جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری برای کسانی که به سختی به تناسب اندام دلخواه خود رسیده‌اند، یکی از دغدغه‌های اصلی به شمارمی‌آید. یکی از آرزوهای افرادی که بعد از گرفتن رژیم‌های سنگین، انجام ورزش و بسیاری از روش‌های دیگر توانسته‌اند به وزن ایده‌آل خود برسند، این است که بتوانند این وزن را ثابت نگه دارند.

جلوگیری از بازگشت وزن بعد از لاغری و کاهش وزن

سلامت نیوز: جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری برای کسانی که به سختی به تناسب اندام دلخواه خود رسیده‌اند، یکی از دغدغه‌های اصلی به شمارمی‌آید. یکی از آرزوهای افرادی که بعد از گرفتن رژیم‌های سنگین، انجام ورزش و بسیاری از روش‌های دیگر توانسته‌اند به وزن ایده‌آل خود برسند، این است که بتوانند این وزن را ثابت نگه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف دایت، کم کردن وزن کار بسیار سختی است و نیاز به اراده‌ی  قوی دارد ولی ثابت نگه داشتن این وزن، سخت‌تر است. اکثر افرادی که بازگشت دوباره وزن داشتند، علت را در بی‌نظمی خودشان در تبعیت از رژیم عنوان می‌کنند.

این را هم باید مدنظر داشته باشیم که رژیم‌های کوتاه مدت و سخت یکی از عواملی است که موجب بازگشت دوباره وزن در لاغری می‌شود. رژیم غذایی موفق‌تر است که کم کم به کاهش کالری مصرفی بی‌انجامد.

ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید با راه‌های مناسب برای جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری آشنا شوید.


پیروی از رژیم‌های منطقی

جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری در پیروی از رژیم‌های غیر اصولی تقریبا ناممکن است. اغلب افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، برای این‌‌که به اندام دلخواه‌شان برسند صبر ندارند و از رژیم‌های سختی که باعث می‌شود زود وزن کم کنند، پیروی می‌کنند. ولی باید این را بدانیم  که پیروی از رژیم‌هایی غیراصولی، می‌تواند ضررهای فراوانی برایمان داشته باشد.

چرا نباید از رژیم‌های کاهش وزن سریع و برنامه‌های لاغری چند روزه استفاده کنید؟

اینگونه رژیم‌ها شاید در کوتاه مدت به ما کمک کند که کاهش وزن سریع داشته باشیم اما در دراز مدت باعث خستگی ما از این رژیم می‌شود. رژیم‌های بسیار محدود کننده در دراز مدت باعث کمبود ویتامین‌های مورد نیازبدن می‌شود.

بنابراین پیروی از رژیم‌های منطقی و معقول که همه‌ی غذاهای مقوی و سالم در آن گنجانده شود یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری می‌باشد.


عادت به ورزش روزانه

جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری نیاز به فعالیت‌های جسمی دارد. کسانی که دنبال لاغری و تناسب اندام هستند، اغلب با رفتن به باشگاه و انجام ورزش‌های سنگین به لاغری می‌رسند. اما بعد از رسیدن به این هدف، به علت فشارهای سنگین و خسته کننده‌ای که این ورزش‌ها برایشان داشته است دیگر از ادامه ورزش منصرف می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر، بیشتر افراد فکر می‌کنند با رسیدن به هدف اصلی‌شان که کاهش وزن است می‌توانند به روال قبلی زندگی عادی برگردند. یکی از بهترین راه‌ها این است که یک برنامه‌ی ورزشی روزانه مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری داشته باشیم.


جشن بعد از لاغری

ما به شما حق می‌دهیم که بعد از رعایت رژیم‌های سخت، وقتی به هدف خود رسیده‌اید برای خودتان جشن بگیرید. برای جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان برنامه‌ی غذایی خود را فراموش نکنید. می‌توان بدون شیرینی‌های خامه‌ای هم جشن گرفت پس بهتر است در همه‌ی شرایط به برنامه‌ی غذایی خود پایبند باشید.

همه‌ی افراد، چه کسانی که دارای اضافه وزن هستند وچه افرادی که این مشکل را ندارند، باید بتوانند خود و خانواده‌شان را با عادات غذایی سالم آشنا کنند. رژیم غذایی‌تان زیاد محدود کننده نباشد و به جای استفاده از شیرینی‌ها و غذاهای آماده، از غلات، دانه‌ها، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. این برنامه‌ی غذایی به شما کمک می‌کند هم به تناسب اندام دلخواهتان برسید و مهم‌تر اینکه بدنی سالم‌تر داشته باشید.


استفاده درست از ترازو

نگرانی از بازگشت دوباره وزن باعث می‌شود ما روزانه از ترازو استفاده کنیم و این کار اصلا صحیح نیست. درست است که برای کنترل وزن و جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری استفاده از ترازو هم لازم است. تعادل داشتن در استفاده از ترازو می‌تواند به ما در جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری کمک کند. براساس بررسی‌های انجام شده افرادی که بیش از۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند، به طور میانگین هر هفته وزن خود را کنترل می‌کردند.


اصلاح و تغییر سبک زندگی

اگر تصمیم به کاهش وزن گرفتید، به عنوان هدفی کوتاه مدت به آن نگاه نکنید. بلکه به آن به عنوان  تصمیم بزرگتری برای کمک به تغییر سبک زندگی نگاه کنید. اگر سبک زندگیتان را درست کنید مطمئنا جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری برایتان کاری آسان خواهد شد.

داشتن تعادل در رژیم غذایی و ورزش یکی از راه‌های جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری است. وقتی کالری دریافتی روزانه شما بیش از مصرفتان نباشد بی شک دچار اضافه وزن دوباره نخواهید شد.


نترسیدن از افتادگی پوست

افرادی که می‌خواهند وزن زیادی را کم کنند می‌ترسند بعد از کاهش وزن پوست شل و افتاده‌ای داشته باشند. ولی این ترس نباید باعث شود رژیم غذایی خود را کنار بگذارید و شاهد بازگشت دوباره وزنتان شوید. خوشبختانه راه‌های فراوانی برای رفع این مشکلات وجود دارد.

توجه به فواید تناسب اندام و لاغری مانند پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بسیاری از مشکلات جسمی باعث می‌شود به برنامه‌ی رژیمی خود پایبند باشیم. امروزه جراحی‌های شکم مانند لیپوماتیک و آبدومینوپلاستی با عوارض کمی که دارند می‌توانند به شما برای خلاصی از افتاگی پوست شکم کمک کنند.


پرهیز از ریزه‌خواری

ریزه‌خواری اثر رژیم‌های غذایی برای تناسب اندام، ورزش و حتی جراحی‌های چاقی را خنثی کرده و همه‌ی زحمات کشیده شده برای کاهش وزن را بی اثر می‌کند. کسانی که دچار این عادت غلط غذایی هستند با خوردن پراکنده از مواد غذایی باعث افزایش حجم معده می‌شوند و ندانسته کالری زیادی در طول روز دریافت می‌کنند.

بهتر است هر چیزی که می‌خورید یادداشت کنید تا در آخر شب متوجه شوید چقدر ریزه‌خواری داشتید. به هیچ عنوان وعده‌های اصلی غذایی را حذف نکنید چون باعث می‌شود در طول روز احساس گرسنگی کرده و دچار عادت ریزه‌خواری شوید.


حرف آخر

شاید تعطیلات و رفتن به گردش و مسافرت باعث شود برنامه‌ی غذایی خود را فراموش کنید و آزادانه مواد غذایی پرکالری را مصرف کنید. اگر به هر دلیلی دچار شکست در رژیم غذایی شدید، زود ناامید نشوید و خود را سرزنش نکنید.

شکست در هر کاری ممکن است اتفاق بیوفتد به جای ناامیدی به گذشته توجه کنید، کجای راه اشتباه کردید در برنامه‌ی جدید می‌توانید از این تجربیات استفاده کنید. به همین علت است که می‌گوییم در رژیم غذایی و ورزش تعادل برقرار کنید و به خود زیاد سخت نگیرید تا در میانه‌ی راه خسته نشوید.

جلوگیری از بازگشت وزن در لاغری کاری سخت است ولی با برنامه‌ای دقیق می‌توانید آن را برای خود سهل و آسان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha