سلامت نیوز : زیبایی های شالیزارها هر چند انسان را به وجد می آورد اما كار در مزارع شالیزار همیشه به این خوبی پیش نمی رود زیرا اگر كشاورزان و كارگران مراقب خود نباشند این بیماری خواهد بود كه آنان را از پا در خواهد آورد.
 
به گزارش ایرنا، لپتوسپیروز یا بیماری تب شالیزار یكی از این بیماری ها است كه در مزارع در كمین كشاورزان و كارگران مزارع نشسته است.
بیماری لیپتوسپیروز یكی از انواع بیماری‌های مشترك میان حیوان و انسان است كه از حیوان به انسان منتقل می‌شود.
این بیماری در تمام نقاط شهری و روستایی مناطق پیشرفته و در حال پیشرفته جهان به غیر از نواحی قطبی، شایع است و تب ناگهانی، سردرد، لرز، درد شدید عضلات (ران و ساق پا )و التهاب چشم از نشانه‌های بالینی و مشترك این بیماری محسوب می شود.
لپتوسپیروز، به عنوان یك بیماری شغلی در میان كارگران مزارع نیشكر، كشاورزان، كارگران فاضلاب‌ها و معادن، دامپزشكان، كارگران كشتارگاه‌ها، دامداران، كارگران كارخانجات فرآورده‌های شیری و ماهیگیران نیز مشاهده می شود.
با اینحال لپتوسپیروز اغلب با بیماری‌های مننژیت یا آنفلوآنزا اشتباه می‌شود. همه‌گیر شدن این بیماری بیشتر در میان افرادی كه با آب‌های رودخانه‌ها، كانال‌ها و یا دریاچه‌های آلوده به ادرار حیوانات اهلی و وحشی تماس دارند و یا اشخاصی كه در برخورد با بافت‌ها و ادرار حیوانات آلوده قرار می‌گیرند، به وجود می‌آید.
به گفته پزشكان، میزان بروز این بیماری در مردان به دلیل ارتباط شغلی، بیشتر از زنان است.
به نظر می‌رسد كه بروز بیماری نزد شهرنشینان، به خصوص هنگام نزول باران‌های شدید و سیلابی افزایش می‌یابد.
كارشناس مسوول بیماری‌های مشترك میان انسان و حیوان مركز مدیریت بیماری واگیردار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می‌گوید: بیماری لپتوسپیروز، یك بیماری واگیردار است كه به بیماری تب مرداب، یرقان عفونی و كارگران مزارع برنج، نیز مشهور است.
دكتر جمال شریفیان ادامه می‌دهد: بیماری لپتوسپیروز در تمام نقاط دنیا البته به‌جز قطب شمال و جنوب و بیشتر در مناطق گرمسیری مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: علائم بیماری لپتوسپیروز مانند سردرد، تب، حالت تهوع، دردگلو و مفاصل در مراحل اولیه شبیه بیماری آنفلوآنزاست.
شریفیان گفت: كارگرانی كه در مزارع برنج، كشتارگاه‌ها و معادن كار می‌كنند و یا در فصل نشای برنج، مشغول به كار هستند به ‌شدت در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی ادامه داد: این بیماری همچنین از طریق حیواناتی مانند سگ و ادرار، سقط جنین و ترشحات دستگاه تناسلی در دام‌ها به انسان منتقل می شود.
شریفیان گفت: این بیماری از مخاط ‌های چشم، بینی، دستگاه گوارش و تنفسی و یا وجود خراش در دست و پا ، افراد را مبتلا می‌كند و البته كارگرانی كه در معرض رطوبت و یا عوامل فصلی قرار دارند نیز از این بیماری در امان نیستند.
وی با بیان اینكه 90 درصد از علائم بیماری عفونی لپتوسپیروز، خفیف و زودگذر است، گفت: زنان خانه‌داری كه در فصل نشاكاری برنج در مزارع كار می‌كنند باید از تمامی وسایل حفاظتی استفاده كنند تا كمتر در معرض خطر قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha