همزمان با نزدیك شدن به روزهای اوج انتشار ویروس كرونا و افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به این ویروس در پایتخت، شهرداری تهران نیز اقدامات خود را برای مقابله با انتشار كرونا تشدید كرده است.

ضدعفونی كردن پایتخت ادامه دارد

سلامت نیوز:همزمان با نزدیك شدن به روزهای اوج انتشار ویروس كرونا و افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به این ویروس در پایتخت، شهرداری تهران نیز اقدامات خود را برای مقابله با انتشار كرونا تشدید كرده است.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه اعتماد ،به خصوص آنكه در آستانه آغاز سال جدید و عید نوروز قرار داریم و شهروندان تردد بیشتری در سطح شهر خواهند داشت. شهردار تهران ضمن تشریح اقدامات مجموعه شهرداری تهران در مقابله با ویروس كرونا، در خصوص تصمیماتی كه تهران به عنوان یكی از شهرهای مهمان‌پذیر برای ایام نوروز اتخاذ می‌كند، گفت:

هیچ یك از شهرهایی كه مهمانپذیر بودند در ایام عید با توجه به این شرایط دعوت به مهمانپذیری نمی‌كنند.پیروز حناچی گفت: شهرداری تهران نیز در حوزه مكان‌های عمومی و معابر تلاش خود را به كار گرفته و با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون میادین میوه و تر‌بار و فروشگاه‌های شهروند به‌ طور كامل در خدمت شهروندان است.

حناچی با اشاره مجدد به ادامه ضدعفونی كردن همه فضاهای عمومی همچون كل خیابان 18 كیلومتری ولیعصر، اتوبوس و واگن‌های مترو برای دو بار در روز با تاكید بر اینكه در شرایط ایده‌آلی نیستیم، افزود: این ویروس فعالیت اقتصادی ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بر همین اساس شورای اسلامی شهر تهران در بودجه چهار درصد را به عنوان اختیارات شهردار برای مواقع ضروری مدنظر قرار داده كه به صورت كتبی اعلام كرده‌ایم كه از این چهار درصد استفاده خواهیم كرد.وی همچنین تاكید كرد: به دلیل حجم بسیار گسترده و انتقال این ویروس به جهت مالی هزینه كرده‌ایم؛ اما این هزینه خیلی نبوده ولی قطعا نیازمند كمك دولت هستیم. بیشترین فشار در مورد تامین مواد ضدعفونی كننده است.

ما از جمعه گذشته ضدعفونی معابر از راه‌آهن تا تجریش، پارك‌ها، میادین میوه و تر‌بار كه حدود ۲۴۰ میدان تر‌بار در سطح شهر است را انجام داده‌ایم. لذا نیازمند كمك در این حوزه هستیم.در این روزها عكس‌هایی از پاكبان‌های شهرداری كه بدون داشتن ماسك و دستكش در حال جمع‌آوری زباله‌ها و تمیز كردن سطح خیابان‌ها هستند، در فضای مجازی منتشر می‌شود كه انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. شهردار تهران در همین زمینه و درخصوص توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسك و دستكش میان پرسنل شهرداری تهران گفت:

افرادی كه در مواجهه مستقیم هستند ماسك و ملزومات بهداشتی در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ اما باید به این نكته توجه كنیم كه ما نیز مانند سایر شهروندان در این شرایط خاص قرار گرفته‌ایم. روز گذشته حدود ۲۰ هزار لیتر آب ژاول از ماهشهر خریداری كردیم اما حمل این مسافت طولانی برای این مواد كار سختی است. لذا تلاش می‌كنیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.در چند روز گذشته اخباری منتشر شد كه قرار است سوله‌های ستاد بحران تهران به مراكز درمانی موقت بدل شوند كه تاكنون نیز سه سوله به 600 تخت مجهز شده‌اند. شهردار تهران در این خصوص گفت:

50 سوله مدیریت بحران برای شرایط بحران در نظر گرفته شده، معمولا این سوله‌ها برای مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله پیش بینی شده بودند اما تلاش خواهیم كرد كه آنها را برای استفاده در این شرایط به عنوان نقاهتگاه آماده كنیم و در این مسیر باید شرایط بهداشتی برای این سوله‌ها فراهم شود. قطعا در استفاده از آنها سوله‌هایی كه ایزوله‌تر و دورتر از مراكز جمعیتی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص احتمال برداشته شدن طرح ترافیك با توجه به شرایط فعلی نیز اظهار كرد:

این موضوع در شورای ترافیك تهران مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد با بازی ساعات طرح و ترافیك بتوانیم این موضوع را حل كنیم. در حال حاضر استفاده از خودروهای شخصی جهت جلوگیری از تجمع در حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گرفته، ما ایستگاه‌های مترو را تعطیل نكردیم اما خیلی هم دعوت به استفاده مردم از مترو نمی‌كنیم. لذا تصمیم گرفتیم با تغییر ساعات طرح ترافیك به عنوان تصمیم حاكمیتی مشكل را حل كنیم.

معضلی به نام زباله‌های بهداشتی

با توجه به افزایش گسترده و بی‌سابقه دستكش و ماسك توسط شهروندان متاسفانه شاهد تصاویر ناخوشایندی از رها كردن این وسایل بهداشتی از سوی شهروندان در سطح معابر و خیابان‌ها یا انباشت آنها در مخازن جمع‌آوری زباله‌ها هستیم كه باعث شده تا انتقادهایی نسبت به سیستم جمع‌آوری و دفن زباله‌های یاد شده مطرح شود. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با این وجود مدعی است كه شهرداری از همان روزهای اول اعلام انتشار این ویروس تدابیر ویژه‌ای را برای جمع‌آوری و دفن زباله‌های بهداشتی اتخاد كرده كه موثر نیز بوده است.

وی در این زمینه گفت: اقدامات ویژه سازمان پسماند از دو هفته پیش و همزمان با اقدامات سایر كشورها آغاز شد. در ابتدا تلاش كردیم كارگرانی كه در مراكز دفع و دفن زباله فعال هستند و كارگران خدمات شهری كه در سطح شهر مشغول هستند را به امكانات محافظتی و مراقبتی مانند دستكش و ماسك تجهیز كنیم.وی ادامه داد: در گام دوم، همزمان با شیوع ویروس كرونا در ایران به ‌دلیل احتمال وجود پسماندهای آلوده مانند دستكش و پد در پسماندهای خانگی، در اتفاقی هماهنگ مراكز تفكیك پسماند را در مناطق و مركز آرادكوه تعطیل كردیم. این تعطیلی با پرداخت حقوق كارگران تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینكه همزمان با شیوع ویروس كرونا یكی از مشكلات موجود رهاسازی دستكش و ماسك در معابر و تركیب آنها با پسماندهای عادی در مخازن است، گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا در افراد زباله‌گرد و انتقال آن به سایر شهروندان با دادستانی مكاتبه كردیم و خواستار ممنوعیت كامل زباله‌گردی و تفكیك پسماند از سطح مخازن شدیم.

در نهایت با دستور دادستان محترم به نیروی انتظامی، در این روزها به‌ طور جدی با پدیده زباله‌گردی برخورد می‌شود كه همین امر موجب شده تا كمتر شاهد حضور زباله‌گردها باشیم. البته امیدواریم با اجرای موفق طرح كاپ (كاهش پسماند) در آینده شاهد كمرنگ شدن هر چه بیشتر این پدیده مذموم در شهر باشیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع پسماندهای پزشكی پرداخت و عنوان كرد:

در این خصوص، تلاش كردیم تا تعداد ناوگان‌های جمع‌آوری و حمل پسماند را افزایش دهیم كه البته این مورد شامل پسماندهای عادی هم می‌شود. تحت این شرایط دفعات جمع‌آوری بیشتر شده تا پسماندها در زمان كمتری به ویژه از بیمارستان جمع‌آوری شوند. علیپور ادامه داد: در مورد بیمارستان‌هایی كه ایزوله هستند و بیماران مبتلا به كرونا را به ‌طور ویژه پذیرش می‌كنند نیز ناوگان جداگانه‌ای پیش‌بینی كردیم و تمهیدات حفاظتی خاصی برای كارگران در نظر گرفتیم. سایت ویژه‌ای هم برای دفن این نوع پسماند در نظر گرفتیم و عمق دفن و آهك‌پاشی را بیشتر كردیم تا اثرات آن برای محل دفن و كارگران به حداقل برسد.

دفن بی‌حاشیه فوت‌شدگان

بهشت زهرا نیز از جمله دستگاه‌هایی است كه در این روزها به دور از هر گونه جنجالی، مطابق با پروتكل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با كرونای كشور، وظیفه دفن بهداشتی فوت‌شدگان را دارد. گر چه در چند روز گذشته در مورد نحوه دفن فوت‌شدگان و لزوم خواندن نماز میت و غسل آنها حاشیه‌هایی را موجب شده بود. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران با تاكید بر رعایت كلیه موارد بهداشتی مورد نیاز و مسائل شرعی در بهشت زهرا اظهار داشت: برای كلیه متوفیان موارد شرعی با نظارت كامل انجام می‌شود و همچنین تمام اماكن و امكانات بهشت زهرا به صورت روزانه و در چندین نوبت ضدعفونی می‌شود.وی تاكید كرد:

ناوگان حمل و نقل ما، پرسنل و كلیه لوازم مصرفی هر روز و پس از هر ماموریت مورد گندزدایی و ضدعفونی قرار می‌گیرد. در كنار این موضوع لوازم و تجهیزات فردی مورد نیاز پرسنل سازمان بهشت زهرا در اختیارشان قرار گرفته تا بتوانند از خود در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت دقیقی داشته باشند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد: یك خبر خوب كه باید به مردم بدهم این است كه اگر چه در این روزها شاهد تعدادی مرگ و میر ناشی از ابتلا به كرونا هستیم اما به ‌طور كلی آمار فوتی‌ها در شهر تهران كاهش چشمگیری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha