دو ماه پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، سوال‌های بسیاری در مورد روش‌ها یا شایعات منتشر شده برای پیشگیری و درمان این ویروس ایجاد شده، سازمان جهانی بهداشت به ۱۳ مورد از آنها پاسخ گفته است:

سلامت نیوز: دو ماه پس از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، سوال‌های بسیاری در مورد روش‌ها یا شایعات منتشر شده برای پیشگیری و درمان این ویروس ایجاد شده، سازمان جهانی بهداشت به ۱۳ مورد از آنها پاسخ گفته است:


آیا باد گرم دستگاه‌های خشک کننده دست، ویروس کرونا را می‌کشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، خیر. باد گرم دستگاه‌های خشک کننده دست در کشتن ویروس کرونا مؤثر نیست. برای محافظت از خود در برابر این ویروس جدید، باید به طور مرتب دستان خود را با مایع پاک کننده حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. سپس باید آنها را با استفاده از دستمال کاغذی یا قرار دادن در مقابل باد دستگاه خشک‌کن، کاملاً خشک کنید.


آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و معالجه ابتلای ویروس کرونا مؤثر هستند؟

خیر. آنتی بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها کارایی ندارند و در جنگ با باکتری‌ها موفق هستند. کرونا هم یک ویروس است، پس نمی‌توان برای پیشگیری از ابتلای به آن و یا درمان آن از آنتی بیوتیک‌ استفاده کرد. با این حال، اگر شما در به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری هستید، ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کنند چرا که ابتلا به عفونت باکتریایی در بیمارستان ممکن است.


آیا تششع لامپ‌های گندزدایی که بر پایه ساتع کردن اشعه ماوراء بنفش کار می‌کنند، می‌تواند کروناویروس را بکشد؟

لامپ‌های منتشر کننده اشعه ماوراء بنفش نباید برای استریل کردن دست‌ها یا دیگر قسمت‌های پوست بدن انسان استفاده شوند زیرا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سوزش پوست شود.


اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به ویروس کرونا چقدر مؤثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل عفونت با ابتلا به ویروس کرونا دچار تب شده‌اند، موثر هستند اما نمی‌تواند افراد آلوده را که هنوز تب ندارند، تشخیص دهد. چرا افراد مبتلا به ویروس کرونا ۲ تا ۱۰ روز بعد دچار تب می‌شوند.


آیا اسپری کردن الکل یا کلر بر روی بدن می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر بر روی اعضاء بدن نمی‌تواند ویروسی را که به تازگی وارد بدن شما شده، بکشد. پاشیدن چنین موادی می‌تواند به لباس یا غشاهای مخاطی بدن همچون چشم و دهان آسیب بزند. الکل و کلر می‌توانند برای گندزدایی سطوح مفید باشند ولی باید طبق توصیه‌ها و دستورالعمل‌های خاص مورد استفاده قرار گیرند.

آیا دریافت نامه یا بسته پستی از کشور چین بی‌خطر است؟

بله، بی خطر است و افرادی که بسته‌ای را از چین دریافت می‌کنند، در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار نمی‌گیرند چون بررسی‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، ویروس کرونا به مدت طولانی بر روی اشیاء مانند بسته‌های پستی زنده نمی‌مانند.


آیا حیوانات خانگی می‌توانند عامل شیوع کرونا باشند؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر ابتلای حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه به ویروس کرونا وجود ندارد. اما همیشه بهتر است که پس از هر تماسی با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید. این اقدام شما را در برابر باکتری‌های مشترک بین حیوانات خانگی و انسان‌ها محافظت می‌کند.


آیا واکسن‌های ضد پنومونی( سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) شما را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند؟

خیر. این واکسن‌ها کارکردی در برابر ویروس کرونا ندارند. البته محققان در سراسر جهان در حال تلاش برای کشف و تولید واکسن مقابله با ویروس کرونا هستند. با این وجود سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون در برابر بیماری‌های تنفسی را برای محافظت از سلامتی شما بسیار توصیه می‌کند.


آیا شستشوی مرتب بینی با نمک می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند؟

خیر. هیچ سند و مدرکی مبنی بر ممانعت شستشوی منظم بینی با نمک از ابتلا به ویروس کرونا یا عفونت ریوی وجود ندارد. البته شواهد محدودی نشان می‌دهد که شستشوی منظم بینی با نمک می‌تواند به بهبودی سریعتر سرماخوردگی کمک کند.


آیا خوردن سیر می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی مفید است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ دلیلی برای محافظت سیر از ابتلای مردم به ویروس کرونا وجود ندارد.


آیا مالیدن روغن کنجد بر پوست مانع ورود ویروس کرونا به بدن می‌شود؟

روغن کنجد ویروس کرونا را از بین نمی‌برد. البته برخی مواد گندزدای شیمیایی مانند کلر، اتانول دارای غلظت ۷۵ درصد، اسید پراستریک و کلروفرم هستند که برای از میان بردن ویروس کرونا مفید هستند ولی کارکرد آنها تنها برای پاک کردن سطوح است و تماس آنها با پوست و بدن انسان نه تنها در کشتن کرونا تاثیری قابل توجهی ندارد بلکه خطرناک نیز هست.


آیا داروهای خاصی برای پیشگیری یا معالجه ویروس کرونا وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای پیشگیری یا معالجه ابتلا به ویروس کرونا توصیه نمی‌شود. مبتلایان به این ویروس فعلا باید تحت مراقبت کامل پزشکی قرار بگیرند و با بررسی منظم شرایط بالینی آنها برخی درمان های خاص برای آنها تجویز شود. سازمان جهانی بهداشت در تلاش برای شتاب دادن به سرعت تحقیقات در حال انجام برای کشف داروی مقابله با ویروس کروناست.


آیا فقط افراد مُسن تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند یا که افراد جوان نیز مستعد ابتلا به این ویروس هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند. اما افراد مسن و افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری‌هایی همانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی در مقابل این ویروس آسیب پذیرتر هستند.

سازمان جهانی بهداشت به تمامی افراد در هر سنی که هستند، توصیه می‌كند كه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا بهداشت فردی خود را رعایت کند. همچنین مبتلایان به این ویروس باید با اجتناب از استعمال دخانیات و عدم استفاده از نسخه‌های طب سنتی خود را در معرض خطر بیشتر قرار ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha