سلامت نیوز : بر اساس آمارهای جهانی در حال حاضر در کل دنیا ۲۴ میلیون نفر و در ایران نیز تخمین زده می شود ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.
 
بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده قوای عقلانی سیستم عصبی مرکزی انسان است که منشا آن ناشناخته است و درمان آن هم نیز در حال حاضر دسترس نیست.
تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول های مغزی می شود و به جای آنها لکه های متعددی با اشکال خاصی به نام پلاکهای پیری می نشیند.
پزشکان معتقدند، عامل اصلی "دمانس" یا زوال عقل بیماری آلزایمر است که از علایم مشخصه آن از دست دادن حافظه ،‌قضاوت ،‌استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار است .
بیماری الزایمر بخشی از روند طبیعی پیری نیست و چنانچه علایم فوق دیده شود ، می تواند تعیین کند که این علایم مربوط به بیماری دیگری است یا آلزایمر سبب آن می شود.
بیماری آلزایمر درمان ریشه کن کننده ندارد اما درمانهای موجود قادرند روی مسیر بیماری اثر کند کننده و کنترل داشته باشند.این بیماری بر توانایی فردی مانند درک ، فکر کردن ،‌به خاطر سپردن و ارتباط برقرار کردن تاثیر می گذارد .
قدرت تصمیم گیری کاهش می یابد کارهای ساده که یک فرد طی سالها انجام می داده بتدریج و یا به کلی فراموش می شود. ابتدا خاطرات نزدیک و بعد خاطرات گذشته محو و شخص در صحبت کردن دچار سردر گمی می شود .
رییس انجمن علمی آلزایمر ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : علت اصلی بیماری آلزایمر ناشناخته است ولی عواملی چون سن و پیشینه خانوادگی می توان به آن ربط داشته باشد .
معصومه صالحی با اشاره به سن اظهار داشت : اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بیشتر از65 سال دارند و هرچه سن بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد و کسانی هستند که در سنین 40تا 50 سالگی نیز گرفتار آلزایمر شده اند.
وی به انواع بیماری آلزایمر اشاره کرد و افزود:بیماری آلزایمر اسپورادیک نوع بسیار شایع این بیماری است که تقریبا 90 تا 95 درصد را شامل می شود و نقش وراثت در این نوع بیماری شفاف نیست و مستلزم تحقیقات بسیاری است .
صالحی خاطر نشان کرد : نقش عامل ژنتیکی و نحوه وراثت در بروز این بیماری پیچیده است ،‌بدین معنا که هیچگاه نمی توان به طور قطعی آن را پیش بینی و یا تعیین کرد که آیا فرزند یک فرد مبتلا به آلزایمر قطعا به این بیماری مبتلا خواهد شد یا نه .
وی ده علامت هشدار دهنده این بیماری را مانند اختلال حافظه ،‌مشکلات در انجام کارهای عادی ، ضعف بیان ، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت ، مشکلات در تفکر ذهنی ، جابه جا گذاشتن اجسام ،‌تغییرات در حالات و رفتار ، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه را به خانواده ها هشدار داد.
رییس انجمن علمی آلزایمر ایران گفت: مرز مشخصی میان علایم هشدار دهنده و ابتلا به این بیماری وجود ندارد ،‌لذا بهترین راه مراجعه به پزشک و به محض مشاهده هر گونه ضعف و اختلال در توانایی های شخصی باید به آن توجه کرد.
صالحی افزود:کسانی که دچار این بیماری هستند به مرور زمان شرایط آنان بدتر خواهد شد اولین نشانه ای که اغلب افراد دچار آن می شوند فراموشی است که باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزانه در منزل ،‌محل کار یا تفریحات زندگی می شود .
رییس انجمن آلزایمر ایران گفت : در حال حاضر هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد که بتوان بیماری آلزایمر را تشخیص داد و تشخیص طبی از طریق سنجش و ارزیابی انجام می شود و تا زمانی که نتیجه نمونه برداری از مغز در دست نباشد پزشکان می توانند فقط احتمال ابتلا به بیماری را تشخیص دهند.
وی ادامه داد: 80 تا 90 درصد موارد تشخیص این بیماری توسط افراد متخصص داده می شود این افراد شامل روانشناس ، روانکاو ، متخصص مغز و اعصاب و سالمندان ،‌پرستار و متخصص کادر درمانی است .
صالحی در خصوص درمان این بیماری افزود: پیشرفت های علم پزشکی در درمان و کنترل بیماری آلزایمر در ده سال گذشته بسیار چشمگیر و موفقیت آمیز بوده است و داروهای مختلفی در درمان اختلالات شناختی و همچنین علایم رفتاری ،‌افسردگی اضطراب ،بی خوابی و روان پریشی بیمار موثر است و روش های غیر دارویی نیز در کنار روش دارویی به کاهش بی قراری بیمار کمک می کند.
وی استفاده بیشتر از ذهن، حافظه ، مغز ،‌معاشرت و روابط اجتماعی ، سبک زندگی سالم ، غذای سالم ،‌ورزش ،‌کاهش فشار عصبی و جلوگیری از ضربه سر را از راههای پیشگیری بیماری آلزایمر ذکر کرد .
صالحی خاطر نشان کرد : انجمن آلزایمر ایران در سال 80 با هدف آگاهی دادن به جامعه و ارتقای کیفیت زندگی بیمار و توجه به بهداشت روانی خانواده ها فعالیت خود را شروع کرده است .
وی افزود: این انجمن در طول فعالیت چند ساله و حضور در مجامع علمی ملی و بین المللی و ارایه مقالات کشوری در کنفرانس های داخلی و خارجی در سال 1385 موفق به عضویت دائم انجمن جهانی آلزایمر شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha