کارشناس ارشد روانشناسی تربیت مرکز مشاوره جهاددانشگاهی استان فارس با ارائه توصیه‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب خصوصا در کودکان، تاکید کرد که کودکان را تا حد امکان نباید در معرض اخبار پیرامون شمار بیماران یا فوت شدگان بیماری کروناویروس جدید، قرار داد.

کودکان را در معرض اخبار استرس‌زا قرار ندهید

سلامت نیوز: کارشناس ارشد روانشناسی تربیت مرکز مشاوره جهاددانشگاهی استان فارس با ارائه توصیه‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب خصوصا در کودکان، تاکید کرد که کودکان را تا حد امکان نباید در معرض اخبار پیرامون شمار بیماران یا فوت شدگان بیماری کروناویروس جدید، قرار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فاطمه چیت‌ساز، و با اشاره به شیوع کرونا، به ارائه راهکارها و توصیه‌هایی برای نحوه برخورد با کودکان در این شرایط پرداخت و گفت: این روزها که اخبار مربوط به ویروس کرونا را پیگیری می‌کنیم، باید مراقب کودکان دبستان و پیش از دبستان باشیم.


وی با بیان اینکه ذهن کودکان توانایی تحلیل کافی ندارد و ممکن است دچار اختلالات اضطرابی شود، افزود: برای اینکه با کمترین آسیب به کودکان، این دوره را به سلامت طی کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم.


چیت‌ساز با تأکید بر اینکه اخبار بیماری را مدام پیگیری نکنید خصوصاً در حضور کودکان، گفت: برای مطلع شدن از خبرها، یک زمانِ محدود را مشخص کنید و فقط همان یک بار گوش دهید. (بدون حضور کودک) این روان‌شناس مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی فارس توصیه کرد: با خودتان نگویید شنیدن اخبار مربوط به بیماری، تأثیر منفی روی من ندارد! شنیدن مداومِ افزایش آمار مبتلایان و آمار مرگ و میر به مرور به‌صورت تغییرات خلقی مثل پرخاشگری، اختلال در خواب و... تاثیر خود را نشان می‌دهد.


وی تأکید کرد: به‌جای ترس و نگرانی، نکات بهداشتی که باید رعایت شود را بنویسید و برای اعضای خانواده هم توضیح دهید و خود را ملزم به رعایت آن کنید.
چیت‌ساز همچنین با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی را برای کودکان به صورت قصه، بازی یا شعر درونی کنید و بعد از رعایت اصول حتما آن‌ها را تشویق کنید، گفت:‌ آموزش اصول بهداشتی نباید همراه با حالت ترس و نگرانی در چهره شما باشد چرا که به مرور کودکان را وحشت‌زده می‌کند.


این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی توصیه‌هایی نیز به شاغلان در این شرایط کرد و گفت: اگر شاغل هستید و این مدت را مرخصی گرفته‌اید، یک لیست از کارهایی که علاقه دارید و می‌توانید در منزل انجام دهید را بنویسید، مانند ورزش، مطالعه، نقاشی، خیاطی، یادگیری زبان یا نرم‌افزارهای کامپیوتری، کاشت گل و گیاه و... و این کارها را به‌صورت فردی یا همراه اعضای خانواده انجام دهید تا دچار روزمرگی و افسردگی نشوید.


وی باز هم بر اهمیت توجه به کودکان در این شرایط تأکید کرد و گفت: حتماً روزانه حداقل یک ساعت با کودکتان بازی کنید، هر بازی که خودش دوست دارد زیرا این کار به کودک احساس امنیت و توجه از سمت والدین می‌دهد، به‌علاوه برخی شب‌ها بازی‌های گروهی، حرکتی یا فکری را با همه اعضای خانواده انجام دهید.
چیت‌ساز یادآور شد: اگر کسب و کارتان در این شرایط دچار مشکل شده، به‌هیچ عنوان جلوی کودک، اظهار درماندگی نکنید و از به کار بردن کلماتی چون بدبخت شدم، پول ندارم، نمی‌دانم چکار کنم، بپرهیزید چرا که والدین برای کودکان مرجع قدرت و امنیت و تکیه‌گاه هستند.


این روان‌شناس مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی فارس به در پیش‌رو بودن سال نو اشاره کرد و گفت: مقدمات سال نو را با همکاری کودکان در خانه فراهم کنید مثل کاشت سبزه، پختن شیرینی، تمیز و مرتب کردن وسایل، تهیه هفت‌سین و... چرا که انجام این روال عادی زندگی به کودکان این پیام را می‌دهد که امنیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha