سلامت نیوز : سل قابل درمان است و نباید كسی به دلیل این بیماری جان خود را از دست دهد و برای درك بهتر وضعیت بیماری سل در كشور، شناخت وضعیت آن در جهان ضروری است .
  سرپرست اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر گفت: هم اكنون حدود 20 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به سل هستند كه بیش از 80 درصد این موارد مربوط به تنها 22 كشور در حال توسعه هستند و نكته قابل توجه آن است كه افغانستان و پاكستان در زمره این كشورها است.
دكتر مهشید ناصحی، متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: تخمین های سازمان جهانی بهداشت بیانگر آنست كه درسال 2009 میلادی در سطح جهان تعداد 9.4 میلیون مورد جدید بیماری سل رخ داده كه حدود 1.2 میلیون نفر از آنها آلوده به ویروس اچ آی وی (ایدز) نیز بوده اند. همچنین تعداد موارد مرگ ناشی از سل در این سال حدود 1.3 میلیون مورد بوده كه 380 هزار نفر آنها مبتلا به ایدز بوده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان كرد: سل و ایدز اثرات سوء متقابلی بر یكدیگر دارند ؛ از یك طرف بیماران مبتلا به ایدز به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیش از سایر افراد دچار سل شده و بسیاری از آنها به دلیل ابتلا به سل دار فانی را وداع می گویند و از طرف دیگر ابتلاء به سل سرعت تضعیف سیستم ایمنی را در بیماران آلوده به ویروس ایدز بالا می برد.
دكتر ناصحی درخصوص در مورد وضعیت بیماری سل در كشور ابراز داشت: درسال 1389 در ایران تعداد 10639 مورد بیماری سل گزارش شده كه 50.7 درصد آنها را زنان و 13.1 درصد را بیماران غیر ایرانی (که عمدتا افغانی تبار بوده اند) تشكیل می دادند.
وی اضافه كرد: بیشترین میزان بروز مربوط به این جمعیت 65 سال به بالا بوده كه این شاخص حاكی از موفقیت كشورمان در كنترل بیماری است؛ اما در عین حال به دلیل جوان بودن جمعیت كشور هنوز نیمی از موارد سل را جمعیت 15 تا 45 سال تشكیل می دهند و به همین دلیل این بیماری همچنان یك اولویت بهداشتی برای ما محسوب می شود و دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین موارد بروز سل ریوی كشور را دارا هستند .
سرپرست اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر اظهار داشت: كنترل سل نیاز به مداخله ای طولانی دارد، چرا كه این بیماری به راحتی درمان پذیر است و شرط آن شناخت بیماری، كشف موارد جدید و تداوم درمان تحت نظارت پزشك معالج است. داشتن صبر و درست مصرف كردن دارو و به پایان رساندن دوره درمان (كه حدود6 تا 8 ماه بــه طول می انجامد)، لازمه ی درمان موفق است و درصورت رعایت این موارد پیروزی بر سل به راحتی میسر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha