سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام مداوم بازیهای رایانه ای موجب ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان و نوجوانان می شود.

 دکتر پریا حبرانی با بیان اینکه خشونت و حالت جنگی مهم ترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های رایانه ای به حد افراط از آن استفاده می شود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد اظهار داشت : استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بارمی آورد.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد حس انزوا طلبی را از دیگر معایب بازیهای رایانه ای خشن برشمرد و افزود: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درونگرا ، منزوی ودر برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

این فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان بروز آسیب های جسمی از جمله چشم ها و ستون فقرات ، تاثیر منفی در روابط خانوادگی و افت تحصیلی را از دیگر مضرات گسترش این بازیها عنوان کرد و گفت: دراین بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس خود را در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران از دست می دهند .

وی با اشاره به اینکه مقصران اصلی ، والدین هستند که فرزندان خود را برای ساعت های طولانی درمقابل تلویزیون ، رایانه ، ویدئو گیم ، یا فیلم های ویدئویی رها می کنند اظهار داشت : والدین بیش از آنکه بازی را در اختیار کودک قرار دهند خود باید از محتوی بازی مطلع بوده و میزان آموزش و یا ترغیب به خشونت را در بازی ارزیابی کنند.

عضو مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر چنانچه قراراست از بازی های رایانه ای استفاده شود ، بهتراست بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر پریا حبرانی افزود: بهتراست که والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجه شان از بازی ها ی رایانه ای منحرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha