سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 290538

با نزدیک شدن به ایام عید و خرید برخی از اقلام متناسب با آیین کهن ایرانی از جمله ماهی قرمز، این سوال مطرح است که با توجه به شیوع کرونا در ایران آیا خرید ماهی قرمز می‌تواند منشا آلودگی این ویروس باشد یا نه؟

کسانی که می‌خواهند ماهی قرمز شب عید بخرند، بخوانند

سلامت نیوز:با نزدیک شدن به ایام عید و خرید برخی از اقلام متناسب با آیین کهن ایرانی از جمله ماهی قرمز، این سوال مطرح است که با توجه به شیوع کرونا در ایران آیا خرید ماهی قرمز می‌تواند منشا آلودگی این ویروس باشد یا نه؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در آستانه سال نو هستیم، ایامی که اگرچه این روزها تحت تاثیر ویروس کرونا از تب و تاب افتاده و بسیاری از بازارها را  بی رمق کرده است ولی در دل بسیاری از ایرانی ها هنوز شوق آغاز فصل بهار و چیدن سفره هفت سین در کنار خانواده وجود دارد.


چیدن سفره هفت سین سنت دیرینه ایرانیان است و هرکجای دنیا که باشند برای آنها نوروز و رسم و رسوم عید از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سعی می‌کنند تا حد ممکن حتی مختصر و کوچک به آن پایبند باشند و  رسوم را به جا آورند.
در سفره هفت سین ایرانی علاوه بر سنجد، سمنو، سرکه، سیر، سماق، سکه، سیب، و در نهایت سبزه، ماهی قرمز نیز از دیرباز راه خود را باز کرده است و به گفته برخی مورخان نماد جریان زندگی و سرزندگی است.


بر سر این که ماهی قرمز یا ماهی گلی، در هفت‌سین باشد یا نه، مردم آن را خریداری کنند یا نه، مناقشاتی بسیاری میان برخی افراد وفعالان محیط زیست وجود دارد؛ به طوری که برخی افراد معتقدند  به طور کل نباید آنها را خرید زیرا به دلیل نگهداری نامناسب بعد از چند روز تلف می‌شوند و از طرفی ناقل بیماری نیز هستند. برخی  دیگر معتقدند زیستگاه اصلی  ماهی قرمز شرق آسیا از جمله چین  و ژاپن است  و این گونه برای محیط زیست کشور غیربومی بوده و به تنوع زیستی و گونه‌های بومی آسیب می زند و یا مردم به طور کل ماهی قرمز نخرند یا اگر خریداری کردند درآبهای آزاد رهاسازی نکنند. باوجود این اما برخی افراد علاقه بسیاری به ماهی قرمز دارند و معتقدند این ماهی باید پای سفره هفت سینشان باشد.


اخیرا اما موضوعی در فضای مجازی مطرح شد که چون ماهی‌های قرمز وارداتی از چین هستند و این کشور  نیز مبدا شیوع ویروس کروناست پس احتمال دارد ماهیان نیز ناقل ویروس کرونا باشند. موضوعی که افکار عمومی را به خود  جلب و بسیاری را نگران کرد که حالا باید  ماهی قرمز بخرند یا نه؟ .
در این راستا علیرضا رحمانی- رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران ضمن رد این شایعات  و با بیان اینکه ماهی قرمز کاملا تولید داخل است در گفت‌وگو با ایسنا گفت:اخیرا در فضای مجازی شایعاتی پخش شده است که ماهی قرمز می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد که این موضوع را قویا تکذیب می‌کنیم. زیرا سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و بیماری‌های حیوانات، با شیوع ویروس کرونا واردات هرنوع ماهی زینتی به کشور را از چین ممنوع کرده است.  اگر هم نیازی به واردات باشد از کشورهای دیگر چون مالزی و سنگاپور و...این واردات انجام می شود و کنترل دقیقی روی آنها انجام شده و در صورت مشاهده  بیماری از ورود آنها به کشور جلوگیری می‌شود.


رحمانی با تاکید براینکه خود ماهی قرمز ناقل ویروس کرونا به انسان نیست، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که ماهی قرمز هیچ مشکلی از نظر بیماری ندارد، اما بایستی حتما در جابه جایی و حمل آن نکات بهداشتی هم توسط فروشنده و هم توسط خریدار رعایت شود.


رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ماهی قرمز بیش از ۸۰ سال است که وارد کشور شده و به عبارتی دیگر بومی کشور است، اظهار کرد: ماهی قرمز شب عید به هیچ  عنوان از خارج از کشور وارد نمی شود. همه این ماهی‌ها تولید داخل هستند و در برخی استان‌های کشور چون گیلان، قزوین، البرز و تهران تولید می شوند.


وی با بیان اینکه در سال بالغ بر  ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید میشود، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد این ماهیان زینتی  در داخل کشور تولید و کمتر از ۲۰ درصد که آن هم گونه‌های خاصی هستند از سایر کشورها وارد می شوند. همچنین از این ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی بخشی به کشورهای همسایه یعنی عراق، حاشیه جنوب  خلیج فارس، ‌افغانستان و ارمنستان نیز صادر می شود.


 ماهی قرمز را چگونه باید نگهداری کنیم؟
رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه هر موجود زنده‌ای شرایط  نگهداری خاصی دارد که اگر این شرایط  تامین نشود، مخاطراتی برای آن موجود زنده ایجاد خواهد شد، گفت:دمای آبی که بایستی ماهی قرمز در آن نگهداری شود باید حداقل ۲۰ تا حداکثر ۲۸ درجه سانتی گراد باشد. به طوری که بایستی آب شرب معمولی ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرف درباز باقی بماند تا کلر از آن خارج شده و سپس نسبت به تعویض آب تنگ ماهی اقدام کرد.
وی ادامه داد:غذای ماهی نیز باید به صورت غذای کنسانتره و مخصوص ماهیان گرم‌آبی از فروشگاه‌های معتبر تهیه شود، ضمن اینکه بایستی غذا بسیار ریز شود تا برای ماهی قابل استفاده باشد. همچنین توصیه می‌شود نان خشک، سبزی و کاهو و نظایرآن نیز به ماهی داده نشود و ترجیحا از همان غذای مخصوص ماهی استفاده شود و روزی یک یا دو روز یکبار نیز کفایت می‌کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha