سلامت نیوز : علل عصبی و تاثیر رشد عقلی از معضلات بهداشت و مشکلات جوامع بشری به ویژه کودکان است و حدود 2 تا 3 درصد کودکان ضریب هوشی کمتر از 70 دارند.
دکتر حسن پور فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ‌علل عصبی تاخیر رشد عقلی (عقب ماندگی ذهنی) یکی از معضلات بهداشت و مشکلات جوامع بشری به ویژه در کودکان است.

وی افزود: حدود 2 تا 3 درصد از کودکان ضریب هوشی کمتر از 70 دارند که این موضوع در جنس مذکر بیشتر است.

فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان بیان داشت: عقب مانده ذهنی به فردی که فعالیت ذهنی او در حداقل ملاحظه ای کاهش یافته و ضریب هوشی کمتر از 70 درصد داشته باشد و یادگیری و توانایی انجام مسئولیت های شخصی و اجتماعی با اشکال مواجه شده باشد اطلاق می شود.

وی با اشاره به اینکه با تشخیص عوامل و کنترل پیشگیرانه امکان کاهش بیشتر از 50 درصد موارد عقب ماندگی وجود دارد، یادآور شد: تمام عوامل و عناصری که می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی شوند به نحوی روی قسمتی از کورتکس مغز تاثیر داشته و باعث اختلال در فعالیت های متعدد از جمله اختلال ذهنی و عقلی می شوند.

حسن پور خاطرنشان کرد: توجه به مسایل پیشگیرانه و اقداماتی از جمله درمان و کنترل بیماری های عفونی، مراقبت بیشتر جهت جلوگیری از حوادث و تروما، انجام تست های غربالی در دوران نوزادی برای تشخیص زودرس بیماری های متابولیک و اجتناب از ازدواج های فامیلی می تواند در کاهش عقب ماندگی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha