پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 290650

اصلا فرقی ندارد كه روی صورت، دست و پای دختر ما رد بخیه باقی بماند یا روی پسرمان. اما همیشه این نكته را به دخترها یادآوری می‌كنیم كه: «دختر نباید...» این درحالی است كه اگر به هر دو جنس آسیب برسد،‌ زیبایی یا سلامت آنها به خطر می‌افتد.

هوای دخترانتان را داشته باشید

سلامت نیوز:اصلا فرقی ندارد كه روی صورت، دست و پای دختر ما رد بخیه باقی بماند یا روی پسرمان. اما همیشه این نكته را به دخترها یادآوری می‌كنیم كه: «دختر نباید...» این درحالی است كه اگر به هر دو جنس آسیب برسد،‌ زیبایی یا سلامت آنها به خطر می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اگر دختری گرفتن پنچری ماشین را بلد باشد،‌ زمخت به نظر می‌رسد. او اگر دوست داشته باشد موهایش را كاملا كوتاه كند،‌ می‌گویند زنانگی ندارد و اگر مثل باد بدود و فوتبال بازی كند،‌ ظرافت زنانه ندارد! این تعریف‌ها و معیارها را ما می‌سازیم و دخترها را با همین قید و بندهای بی‌اساس و آسیب‌رسان به لحاظ روانی بزرگ می‌كنیم. جالب این‌كه انتظار داریم دختر ما اعتماد به نفس كافی داشته باشد!

در این روزها که به‌واسطه شیوع کرونا ویروس جدید بسیاری از اولیا خانه‌نشین شده‌اند و در آستانه تعطیلات نوروز وقت بیشتری برای گذراندن در کنار فرزندان خود دارند،‌ سراغ راهكارهای پرورش درست دختر با اعتماد به‌نفس و نه سركش و عصبی می‌رویم.

مرز میان بازی دخترانه و پسرانه را چه كسی تعیین كرده؟ چه كسی تعیین كرده فوتبال پسرانه  است و والیبال دخترانه؟ ماشین بازی پسرانه و عروسك‌بازی دخترانه است؟ لازم نیست تفكیكی برای نوع بازی یا اسباب‌بازی‌هایی كه دختر شما انتخاب كرده و بازی می‌كند، قائل شوید؛ مگر این‌كه بازی موردنظر از نظر جسمی یا روانی به او صدمه بزند.

مسلما این نكته را برای پسرها هم باید رعایت كنید. هر نوع بازی، نوعی تلاش و كوشش برای فراگیری تازه‌ها، مبارزه، مقاومت،‌ حل كردن معماها و رسیدن به نتیجه است. بنابراین با منع هر بازی،‌ بخشی از توان فراگیری، ‌مهارت و خلاقیت كودك را متوقف می‌كنید.

 اجازه ابراز عقیده بدهید

آدم‌ها ‌فارغ از جنسیت،‌ باید بتوانند برای زندگی خودشان تصمیم‌گیری كنند. تا سن كودكی هم پسر و هم دختر باید بتوانند با كمك پدر و مادر تصمیم بگیرند.بعد از آن باید به‌قدری مهارت تصمیم‌گیری را از خانواده یاد گرفته باشند كه بتوانند به تنهایی برای زندگی و آینده‌ خود تصمیم گرفته و درست و غلط را تشخیص بدهند. بنابراین باید هر دو جنس دختر و پسر، بتوانند عقیده‌ خود را ابراز كنند و دوم این‌كه باید به یك نسبت از حق ابراز عقیده و تصمیم‌گیری برخوردار باشند.این جرات را شما به دختر و پسر خود یاد می‌دهید.

 اعتماد به نفس بیشتر

اگر دختر شما در درس‌های حفظی خیلی موفق نیست اما در ریاضیات عالی است، به او كمك كنید تا در حفظیات هم موفق شود. اگر در ورزش خاصی مهارت دارد، او را به ادامه مسیر در این راه كمك كنید. اگر هنر خاصی را دوست دارد، شرایط را طوری فراهم كنید تا بتواند علاقه هنری‌اش را دنبال كند. دخترانی كه شخصیت آنها پرورش پیدا كند، علاوه براین‌كه می‌توانند انتخاب شغل بهتری داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری هم خواهند داشت. مهارت‌های بیشتر، اعتماد به‌نفس بیشتر را به همراه دارد.

 با او همدل باشید

هركسی در هر سنی، مشكلات خودش را دارد. برای مثال اگر انتخاب یك گل‌سر برای دختر شما گیج‌كننده است، اگر نیاز به كمك دارد، حتما با او همدلی و همراهی كنید. هیچ‌وقت از جمله‌هایی مثل: «این كه كاری نداره، خودت انجامش بده»، «تصمیم گرفتن این قدر سخته؟»، «بلد نیستی این كار ساده‌ را هم انجام بدهی؟» و... پرهیز كنید. این جمله‌ها دقیقا اعتماد به نفس او را هدف قرار می‌دهند و تاثیر منفی آنها دقیقا مثل وقتی است كه به جای او دائما تصمیم بگیرید و نگذارید كاری را خودش انجام دهد.بنابراین نه به جای او تصمیم بگیرید و نه این‌كه هیچ همدلی و همراهی‌ای با او نداشته باشید.

 به زیبایی او كمك كنید

همان‌قدر كه توجه بیش از حد به زیبایی و آراستگی می‌تواند فرزند شما را از درس و ورزش و مطالعه و... بازدارد، همان‌قدر هم بی‌توجهی به آراستگی او می‌تواند به اعتماد به نفس او آسیب برساند.

بنابراین اگر مساله‌ای وجود دارد كه فرزند شما را ناراحت كرده، حتما برای حل آن با او همراهی كنید.برای مثال اگر موی زائد در زمان بلوغ روی صورت او ظاهر شد، اگر دچار اضافه وزن شد، اگر چربی بدن او بیش از اندازه بود و... برای رفع این مشكلات و افزایش اعتماد به نفس او، حتما به فرزندتان كمك كنید.

 ابتدا از او سؤال كنید

اگر دختر شما، زشت‌ترین یا بدترین كار دنیا را انجام داد، به جای این‌كه با جمله‌های تحقیرآمیز او را به باد انتقاد بگیری، حتما اول درباره مساله با او صحبت كرده و از او درباره مشكل پیش‌آمده سوال كنید. فرزند شما باید همیشه حمایت شما را داشته باشد تا اعتماد به نفسش را از دست ندهد.

بنابراین از او سؤال كنید و به دقت به صحبت‌ها و توضیح‌های او گوش كنید.

 شرایط برابر را فراهم كنید

شكل رفتار، نوع آزادی‌ها و... در بعضی موارد با هم متفاوت است، اما نكته مهم، رعایت برابری و مساوات بین دختر و پسر شماست. برای مثال اگر در زمینه‌ای، آزادی‌ای به پسرتان می‌دهید باید به شكلی دیگر و در جایی دیگر، به دخترتان هم آزادی و قدرت تصمیم‌گیری بدهید. دقت كنید كه شرایط زندگی و آزادی‌های دختر و پسرتان باید كاملا برابر باشد. 

بگذارید انجام دهد

اگر دختر شما تصمیم گرفته كاری را انجام دهد، مانع او نشوید. این كار از كار شخصی تا كارهای منزل و كمك به شما تا كارهای مرتبط به مدرسه را شامل می‌شود، اما یك نكته را فراموش نكنید؛ برای این‌كه مشكلی پیش نیاید، او را دورادور مراقبت كنید؛ اما در كار او دخالت نكنید. اگر از نتیجه كار راضی نبود ـ یا شما راضی نبودید ـ سعی كنید با صحبت كردن و پیدا كردن مسیرهای اشتباه، برای بار بعدی كار موردنظر را بهتر انجام دهد.

 جمله‌هایی که ممنوع است!

گاهی برای تشویق توانایی‌های دخترها از جمله‌هایی استفاده می‌كنیم كه درست نیست.برای مثال: «قولت، قول مردانه است»، «مثل یک پسر بلد است پنچری بگیرد»، «مثل پسرم می‌ماند و ‌در کارها کمک می‌کند»و... این جمله‌ها، اعتمادبه نفس دختر شما را از بین می‌برد. از سوی دیگر باعث می‌شود دائما توانایی یا ناتوانایی خودش را پسرها را مقایسه كند. علاوه براین‌كه ممكن است دست به كارهای غیرمعقول و خطرناكی بزند تا توانایی خودش را به‌عنوان دختر ثابت كند.

دختران را از جنس مخالف نترسانیدرفتار درست با جنس مخالف، مهارت دیگری است كه دخترها باید در خانواده بیاموزند. آنها باید یاد بگیرند كه فارغ از جنسیت هر فرد،‌ خط قرمزها و مرز و محدوده‌های خود را تعریف كنند. به همان نسبت كه نباید اجاز بدهند هم‌جنس‌شان از آنها سوء‌استفاده مادی یا معنوی كند. بنابراین به جای آن‌كه آنها را از جنس مخالف ترسانده و مردها را موجودات ترسناكی برای آنها تعریف كنید،‌ مهارت تعریف و بیان محدوده‌های‌شان را به آنهایاد دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha