سلامت نیوز : رییس اداره آموزش اورژانس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد، زائران حج پس از بازگشت از مكرمه مكرمه و مدینه منوره، درصورت داشتن تب ماندگار و سرفه های خلط دار به مراكز درمانی مراجعه كنند.
 
فرهاد رضوانی در گفت و گو با ایرنا افزود: زائران حج گاهی با داشتن این علایم باوجود مصرف داروهایی مانند استامینوفن، مداوا نمی شوند و بیماری آنان شدت می یابد كه در اینگونه مواقع احتمال بروز بیماری های عفونی باكتریال، وجود دارد.
وی اظهار داشت: در حج به دلیل ازدحام جمعیت و رعایت نكردن بهداشت از سوی برخی زائران كشورهای دیگر و نیز آلودگی برخی اماكن، ممكن است زائران هنگام برگشت به بیماری های آنفلوانزای فصلی و عفونت های ویروسی و باكتریایی مبتلا باشند.
این متخصص بیماری های داخلی خاطرنشان كرد، همچنین به دلیل میانگین بالای سنی اغلب زائران، این افراد مستعد ابتلا به گرما زدگی هستند.
به گفته رضوانی، سالمندان، كودكان، بیماران دیابتی، مبتلایان به پركاری غده تیروئید و بیماران قلبی بیش از سایر اقشار در معرض ابتلا به گرمازدگی قرار دارند.
وی، احساس داغی پوست بدن، افزایش ضربان قلب، احساس تهوع، سر درد، ضعف و بی حالی و كاهش سطح هوشیاری را از جمله علایم گرمازدگی برشمرد و به زائران حج توصیه كرد، در ساعات پیك گرما - 10 صبح تا پنج بعدازظهر - از هتل های خود خارج نشوند.
رییس اداره آموزش اورژانس وزارت بهداشت گفت: زائران در حج باید به اندازه كافی مایعات به ویژه آب بنوشند و درصورت مشاهده علایم گرمازدگی، به سرعت به پزشك مستقر در كاروان خود مراجعه كنند.
رضوانی افزود: همچنین برخی زائران هنگام بازگشت از حج دچار گرفتگی صدا می شوند كه این گرفتگی صدا، ناشی از خوردن مایعات سرد در هوای گرم و ابتلا به بیماری لارنژیت است كه این دسته از بیماران با صحبت نكردن و استراحت، بهبود می یابند.
رضوانی یادآور شد، علاوه براین، گرد و غبارهای اخیر هوای مدینه نیز می تواند موجب بروز برخی حساسیت ها در برخی از زائران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha