قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان: اگر گیلان قرنطینه نشود، بسیاری از مردم شهر آسیب خواهند دید [شهروند] تعداد مبتلایان به کروناویروس در تهران به یک‌هزار و ٨٠٥ نفر، در قم به ٦٨٥ نفر و در اصفهان به ٥٦٤ نفر رسید.

آغاز به کار نخستین بیمارستان صحرایی در رشت

سلامت نیوز:قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان: اگر گیلان قرنطینه نشود، بسیاری از مردم شهر آسیب خواهند دید [شهروند] تعداد مبتلایان به کروناویروس در تهران به یک‌هزار و ٨٠٥ نفر، در قم به ٦٨٥ نفر و در اصفهان به  ٥٦٤ نفر رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،در تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت، این سه استان بالاترین آمار ابتلا را در کشور به خود اختصاص داده‌ و حالا به‌عنوان مهم‌ترین کانون‌های شیوع این ویروس شناخته می‌شوند.

آخرین گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون ٦هزار و ٥٦٦ نفر در کشور مبتلا به این ویروس شده‌اند و ١٩٤ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند، تعداد بهبود یافته‌ها هم به ٢‌هزار و ١٣٤ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته اعلام کرد که در ٢٤ساعت (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ٧٤٣مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی شد و ٤٩ ن فر هم در همین مدت‌ فوت کردند. حالا در تهران،‌ هزار و ٨٠٥ نفر، در قم ٦٨٥ نفر، در مازندران ۶۲۰ نفر، در اصفهان ۵۶۴ نفر، در گیلان ۴۹۶ نفر، در مرکزی ۳۳۵ نفر، در البرز ۳۰۷ نفر، در قزوین ۲۰۷ نفر، در سمنان و گلستان هر کدام ۱۷۵نفر، در خراسان رضوی ۱۵۴نفر، در لرستان ۱۴۴نفر، در آذربایجان‌شرقی۱۰۷ نفر، در فارس ۱۰۴نفر، در یزد ۸۷نفر، در خوزستان ۶۹نفر، در کردستان ۶۳نفر، در همدان ۶۰نفر، در زنجان ۵۳ نفر، در اردبیل ۵۰ نفر، در خراسان جنوبی ۴۴نفر، در کرمان ۴۱ نفر، در آذربایجان‌غربی ۴۰ نفر، در سیستان‌وبلوچستان ۳۴نفر، در هرمزگان ۳۵ نفر، در کرمانشاه ۳۳ نفر، در خراسان شمالی ۲۴ نفر، در چهارمحال و بختیاری ۲۱ نفر، در ایلام ١٥ نفر، در بوشهر ۱۰نفر و در کهگیلویه و بویراحمد ۹ نفر بیمار شده‌اند.


آمار ابتلا به کرونا ویروس شتاب بیشتری گرفته است و خبرهایی که از بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد حکایت از ناکافی بودن تجهیزات پزشکی و حتی نیروی انسانی دارد. فروردین امسال ایرج حریرچی که آن زمان قائم مقام وزیر وقت بهداشت بود،  اعلام کرده بود که ١٠٠‌هزار تخت بیمارستانی در کشور مورد نیاز است.

همان موقع این را هم اضافه کرده بود که سرانه تخت در ایران به ازای هر یک‌هزار نفر ١,٦ است درحالی‌که استاندارد جهانی ٣.٥ و در کشورهای منطقه ٢.٥ تخت به ازای هر‌هزار نفر است. با شیوع کروناویروس در کشور، ماجرای کمبود تخت‌ها بیش از گذشته مطرح می‌شود و حتی راه‌اندازی بیمارستان‌های سیار و صحرایی به گوش می‌رسد. پیروز حناچی، شهردار تهران و رئیس ستاد مبارزه با کرونای شهرداری تهران برای جبران کمبودها از مجهز شدن سه سوله مدیریت بحران به تجهیزات بیمارستانی خبر داده و اعلام کرده در صورتی که شرایط در پایتخت بحرانی شد، هشت سوله‌ بحران شهرداری به قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا اختصاص پیدا می‌کند.

استاندار آذربایجان‌غربی هم از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در ارومیه در روزهای آینده خبر می‌دهد. پیش از این هم معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان به «شهروند» گفته بود که اگر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند، بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌شود. انتشار تصاویری از عملیات راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در قم، هم نشان می‌دهد، مراکز درمانی این استان ظرفیت خدمت رسانی به بیماران را ندارد.

در میان استان‌ها، اوضاع گیلان اما ویژه است. پیش از این نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که استان گیلان با کمبود ٢هزار تخت بیمارستانی مواجه است و حالا با ٤٩٦ مبتلای رسمی، وضع نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است.


راه‌اندازی نخستین بیمارستان صحرایی در رشت

محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و نایب اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دو روزی است که نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان شده است. او به «شهروند» می‌گوید تا شنبه‌شب، بیش از ٢٠٠ نفر در بیمارستان‌های استان گیلان به دلیل بیماری‌های تنفسی جان‌شان را از دست داده‌اند که از میان آنها تعدادی مبتلا به کرونا و تعدادی مبتلا به آنفلوآنزا بوده‌اند.

او تأکید می‌کند که نمی‌توان به‌طور مستند گفت که چه تعداد از این افراد به‌طور مستقیم به دلیل ابتلا به کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند:  «البته در همین مدت ٤‌هزار و ٥٠٠ نفر هم به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که حدود یک‌هزار و ٨٩٠ نفر بستری شده و ٢‌هزار و ٢٠٠ نفر هم بهبود یافته‌ و مرخص شده‌اند.»قربانی نسبت به شرایط درمانی گیلان اعلام نگرانی می‌کند. به گفته او تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران مبتلا به کرونا در استان کم است و باید تخت‌های بخش‌‌های درمانی به‌ویژه  تخت‌های آی‌سی‌یو افزایش پیدا کند. همین امر باعث می‌شود تا در این استان نخستین بیمارستان صحرایی راه‌اندازی شود.

او  توضیح بیشتری درباره این اقدام می‌دهد: «با همکاری سپاه استان نخستین بیمارستان صحرایی در رشت از امروز (دوشنبه) شروع به کار کرده است، این بیمارستان در محوطه‌ای در کنار بیمارستان رازی در رشت راه‌اندازی شده، ظرفیت آن ١٢٠ تخت دارد که فعلا ٨٠ تخت آن آماده بهره‌برداری است.» به گفته او وضع بیمارستان‌های استان گیلان به گونه‌ای است که باید بیمارستان صحرایی راه‌اندازی می‌شد.

هر چند در همین دو روز گذشته هم وزارت بهداشت امکانات خوبی در اختیار بیمارستان‌های گیلان قرار داده است. براساس اعلام او درحال حاضر تمام بیمارستان‌های استان به اضافه چهار بیمارستان خصوصی، بیماران مبتلا به کرونا و مشکوک به این بیماری را پذیرش می‌کنند. از سوی دیگر به سازمان نظام پزشکی هم فراخوانی داده‌‌ایم تا پرسنل بازنشسته برای کمک به شرایط درمانی استان گیلان اقدام کنند.  به گفته قربانی، فشار بالای کار و کمبود نیروی پرستار و پزشک مشکلات زیادی را در خدمت‌رسانی ایجاد کرده است.


گیلان را قرنطینه کنید قبل از اینکه جلوی هر خانه یک تابوت ببینیم

شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد. این را احمدرضا بهره‌مند، عضو هیأت علمی انستیتو پاستور به خبرگزاری ایلنا می‌گوید و بر قرنطینه‌کردن شهرهای کانون این ویروس تأکید‌می‌کند، با این توضیح که اگر این اتفاق نیفتد، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. گیلان یکی از همین کانون‌هاست. نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان هم بر قرنطینه‌کردن این استان اصرار می‌کند:

«گیلان کانون بحران است، از ١٠ روز پیش این موضوع به صورت مرتب تکرار می‌شود، اما بسیاری از آقایان نمی‌خواهند صدای مردم مظلوم این استان را بشنوند، ما بارها اعلام کردیم که گیلان باید قرنطینه شود، حتما باید جلوی در هر خانه‌ای در این استان تابوتی ببینیم تا این استان را قرنطینه کنیم؟ شرایط اینجا بسیار حساس است، ما با کسی تعارف نداریم. این‌همه از مردم خواهش کردیم که به گیلان سفر نکنند، سفرکردن به این استان یعنی آلوده‌شدن به یک ویروس مهاجم.

درخواست کردیم که تعطیلات نوروز اگر قصد سفر به این استان را دارند، آن را لغو کنند. مدرسه و دانشگاه‌ها تعطیل نشده که مردم به شمال بیایند، اما باز هم دیدیم که در این چند روز تعطیلی مردم به سمت این استان آمدند.» او می‌گوید: «بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در خارج از استان اتفاق می‌افتد، مسئولان گیلان از دولت و شورای‌عالی امنیت ملی درخواست کردند تا وضع استان قرمز اعلام شود و قرنطینه‌اش کنند، اگر یک هفته مردم از خانه‌ها بیرون نیایند، زنجیره ابتلا متوقف می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد،  بسیاری از مردم شهر آسیب خواهند دید.» قربانی می‌گوید امروز در مجلس شورای اسلامی با صدای بلند، قرنطینه‌کردن استان گیلان را فریاد می‌زنم: «ظاهرا هنوز برای آقایان، حساسیتی درباره شرایط گیلان ایجاد نشده است.»


راه‌اندازی بیمارستان سیار در قزوین

ماجرا اما تنها به استان گیلان محدود نمی‌شود، حالا آمار ابتلا به ویروس کرونا در قزوین هم درحال افزایش است. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درحال حاضر ٢٠٧ نفر در این استان مبتلا به ویروس کرونا‌ هستند، درحالی‌که این استان بنابر اعلام مسئولانش در ١٠ روز نخست جزو شهرهای پاک شناخته می‌شد، اما موقعیت جغرافیایی‌ و نزدیکی‌اش به گیلان درنهایت نامش را در فهرست شهرهای آلوده به ویروس کرونا قرار داد. حسین بی‌نیاز، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا استان قزوین از افزایش تعداد مبتلایان در روزهای گذشته خبر می‌دهد  می‌‌گوید:

«در ١٠روز ابتدایی شیوع کرونا تعداد مبتلایان قزوین صفر بود، این درحالی است که تعداد مبتلایان از روز شنبه که ١٧٦ نفر بود، روز یکشنبه به بالای ٢٠٠نفر رسیده است.» به گفته او در این مدت کمیته مقابله با ویروس کرونا ١٢ جلسه با ٢٠ مصوبه داشته و برای مقابله با این بیماری هشت بیمارستان دولتی در نظر گرفته شده است و دو بیمارستان خصوصی هم اعلام آمادگی کرده‌اند: «علاوه‌بر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، بیمارستان سیاری‌ در محوطه نمایشگاه بین‌المللی راه‌اندازی شده و آماده پذیرش بیماران است، البته سالن داخلی نمایشگاه بین‌المللی هم برای گذران دوران نقاهت بیماران در نظر گرفته شده است.»


٨٠٠ تخت آماده

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان قزوین از وجود ٨٠٠تخت بیمارستانی آماده برای ارایه خدمات در استان خبرمی‌دهد: «آمادگی استان برای مقابله با این ویروس خوب است، اما یکی از نگرانی‌ها به مشارکت مردمی برمی‌گردد، چون در غیر این صورت شاهد رشد تصاعدی مبتلایان خواهیم بود.» توزیع نامتوازن ماسک و موادضدعفونی نگرانی دیگری است که فعالیت کادر درمانی را تحت‌تاثیر قرار داده است: «بیشترین نگرانی کمبود ماسک استاندارد و مواد ضدعفونی‌کننده موردنیاز کادر درمانی بیمارستان‌هاست. متاسفانه توزیع نامتوازن این اقلام نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.»  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha