دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 29073

گردن تیره اصطلاحی است که برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن پوست گردن شما به میزان قابل توجهی تیره تر از پوست اطراف است. تغییر رنگ ممکن است هشدار دهنده باشد و شما را به خودآگاهی برساند، با این حال، در بیشتر موارد نه دلیلی برای نگرانی است و نه مسری است.

علل لکه های قهوه ایِ گردن و راههای درمان آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین در برخی موارد، این تیره شدن پوست ممکن است یک علامت هشداردهنده از چیزی جدی تر باشد، بنابراین مراجعه به پزشک برای تعیین علت و شروع هر گونه درمان ضروری ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گردن سیاه، علل آن و نحوه درمان آن، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم تیرگی گردن

در برخی موارد، تیرگی ممکن است سایر نواحی بدن شما، معمولاً زیر بغل را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

علائم دیگری که ممکن است همراه با آن باشد عبارتند از:

  • پوست ضخیم شده
  • پوستی که در لمس مخملی به نظر می رسد
  • خارش

اگر تیرگی به طور ناگهانی ظاهر شد، با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.

علل تیرگی گردن

تیره شدن گردن ممکن است به دلیل شرایط مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

آکانتوز نیگریکانس

آکانتوز نیگریکانس وضعیتی است که در آن پوست تیره و ضخیم می شود و ممکن است مخملی به نظر برسد. می تواند روی گردن، در چین های پوست و سایر نقاط بدن ظاهر شود. بیشتر در زیر بغل دیده می شود، اما گاهی اوقات در چین های دیگر مانند کشاله ران دیده می شود. این می تواند در مردان، زنان و کودکان رخ دهد و ممکن است در افرادی که پوست تیره تر دارند شایع تر باشد.

این مشکل یک بیماری نیست و به تنهایی مسری یا مضر نیست. اغلب به سطح انسولین فرد مربوط می شود و اغلب در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت دیده می شود. کودکانی که به AN مبتلا می شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

سایر شرایط جدی‌تر زمینه‌ای برای ایجاد آکانتوز نیگریکانس عبارتند از:

  • بیماری کوشینگ
  • سرطان
  • اختلالات هورمونی
  • چاقی

این اختلال ممکن است توسط داروها و مکمل های مختلف از جمله نیاسین، قرص های ضد بارداری، پردنیزون و سایر کورتیکواستروئیدها ایجاد شود.

درمان‌ها معمولاً علت زمینه‌ای را درمان می‌کنند. اگر موفقیت آمیز نبود، ممکن است درمان هایی برای پوست مانند رتینوئیدها یا کرم های ویتامین D به شما داده شود.

درماتیت نگلکتا

این نوع درماتیت وضعیتی است که در آن رنگ پوست فرد به دلیل شسته نشدن مناسب تغییر می کند. این اتفاق پس از تشکیل عرق، باکتری، سبوم و سایر مواد به دلیل عدم رعایت بهداشت رخ می دهد. همچنین به عنوان "درماتوز شسته نشده" شناخته می شود، این یک اختلال نادر است، اما به راحتی با شستشوی ناحیه با صابون، آب یا الکل درمان می شود و با رعایت بهداشت شخصی از آن جلوگیری می شود.

رنگدانه های پوستی ناشی از دارو

افزایش رنگدانه های پوست ممکن است در نتیجه مصرف برخی داروها رخ دهد، از جمله:

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

  • فنی توئین
  • ضد مالاریا
  • آمیودارون
  • داروهای ضد روان پریشی
  • تتراسایکلین ها

تغییر رنگ می تواند در هر نقطه از بدن از جمله گردن ظاهر شود. رنگ ها از قهوه ای تیره تا آبی-مشکی متغیر است. معمولاً پس از قطع داروی ایجاد کننده آن برطرف می شود، با این حال، تغییر رنگ نیز می تواند طولانی مدت یا حتی دائمی باشد. در این موارد، لیزر درمانی ممکن است بتواند هایپرپیگمانتاسیون را از بین ببرد.

سیاهی گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که گردن سیاه یک بیماری نیست، بلکه نشانه یک بیماری زمینه ای است، اگر متوجه تیرگی در جایی از گردن خود شدید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

درمان سیاهی گردن

درمان بیماری زمینه‌ای که باعث تیره شدن گردن شما می‌شود، کلیدی برای از بین بردن آن و جلوگیری از عود آن است. در برخی موارد، تغییر رنگ ممکن است با درمان بیماری برطرف شود، یا در موارد افزایش رنگدانه های ناشی از دارو، زمانی که دارو قطع شود. به عنوان مثال، در مواردی که ناشی از مقاومت به انسولین است که اغلب با کاهش وزن قابل حل است.

حتی اگر بیماری زمینه‌ای درمان شود، تغییر رنگ طولانی‌مدت یا دائمی پوست ممکن است باقی بماند . چندین گزینه وجود دارد که ممکن است به بازگشت پوست به رنگ اولیه کمک کند. در حالی که برخی ممکن است برای برخی از رنگ های پوست بهتر باشند، پزشک یا متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام یک برای شما موثرتر است.

گزینه های درمانی برای گردن سیاه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لایه برداری
  • داروهای تجویزی شامل اسید سالیسیلیک، رتین-A و آلفا هیدروکسی اسیدها و همچنین داروهای آکنه خوراکی
  • لایه برداری شیمیایی
  • درمان های لیزری

تیرگی گردن به خودی خود یک بیماری مضر یا مسری نیست. با این حال، این می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد، بنابراین باید در اولین علائم تیره شدن پوست خود به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند به تشخیص و درمان علت کمک کنند و همچنین در مورد گزینه های درمانی برای کمک به بازگشت پوست به رنگ اولیه خود صحبت کنند.

به گفته مسعود داوودی متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) : لکه های قهوه ای ایجاد شده در ناحیه گردن، سینه و کمر به ویژه هنگامی که در فصل تابستان ظاهر شود، ارتباط مستقیمی با تعریق زیاد بدن دارد.


وی در گفت و گو با ایرنا افزود: اوج شیوع ایجاد این لکه ها در فصل تابستان است و تعریق و گرما منجر به بیماری زا شدن این قارچ پنهان می شود. به افراد توصیه می شود در فصل تابستان پس از انجام هر فعالیت و تعریق زیاد بدن، حمام کرده و پس از هر استحمام به سرعت بدن خود را خشک کنند.


داوودی با بیان اینکه قارچ می تواند ارثی باشد، تصریح کرد، با این حال بهتر است افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پس از استحمام از حوله های شخصی برای خشک کردن خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: همچنین بهتر است لباس های زیر با آب گرم شسته و با گرمای آفتاب خشک شود. این لباس ها حتما باید اتو شود تا آلودگی های پنهان لباس ها از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha