در شرایطی که شیوع بیماری کرونا در کشور در حال افزایش است و هر روز بر تعداد مبتلایان به کووید- ۱۹ اضافه می‌شود معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تأمین مؤثرترین داروهای درمان این بیماری در کشور خبر می‌دهد می‌گوید: خوشبختانه به همت متخصصان موفق شدیم پژوهش‌های بسیار مناسبی را در زمینه کنترل و درمان بیماری کرونا انجام بدهیم که از هفته گذشته اجرایی شده است.

عرضه داروهای جدید در پروسه درمان بیماران کرونایی

سلامت نیوز: در شرایطی که شیوع بیماری کرونا در کشور در حال افزایش است و هر روز بر تعداد مبتلایان به کووید- ۱۹ اضافه می‌شود معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تأمین مؤثرترین داروهای درمان این بیماری در کشور خبر می‌دهد  می‌گوید: خوشبختانه به همت متخصصان موفق شدیم پژوهش‌های بسیار مناسبی را در زمینه کنترل و درمان بیماری کرونا انجام بدهیم که از هفته گذشته اجرایی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،البته محور اصلی این پژوهش‌ها اطلاع‌رسانی در ابعاد گسترده و گوناگون بوده که این مهم توسط رسانه‌ها و نهادهای دانشگاهی به شکلی مناسب در حال انجام است. محور بعدی ثبت اطلاعات افراد مبتلا و بهبود یافته و همچنین ایجاد یک بیوبانک است که نمونه‌های بیولوژیک مبتلایان به کووید -۱۹ برای تحقیقات و کسب نتایج مناسب درمانی در آن ذخیره می‌شود.

دکتر رضا ملک‌زاده با تأکید بر اهمیت درمان بیماری کرونا، می‌افزاید: از آنجایی که درمان این بیماری مهم‌ترین هدف پژوهش‌های صورت گرفته است با بررسی اقدامات انجام شده توسط کشورهای مختلف در این زمینه توانسته‌ایم مؤثرترین داروهای درمانی را برای مداوای بیماران در کشور فراهم کنیم. یکی از این داروها در کشور تولید می‌شود و داروی دیگر وارداتی است.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود تحریم‌ها در زمینه واردات دارو با مشکل مواجه هستیم یا خیر می‌گوید: این دارو را از چین وارد کرده‌ایم و مقداری از آن به‌صورت رایگان است و بخشی دیگر را خریداری کردیم. وی در ادامه می‌گوید برای تهیه بیشتر دارو و رفع کمبودها مراحل ثبت سفارش نیز صورت گرفته است تا حتی با افزایش تعداد مبتلایان با کمبود دارو در کشور مواجه نشویم.

البته به‌صورت همزمان مراحل تولید آن در داخل کشور نیز در حال انجام استملک‌زاده با ابراز امیدواری به کاهش آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در کشور ادامه می‌دهد: با تمهیدات صورت گرفته از روز گذشته تک‌تک مبتلایان به کووید- ۱۹ در ایران که برای بهبودی نیازمند دارو درمانی هستند با مؤثرترین داروهای استفاده شده در جهان درمان خواهند شد. نوع وارداتی این داروها در برخی از کشورها مانند امریکا هزینه‌ای معادل ۵۰۰ دلار دارد، اما در ایران به‌صورت رایگان به بیمار تزریق می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار می‌دارد: البته این بدان معنا نیست که همه بیماران برای درمان نیازمند استفاده از دارو هستند. درواقع بیماران و خانواده آنها باید بدانند که ۸۵ تا ۹۰ درصد مبتلایان بدون نیاز به دارو بهبود می‌یابند.

آنها پس از گذراندن دوره بیماری نه تنها بهبود خواهند یافت بلکه نسبت به این بیماری ایمنی نیز می‌یابند. به همین دلیل نباید برای دریافت دارو اصرار داشته باشند. از سوی دیگر باید بدانیم عدم تجویز دارو برای گروهی از بیماران به‌دلیل کمبود دارو یا گران بودن آن نیست. بلکه این داروها هم مانند هر داروی دیگری در کنار مزیت‌ها عوارضی هم دارند پس به هیچ وجه نباید بی‌دلیل تجویز و استفاده شوند.

وی همچنین درباره افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ می‌گوید: این اپیدمی که جهانگیر شده در نوع خود تجربه‌ای جدید در جهان است.پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز برای سازماندهی و مقابله با آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. پس نباید ناامید شویم و باید برای غلبه بر آن دست به دست هم داده تلاش کنیم. وی بابیان اینکه برای غلبه بر بیماری کرونا باید مردم و مسئولان در کنار یکدیگر باشند، خاطرنشان می‌کند:

بهترین و مؤثر‌ترین و البته گران‌ترین داروها برای درمان این بیماری و نجات جان مبتلایان فراهم شده و ارسال آن برای استفاده در پروسه درمان از روز گذشته به استان‌ها و شهرستان‌های درگیر با بیماری آغاز شده است.سایر اقدامات برای کنترل بیماری نیز در حال انجام است اما مردم نیز باید برای غلبه بر بیماری تلاش کنند. بهترین اقدام مردمی، ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری در شهر و همچنین پرهیز از سفر خواهد بود.

اقدام مؤثر دیگر شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است.استفاده از ماسک پارچه‌ای نیز برای افرادی که دوستان و نزدیکان آنها به کووید-۱۹ مبتلا هستند همانقدر ضروری است که برای افراد سالم ضرورتی ندارد. چون ممکن است این گروه از جامعه هنگام تماس یا معاشرت با بیماران، خود دچار بیماری شده باشند اما به‌دلیل نداشتن علائم از ابتلا به آن بی‌اطلاع بوده و به‌عنوان یک ناقل در جامعه تردد کنند. حضور چنین افرادی در محیط‌های پرتردد و شلوغ بسیار خطرناک است و آنها ناخواسته تعداد زیادی را به این بیماری مبتلا خواهند کرد.

چون قدرت انتقال ویروس کووید- ۱۹ نسبت به بسیاری از ویروس‌های دیگر به مراتب بالاتر است. ملک‌زاده تأکید می‌کند: بنابراین می‌توان گفت رعایت بهداشت فردی و جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری و کنترل شیوع آن در جامعه بسیار مهم است. معاون وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود، تا پایان فروردین ماه در پیک بیماری قرار داشته باشیم.البته دوباره تأکید می‌کنم که همه مبتلایان به کووید- ۱۹ علائم خطرناک بیماری را نشان نمی‌دهند پس این مورد نباید باعث نگرانی و اضطراب افراد جامعه شود، بلکه باید توجه و احتیاط آنها را بیشتر کند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha