سلامت نیوز : واردات تجهیزات پزشكی به كشور از طریق مراجع ذیصلاح قانونی و با تایید متخصصان مهندسی پزشكی و اساتید گروه‌های پزشكی است.
به گزارش خبرنگار وب‌دا مدیركل تجهیزات پزشكی، در پاسخ به اظهارات دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران در حاشیه برگزاری سی و پنجمین كنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران، كه كالاهای تجهیزات جراحی وارداتی به كشور را بی‌كیفیت عنوان كرده و بر لزوم دریافت تاییدیه علمی و كاربردی این تجهیزات تاكید كرده بود، گفت: تنها مرجع ذیصلاح قانونی برای صدور مجوزهای تولید، واردات و ترخیص تجهیزات و دستگاه‌های پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.
مهندس سعید شاهمرادی تاكید كرد: براساس بندهای 11، 12، 13 و 17 ماده یك قانون تشكیلات و وظایف وزارت بهداشت و ماده 12 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 8 قانون تشكیل این وزارتخانه و نیز تبصره 2 ماده 3 و تبصره 2 ماده 14 و ماده 25 قانون مربوط به مقررات امور پزشكی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و مقررات مربوطه، مرجع ذیصلاح قانونی برای صدور مجوزهای تولید، واردات و ترخیص تجهیزات و دستگاه‌های پزشكی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.
وی همچنین درخصوص نحوه تایید و احراز اصالت و كیفیت تجهیزات پزشكی قبل از ورود به كشور اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های فنی و مهندسی تجهیزات و دستگاه‌های پزشكی، احراز اصالت، كیفیت، ایمنی و عملكرد این اقلام كه از تنوع و گستردگی كمی و كیفی بسیار وسیعی برخوردار هستند به نحوی كه یك چسب زخم ساده تا یك دستگاه فوق پیشرفته PET.Scan نیز وسیله پزشكی محسوب می‌شود، باید براساس تطابق وسیله با استانداردهای مربوطه و احراز ایمنی آن به تایید متخصصان مربوطه برسد.
وی در عین حال افزود: نظر كارشناسی اساتید گروه‌های پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی نیز به عنوان كاربرنهایی وسیله بسیار حائز اهمیت بوده و اداره كل تجهیزات پزشكی نه فقط از منظر لزوم و وجوب احترام به اساتید و متخصصان گروه‌های پزشكی، بلكه به منظور تكمیل و بهینه شدن اقدامات كارشناسی، در یك اقدام معمول و طبق یك روش جاری به این امر مبادرت می‌كند و این رویه را نیز با جدیت ادامه می‌دهد.
مدیركل تجهیزات پزشكی از دبیر جامعه جراحان ایران خواست تا اگر موردی درخصوص كیفیت نازل تجهیزات پزشكی واجد مجوز مشاهده شده است، آن محصول را به همراه اسناد و مدارك به اداره كل تجهیزات پزشكی اعلام كند تا مورد پی‌گیری قرار گیرد.
مهندس شاهمرادی همچنین به كم لطفی قابل تامل اظهارات دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران نسبت به اقدامات و فعالیت‌های همكاران و كارشناسان اداره كل تجهیزات پزشكی اشاره كرد و گفت: همكاران و كارشناسان اداره كل تجهیزات پزشكی همواره در احراز اصالت، كیفیت، ایمنی و عملكرد تجهیزات پزشكی و نظارت بر فرآیند بسیار پیچیده و حساس تولید، واردات ترخیص، حمل و نقل، انبار، توزیع، عرضه و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشكی، فعالیت‌ها و اقدامات پرتلاشی را انجام می‌دهند به نحوی كه حتی بنا به اظهارات منتقدان، فضای فعلی تجهیزات پزشكی كشور با زمان مشابه در سال 84 به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و نیست.
وی در ادامه یادآور شد: انتظار اداره كل تجهیزات پزشكی، از جامعه خدوم، تلاشگر و دانشمند پزشكی كشور آن است كه با همكاری با این اداره كل باعث رشد و شكوفایی این حوزه بسیار مهم و حساس در كشور شوند. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha