد در خیابان بهشتی است. بدون دستکش و ماسک تا کمر روی سطل جمع‌آوری زباله‌ خم شده است. عصر روز گذشته در تماس تلفنی با استاندار موضوع اقشار در حاشیه ابتلا به ویروس را مطرح کرده بودم؛ کودکان کار، متکدیان، زباله‌گردها و کارتن خواب‌ها. هادی حق‌شناس گفته بود: به کمیته امداد و به همه مراکز درمانی اعلام کردیم همه مراجعان در صورت مراجعه و تشخیص کرونا، در صورت نداشتن توان مالی باید رایگان بستری شوند و تحت درمان قرار بگیرند.

به شهرداری‌ها و بهزیستی هم برای جمع‌آوری متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار دستور ابلاغ شده است. از سوی دیگر قرار است کمیته امداد مواد ضدعفونی کننده را در اختیار همه خانوارهای تحت پوشش قرار دهد.  از سلیمان که تا کمر در سطل زباله خم بود پرسیدم آیا از مراجعه رایگان به مراکز تشخیص کرونا خبر دارد؟ آیا از میزان شیوع بیماری مطلع است؟ سلیمان کمر صاف می‌کند. مکرر سرفه می‌کند و می‌گوید: از کجا باید خبر داشته باشم؟ در این سطل‌ها بدتر از ویروس هم پیدا می‌شود. جان عزیز است برای شماها نه برای ماها و به کارش ادامه می‌دهد.  بدیهی است همه استان نه، بلکه تمام کشور تمام قد برای مقابله با کرونا بسیج شده‌اند. همه هم اگر نه، بیشترمان سعی می‌کنیم سهمی در مهار این ویروس داشته باشیم، اما کاش زمان از دست نرفته باشد.


سیر صعودی کرونا در گلستان 

رئیس مرکز بهداشت گلستان درباره آماری که تا 11 اسفند از تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در گلستان اعلام شده بود به همشهری گفت: بر اساس آمار ۱۰ روز اخیر نتایج آزمایش کرونا برای ۲۵ گلستانی مثبت اعلام شده است. سراج‌الدین عارف‌نیا با بیان اینکه کرونا در سراسر استان دیده می‌شود، اما تعداد مبتلایان در گرگان، گنبدکاووس و بندرگز بیشتر است، افزود:

مردم تا حد امکان در خانه بمانند تا با گذشت زمان دارو یا واکسن کرونا تولید شود و همچنین با فرارسیدن فصل گرما میزان شیوع بیماری کاهش یابد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفت‌وگو با همشهری مرگ ۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا را در این استان تایید کرد و گفت: فوت‌شدگان 4 مرد بالای ۵۰ سال و یک دختر ۱۴ ساله بودند.

عبدالرضا فاضل بیمارستان‌های شهید صیاد شیرازی گرگان، پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس، آق‌قلا و علی‌آباد با ظرفیت ۶۰۰ تخت را محل پذیرش بیماران سندروم تنفسی شدید معرفی کرد و افزود: با توجه به شیب افزایشی کرونا پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته جاری ۷۰۰ تا ۸۰۰ تخت مورد نیاز مردم گلستان باشد. او تاکید کرد که احتمالا ویروس کرونا تا آخر فروردین سال آینده سیر صعودی داشته باشد.


دلیل افزایش یکباره آمار مبتلایان

نکته‌ای که شاید ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده باشد، این است که چرا به یک‌باره آمار ابتلا به کرونا در گلستان افزایش یافت؛ موضوعی که استاندار گلستان آن را نتیجه تاخیر در اعلام نتایج آزمایش‌های کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد.  هادی حق‌شناس شنبه گذشته را پیک شناسایی تعداد مبتلایان کرونا در این استان اعلام کرد و گفت: از تاریخ ۲۷ بهمن نمودارها نوسان را نشان می‌داد. 

او اعلام یک باره ۲۴ ابتلای قطعی به کرونا از سوی وب سایت وزارت بهداشت را نتیجه یک آمار تجمیع شده از عموم مبتلایان دانست و درباره تناقض شدید آماری میان گفته پزشکان با آنچه منابع دولتی می‌گویند، تصریح کرد:

مبنای اعلام وزارت بهداشت نتایج نهایی تست‌های کروناست در حالی که پزشکان و بیمارستان‌ها، اسکن قفسه سینه و ریه را مبنای تشخیص قرار می‌دهند. اعلام نتیجه تست نمونه از بیمار هم زمان‌بر است. بنابراین تناقض موجود در آمار مربوط به تفاوت تعریف‌هاست که فقط در این زمینه نیست ‌بلکه در بسیاری علوم نیز به چشم می‌خورد.


علائم بالینی همراه با عکس و در صورت نیاز اسکن از بیمار مبنای تشخیص پزشکان است، اما آنچه دولت به عنوان آمار رسمی اعلام می‌کند فقط بر اساس پاسخ تست نمونه از بیماران است
 مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند. تعداد بهبود یافتگان در سراسر کشور صدها برابر فوتی‌ها است، اما جان هر یک انسان هم عزیز است و باید حفظ شود 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha