شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 290419

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا از طریق خون انتقال نمی‌یابد.

ویروس کرونا از طریق خون انتقال می‌یابد؟

سلامت نیوز:  سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا از طریق خون انتقال نمی‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بشیر حاجی بیگی افزود: مردم بخصوص اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا از طریق ترشحات بینی،  بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی  و ایمنی را رعایت کنند و بخصوص شست و شوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت  کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی  فرد مشکوک به کرونا استفاده می شود و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان  نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون  بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

در برخی از استان ها میزان اهدای خون به نصف کاهش یافته است

حاجی بیگی گفت: در حال حاضر به دلیل ترس مردم از کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و حضور کمتر در جامعه، میزان اهدای خون در برخی از  استان در کشور به نصف کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان های تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، قم، گیلان، خراسان رضوی و هرمزگان میزان مراجعه و اهدای خون  به نصف کاهش یافته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: خون مورد نیاز  کشور با استفاده از شبکه خون رسانی ملی تامین می شود و با تقویت این شبکه، خون و فرآورده های خونی مورد نیاز  بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین می شود.

وی با بیان اینکه تا این لحظه همه خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین شده است، تاکید کرد: سازمان انتقال خون با تقویت شبکه خون رسان کشور اجازه نمی دهد که هیچ اشکالی در توزیع خون به بیمارستان ها و مراکز درمانی پیش بیاید.

حاجی بیگی اعلام کرد: اهدا کنندگان  و همین طور بیماران نیازمند به خون توجه و اطمینان داشته باشد که برای تمام مراجعه کنندگان اهدای خون معاینات پزشکی و مشاوره های پزشکی لازم انجام می شود و حتی اگر اهدا کننده ای علائم سرماخوردگی داشته باشد، خون اهدا نمی کند و این فرد تا یک ماه و تا زمان بهبودی کامل از اهدای خون معاف است و بعد ازسپری شدن این زمان و سلامتی کامل می تواند خون اهدا کند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز (شنبه) اعلام کرد: تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۵ هزار و ۸۲۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده و همچنین هزار و ۶۶۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha