استفاده از منابع مالی شستا، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تهیه و توزیع ماسک، لباس، عینک و سایر ملزومات کادر درمانی ضروری است حدود یک هفته پس از آنکه حسن روحانی به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا گفت «هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست» حالا چندین استان ورودی‌های خود را بسته‌اند و در برخی از استان‌ها این مسأله تبدیل به یک چالش امنیتی شده است.

نقاط بحرانی را قرنطینه صد‌درصدی کنید

سلامت نیوز:استفاده از منابع مالی شستا، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تهیه و توزیع ماسک، لباس، عینک و سایر ملزومات کادر درمانی ضروری است حدود یک هفته پس از آنکه حسن روحانی به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا گفت «هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست» حالا چندین استان ورودی‌های خود را بسته‌اند و در برخی از استان‌ها این مسأله تبدیل به یک چالش امنیتی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،روز گذشته رئیس و سه عضو فراکسیون حقوق شهروندی مجلس خواستار دستور شورای‌عالی امنیت ملی برای قرنطینه صددرصد نقاط بحرانی شدند. عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و سیده حمیده زرآبادی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشتند: «پیشگیری از شیوع کرونا به هر دلیل موفق نبوده است.» این نمایندگان همچنین خواستار «استفاده از منابع مالی فراوان شستا، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تهیه و توزیع ماسک، لباس، عینک و سایر ملزومات کادر درمانی» شدند.

این درحالی است که تا روز یکشنبه ورودی ١٤ استان کشور به روی گردشگران بسته شده است. استان‌های گیلان،قم، مازندران، گلستان، شیراز، اصفهان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، چابهار، ایلام، همدان و خراسان‌ رضوی به‌عنوان استان‌هایی نام برده شده‌اند که ورودی خود را به روی گردشگران بسته‌اند.

حتی در جزیره کیش هم هتل‌ها حق پذیرش مسافران و گردشگران  را ندارند. بهرام سرمست، استاندار قم هم شانزدهم اسفند اعلام کرده بود روند بیماری کرونا در استان قم رو به صعود است. هرچند، مسئولان استان قم اعلام کرده‌اند که با همکاری بسیج اقدام به تب‌سنجی در مسیر اتوبان تهران-قم کرده‌اند. 

همچنین استاندار قم در اظهارات تازه خود گفته«برای جلوگیری از شیوع کرونا و شرایط ویژه ای که استان قم دارد، متاسفانه نمی‌توانیم از زائران و مسافران میزبانی کنیم.مسافران و زائران عزیز بدانند در صورت سفر به قم قطعا دچار مشکل می شوند.»

نخستین تصمیم برای جلوگیری از تردد خودروها و مسافران به استان‌ها و شهرهای شمالی کشور گرفته شد به گونه‌ای که فرمانده انتظامی مازندران اعلام کرد مبادی ورودی جاده‌های این استان از پنجشنبه شب بر روی تردد خودروهای غیربومی بسته شده و تا اطلاع بعدی همچنان بسته باقی خواهد ماند. سردار سیدمحمود میرفیضی گفته بود که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تمامی محورهای ورودی استان مازندران شامل محور هراز، کندوان، فیروزکوه، گلوگاه، کیاسر، رامسر و همچنین آزادراه تهران شمال تا اطلاع بعدی مسدود است.

هراز، کندوان، بزرگراه شمال و فیروزکوه در غرب مازندران جاده‌های منتهی به پایتخت و غرب کشور است، جاده کیاسر ارتباط میان استان سمنان و مازندران را برقرار می‌کند و جاده گلوگاه نیز علاوه بر هدایت ترافیک استان‌های شرقی، مسیر فرعی ارتباطی میان استان مازندران و سمنان و از آن طریق با خراسان و دیگر مناطق محسوب می‌شود.با وجود هشدارها درباره شیوع کرونا، جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی ایران باز شده و در پایگاه اطلاع رسانی مرکز مدیریت راه‌های ایران خبر ممنوعیت تردد به سمت این استان‌ها حذف شده است.

معاون سیاسی استانداری مازندران شامگاه شنبه هفدهم اسفند اعلام کرد که جاده‌های منتهی به این استان باز شده است. به گزارش ایسنا، حسین حسن‌نژاد گفت که به دلیل پایان تعطیلات از امشب از روزشنبه محدودیت حضور مسافران در جاده‌های ورودی مازندران برداشته خواهد شد. با این حال خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت، برخی از ساکنان دیگر شهرها که بیشترین آمار ابتلا در آنها به ثبت رسیده ازجمله قم از طریق کامیون‌های باری که بازرسی نمی‌شوند وارد استان شده و به دنبال اجاره خانه برای مدت چند ماه بوده‌اند.

این اتفاقات درحالی رخ داده که پیش از این مقامات محلی درباره شیوع ویروس کرونا در استان مازندران هشدار داده‌اند. ازجمله علی نجفی خوشرودی، نماینده بابل در مجلس گفت: «وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان مازندران به‌ویژه شهرستان بابل بغرنج شده و هجوم مسافران به این استان شرایط را سخت‌تر کرده است.» در روزهای گذشته ورود به استان‌های گیلان و گلستان نیز ممنوع اعلام شده است.

با این حال مرکز مدیریت راه‌های ایران روز شنبه از ترافیک سنگین در محور قدیم تهران-بومهن-جاجرود برای تردد خودروها به سمت استان‌های شمالی خبر داد.پس از باز شدن ورودی‌های استان مازندران، فیلمی که مربوط به باز شدن راه شمال و تردد خودروهاست، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که با واکنش مردم، مقامات استانی و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. در این ویدیو بخشی از مردم در محدوده پلیس راه شهرستان آمل از ورود مسافران ممانعت می‌کردند. فرماندار آمل در واکنش به اعتراض مردم این شهرستان نسبت به باز شدن جاده هراز و ورود مسافران از این مسیر به مازندران، گفت:

«مردم نباید خود را با مسافران درگیرکنند و باید اجازه دهند مأموران پلیس موضوع را مدیریت کنند.» جعفر رسولی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «درحال حاضر نیروی انتظامی کنترل اوضاع جاده هراز را برعهده گرفته و درحال بازگرداندن مسافران است.» او با اعلام اینکه نیروی انتظامی و دیگر مسئولان درحال مذاکره با مردم برای آرام کردن اوضاع هستند، گفت:

«در شرایط فعلی استان و کشور، این‌گونه اقدامات احساسی کمکی به مدیریت وضع نخواهد کرد.» رسولی همچنین از مردم آمل خواست تا با مسافران درگیر نشده و برای آرام کردن شرایط با مأموران نظامی و انتظامی همکاری کنند. او افزود:   «مازندران و شهر آمل در شرایط حساسی در مقابله و مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند و خود به نوعی قربانی این ویروس هستند و نباید با اقدامات غیرمنطقی و سفرهای غیرضروری بر مشکلات مردم مازندران اضافه کرد و به تنش‌ها دامن زد.» براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابتلای بیش از ۶۰۰ نفر از مازندرانی‌ها به بیماری کرونا تأیید شده و این بیماری تاکنون ۱۷قربانی بر جای گذاشته است.

همچنین بیش از ۸۰۰ بیمار مشکوک هم در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند. پیش از این حسن روحانی گفته بود: «تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی یا ایجاد هرگونه محدودیت به دلیل کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.» باید دید با توجه به اتفاقات اخیر و تغییر تصمیم‌گیری‌ها درباره قرنطینه استان‌ها، ستاد مبارزه با کرونا در روزهای پیش رو چگونه عمل خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha