عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی می گوید فرونشست زمین ۳۰ درصد از پایتخت نشینان را تهدید می کند.

فرونشست زمین ۳۰ درصد از پایتخت نشینان را تهدید می کند

سلامت نیوز: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی می گوید فرونشست زمین ۳۰ درصد از پایتخت نشینان را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز، علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه پدیده فرونشست در دشت‌های استان تهران آثار مخربی بر جای می‌گذارد، گفت: آثار این فرونشست‌ها در جنوب و جنوب غربی تهران بر زیرساخت‌هایی همچون خطوط راه‌آهن و خطوط لوله آثار مخربی دارد که ناشی از روند تدریجی فرونشست زمین است که در پی پایین آمدن آب زیرسطحی رخ داده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه اکنون شاهد آثار پدیده فرونشست در مناطق دشتی هستیم، گفت: شریان‌های مهم حیاتی از جمله خطوط انتقال نیرو، انتقال سوخت، انتقال آب، فاضلاب و حمل و نقل ریلی در زون‌های فرونشستی هستند که اگر فرونشست رخ دهد این شریان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره آثار فرونشست زمین در دشت ورامین گفت: وقوع فرونشست در مسیر راه آهن تهران- مشهد یا خطوط برق ورامین - اشتهارد موجب ایجاد شکاف‌هایی بر روی سطح زمین شده است که در این راستا مطالعه بر روی خطوط انتقال فشار قوی برق قوی در دو منطقه اشتهارد در استان البرز و ورامین در استان تهران آغاز شده است.

بیت‌اللهی گفت: مطالعات میدانی از این مناطق نشان می‌دهد که بر اثر فرونشست زمین، اطراف دکل‌های برق شکاف برداشته و چنانچه این موضوع استمرار داشته باشد شکاف‌ها و حفره‌ها عمیق‌تر خواهد شد و حادثه رخ می‌دهد.

وی درباره فرونشست شهر تهران و در پاسخ به اینکه چند درصد از جمعیت تهران درگیر این پدیده می‌شوند، گفت: آمار دقیقی درباره جمعیت درگیر با فرونشست در تهران وجود ندارد اما می‌توان گفت ۳۰ درصد از جمعیت پایتخت به ‌نوعی با موضوع فرونشست در ارتباط هستند و خطرات ناشی از این پدیده در کمین پایتخت نشینان است.

این مدرس دانشگاه درباره راهکارهای حل فرونشست زمین گفت: برخورد با چاه‌های غیر مجاز و همچنین برخورد با استفاده نادرست از چاه‌های مجاز، نصب سیستم‌های کنترل هوشمند در چاه‌ها، اصلاح شیوه‌های آبیاری، مدیریت کشت و زرع و نفوذپذیر کردن زمین در جنوب تهران از راهکارهایی است که برای کاهش فرونشست زمین می‌توان در نظر گرفت. در شهر تهران شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی باید به موضوع مدیریت قنات‌ها و رگ‌آب‌ها در پروژه‌های عمرانی توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha