دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 29059
سلامت نیوز : انتقال خون در پزشكی جنبه حیاتی دارد و تهیه خون كافی و سالم یكی از هفت راهبرد مقام های بهداشتی كشورهای جهان در آغاز سال 2000 میلادی بوده است.
 
به گزارش ایرنا، در تمام دنیا نیاز به خون و فرآورده های آن مختص به زمان خاصی نیست و این نیاز همیشه وجود دارد.
بر خلاف تصور برخی از مردم كه فكر می كنند در مناسبت ها و روزهای خاص مانند ماه رمضان، ‌فصل های گرم و سرد سال یا تعطیلات، اهدای خون چندان ضروری نیست، اما نیاز به خون، زمان خاصی ندارد و همواره به این ماده حیات بخش نیاز است.
از طرفی مدت نگهداری خون محدود است و حداكثر 35 روز می توان خون كامل را نگهداری كرد. در مورد برخی فرآورده های خونی مانند پلاكت، مدت زمان نگهداری با توجه به امكانات موجود بین سه تا پنج روز است، بنابراین هنوز در طبیعت هیچ جایگزینی برای خون انسان پیدا نشده كه بتواند وظایف این ماده حیاتی را در بدن انسان به خوبی انجام دهد.
بر اساس آمار سازمان انتقال خون، سالانه فقط 5 / 2 درصد از مردم ایران خون اهدا
می كنند و هر واحد خونی كه اهدا می شود، جان دستكم سه نفر را نجات می دهد.
خون‌های اهدایی از طول عمر خاصی برخوردار است كه بر این اساس خون‌های اهدایی مجاز استفاده می‌شود، همچنین خون‌های كهنه كه از طول عمر آن گذشته است، معدوم می‌شود.
متوسط نگهداری خون ها با یكدیگر متفاوت است به عنوان مثال گلبول قرمز 35 روز و پلاكت پنج روز قابل نگهداری است و پلاسما نیز دو تا سه سال قابل استفاده است.
افراد باید بدانند كه اهدای خون، ‌هیچگونه ترسی ندارد و پزشكان پس از معاینه دقیق و بررسی شرایط جسمی ‌مراجعه كنندگان، تشخیص می دهند كه آیا فرد قادر است این كار را انجام دهد و در غیر این صورت به طور موقت و یا دائم از اهدای ‌خون معاف می شود.
افرادی كه بیماری قلبی و تنفسی یا سابقه تشنج، بیماری های صرع و یا خاص دارند نیز برای همیشه از انجام این كار معاف هستند.
مدیركل انتقال خون استان تهران در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا در مورد شرایط اهدای خون می گوید: حداقل سن برای اهدای خون 17 سال تمام ،حداكثر سن 65 سال و حداقل وزن نیز 50 كیلوگرم است.
بشیرحاجی بیگی افزود: فواصل اهدای خون هر هشت هفته، یكبار است مشروط به آنكه شمار دفعات آن در طول یك سال بیشتر از چهار بار نشود.
وی با بیان اینكه زنان سه بار در سال و مردان حداكثر چهار بار در سال می توانند خون خود را اهدا كنند، گفت: همراه داشتن اصل كارت شناسایی مانند كارت ملی، شناسنامه و یا گواهینامه در هنگام اهدای خون، ضروری است.
حاجی بیگی در مورد بیشترین گروه سنی اهداكنندگان خون گفت: گروه سنی 26 تا 30 سال بیشترین اهدای خون را دارند كه 2/19 در صد از شمار اهداكنندگان را در سال گذشته تشكیل داده اند.
وی با بیان اینكه معافیت از اهدای خون به دو دسته موقت و دائم تقسیم می شود، افزود: معاف موقت به فردی اطلاق می شود كه در یك دوره زمانی از اهدای خون معاف شده و پس از سپری شدن آن مدت در صورتی كه سایر شرایط را دارا باشد می تواند این كار را انجام دهد.
حاجی بیگی ادامه داد: اما معاف دائم، یعنی فرد برای همیشه از اهدای خون معاف می شود.
وی با بیان اینكه در سال 89 ‌ بیش از یك میلیون و نهصد هزار نفر در كشور خون اهدا كرده اند، افزود: هر یك از گروه های خونی در جایگاه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. اگر چه گروه خونی O شایع ترین گروه خونی است اما به همین نسبت شمار بیماران حائز شرایط گروه خونی O نیز از سایر بیماران بیشتر است.
حاجی بیگی گفت: علاوه بر این، گروه O را دهنده همگانی می نامند، یعنی خون این افراد می تواند برای سایر گروه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد اما به طور معمول نیاز به گروه های منفی بیشتر احساس می شود.
24 خرداد ماه،‌ روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha