چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

آغاز سال نو برای خانواده‌ها نوعی تحول محسوب می‌شود و با توجه به آداب و رسوم فرهنگی غالبا دید و بازدیدهای نوروزی در خانواده‌های ایرانی صورت می‌گرفت؛ یا به سفر می‌رفتند یا حتی تفریحات بیرون از خانه بیشتر صورت می‌گرفت و به نوعی خودشان را سرگرم می‌كردند.

شگردهای سرگرم شدن در تعطیلات نوروز

سلامت نیوز:آغاز سال نو برای خانواده‌ها نوعی تحول محسوب می‌شود و با توجه به آداب و رسوم فرهنگی غالبا دید و بازدیدهای نوروزی در خانواده‌های ایرانی صورت می‌گرفت؛ یا به سفر می‌رفتند یا حتی تفریحات بیرون از خانه بیشتر صورت می‌گرفت و به نوعی خودشان را سرگرم می‌كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،سرگرم بودن باعث می‌شود میزان تنش و اختلاف نظر در درون خانواده كاهش یابد و باید اشاره داشت با توجه به شرایط فعلی لازم است نوع سرگرم شدن افراد و نوع برخورد و ارتباط‌هایی كه با یكدیگر دارند منطبق با محدودیت‌ها و مراعات‌های خاص شود.بنابراین آمادگی روانی برای ماندن در خانه یكی از مهارت‌هایی است كه لازم است برای گذراندن تعطیلات نوروز  امسال در خانواده‌ها ایجاد شود تا از بروز تنش و بی‌حوصلگی و خلق پایین و مشاجرات بین فردی جلوگیری كند.

انزوا و ماندن در خانه برای افرادی كه از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی برونگرا و اجتماعی هستند دشوارتر است، ضمن این‌كه كنار هم بودن بیش از حد باعث ایجاد اختلاف نظر نیز می‌شود. اما لازم است تمام این موارد در شرایط فعلی بازبینی و نحوه نگرش و تفكرات فرد اصلاح شود.توصیه می‌شود افراد خانواده برای این‌كه دچار افسردگی ناشی از ماندن در خانه نشوند، ابتدا فهرستی از فعالیت‌های لذتبخشی كه می‌تواند در خانه صورت گیرد را تهیه كنند و آنهایی كه قابلیت اجرا شدن دارند را به كار ببرند و از راهكارهای سرگرم شدن در شرایط خاص استفاده كنند.

جملات منفی و «خودگویی‌های منفی درونی» نیز باید متوقف شود، زیرا جملات منفی كه فرد با خود تكرار می‌كند باعث ایجاد دلشوره،بیقراری و بدخوابی و ناآرامی می‌شود و در نهایت ممكن است فرد دچار خلق پایین و احساس افسردگی شود.

افزایش فعالیت‌های اشتراكی و كنار هم بودن در خانواده می‌تواند به افزایش صمیمیت و انسجام در خانواده منجر شود و برای این‌كه كمتر دچار تنش شوند، لازم است به علایق و خواسته‌های همه اعضای خانواده اهمیت داده شود و در روابط بین فردی از جملات سرزنشی و تحقیرآمیز پرهیز كنند. همچنین استفاده از بازی‌های خانوادگی مختلف می‌تواند به سرگرم شدن كمك كند و فعالیت‌هایی مانند دیدن فیلم، خواندن كتاب، ورزش در خانه، تمرینات آرام سازی عضلانی، شنیدن موسیقی، انجام فعالیت هنری و ... می‌تواند برنامه ریزی شود تا آرامش و نشاط در خانه ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha