براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۳۶۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا و تاکنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسیده است.

بررسی ۶.۵ میلیون خانواده در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا/ امکان تداوم تعطیلی مدارس بعد از عید/ احتمال افزایش تعطیلات نوروزی کارمندان

سلامت نیوز:براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۳۶۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا و تاکنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در بیست و پنجمین روز از شیوع کرونا در ایران براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۳۶۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا و تاکنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسیده است. گفتنی است علی اکبر ولایتی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه است. روز گذشته به دستور مقام معظم رهبری ستاد کل نیروهای مسلح اولین جلسه کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران را تشکیل داده و براساس مصوبه این جلسه مقر شده است قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد. این اقدامات نیز ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد. همچنین علیرضا زالی (فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران) پس از جلسه با قرارگاه ثارالله به عنوان قرارگاه مهم استان تهران که با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی و انتظامی، امنیتی و قضایی برگزار شد، اعلام کرد: درباره نحوه اداره شهر تهران در روزهای آتی مصوبات خوبی تصویب شد که امروز (شنبه) از سوی مجموعه استانداری تهران به دستگاه‌های مرتبط در استان تهران ابلاغ می‌شود.


۶.۵ میلیون خانواده در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا بررسی شدند
سعید نمکی در ارتباط با هفتمین نشست ستاد مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور گفت: امروز هفتمین نشست ستاد مقابله با کرونا با حضور ویدیوئی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، ارزیابی وسع بیماران، محدودیت‌های عبور و مرور بویژه برای افراد مبتلا به گفتگو گذاشته شد. بزودی محل استقرار اکیپ‌های ما برای کنترل رفت و آمدها مشخص می‌شود. 
وی افزود:  یک سری مصوبات نیز در روزهای آینده در ستاد با حضور رئیس جمهور خواهیم داشت. 
نمکی گفت: بیشترین زمان این نشست به بحث بسیج ملی مبارزه با کرونا تعلق داشت. این طرح در چهار استان به صورت پایلوت اجرا شد که در آن افراد ما به درب منازل خانه‌‌ها برای معاینه رفتند، افرادی که مبتلا شناخته می‌شدند یا توصیه‌های لازم را دریافت می‌کردند یا به بیمارستان ارجاع داده می‌شدند. همچنین افراد مرتبط با آن‌ها به راحتی شناسائی می‌شدند و تحت مراقبت قرار می‌گرفتند. در این طرح حدود شش و نیم میلیون خانواده بررسی شدند و پاسخ آن‌ بسیار مناسب بود.
وزیر بهداشت افزود: این اقدام بار بیمارستانی ما را بسیار کاهش می‌دهد. امروز 31 هزار مرکز بیمارستانی در کشور به مسئله کرونا مشغول هستند. 1000 مرکز غیربیمارستانی نیز به این موضوع تعلق پیدا کرده اند که سعی داریم آن را به 2000 هزار مرکز برسانیم. امیدواریم با حرف شنوی مردم و فشار برای زمین‌گیر کردن مبتلایان ببه جهت عدم عبور و مرور آن‌ها، بتوانیم چرخه انتقال بیماری را بشکنیم. اگر این هدف محقق شود تا پایان سال دستاوردهای بزرگی را کسب خواهیم کرد.
دعوت به کار پرستارانی که به هر دلیل بیکار شده‌اند/انعقاد قراردادهای خریدخدمتی
«مریم حضرتی» معاون مراقبت‌های پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با بکارگیری پرستارانی که ۸ یا ۹ سال پیش از این موعد، به هر دلیلی از کار کنارگیری کرده‌اند یا برکنار شده‌اند، گفت: پرستارانی که به دلیل شرایط خاص از کار کنارگیری کرده باشند،‌ می‌توانند به مرکز درمانی سابق خود مراجعه کنند تا بصورت شرکتی و خرید خدمت بکار گرفته شوند. 
وی افزود: البته مشروط بر اینکه، افراد مشکل قانونی مثل مشکلات اخلاقی در هنگام خروج از کار نداشته باشند. 
وی در رابطه با پرستارانی که سابق براین استخدام رسمی مراکز درمانی بودند، گفت: اگر این پرستاران نیز مشکل قانونی یا اخلاقی در هنگام کنارگیری از شغل نداشته باشند، می‌توانند به راحتی با مراجعه به مراکز درمانی  و بصورت شرکتی و خرید خدمت استخدام شوند. 


لزوم پیگیری جدی‌تر دستورالعمل‌های اقشار آسیب‌پذیر
نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که معتادان متجاهر و زباله‌گردها اصول بهداشتی را رعایت کنند
«محمد‌حسین جوادی» رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که  " با توجه به شیوع ویروس کووید19 و قدرت شیوع آن، وزارت بهداشت چه تکلیفی را در رابطه با کودکان کار و زباله‌گرد به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است؟ گفت: وزارت بهداشت مدیریت بحران اپیدمی را برعهده دارد. در این شبکه هر سازمانی مسئولیتی را برعهده دارد. از آن جهت که متولیان کودکان نهادهای دیگری هستند، تدابیر خاص خودشان را برای این گروه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.


وی افزود: دستورالعمل‌هایی که سازمان بهزیستی برای مراکز سالمندان، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و... غیره ابلاغ کرده، عمدتا مربوط به آموزش اصلاح سبک زندگی و قرنطینه است. این گروه‌‌ها بخشی به سازمان بهزیستی و بخشی دیگر به سازمان خدمات اجتماعی شهرداری مربوط است.
جوادی در واکنش به این پرسش که  از زمانی که با شیوع کرونا مواجهیم، تمام نهاد‌ها ذی‌ربط تحت فرماندهی وزارت بهداشت هستند. با توجه به اینکه خطر ابتلای اقشار آسیب‌پذیر مانند کودکان کار و زباله‌گرد و معتادان متجاهر بسیار زیاد و احتمال انتشار ویروس توسط آن‌‌ها بسیار بالا است، وزارت بهداشت چه تکلیفی را برای این سازمان‌ها تعیین کرده است؟  گفت: وزارت بهداشت یک چارچوب کلی را به سازمان‌ها ابلاغ می‌کند و نمی‌تواند برای نگهداری کودکان بدسرپرست دستورالعملی صادر کند.


وی افزود: دستورالعمل‌های آن‌ها با همکاری مسئولان وزارت بهداشت تهیه می‌شود. در واقع دستورالعمل‌ها توسط بدنه کارشناسی خود آن سازمان‌ها تهیه می‌شود و به تایید وزارت بهداشت می‌رسد. ما تنها در حوزه‌‌های بهداشتی جامعه هدف آن‌ها ورود می‌کنیم. دستورالعمل‌های آن‌که محیط  را چگونه گندزدائی کنند و یا کادر چه پوششی داشته باشند بر عهده وزارت بهداشت است.
جوادی گفت: مجری آن دستورالعمل‌ها وزارت بهداشت نیست و باید خود آن نهادها باشند، چرا که اگر خارج از پروتکل رفتار کنند، ابتدا خودشان با بحران مواجه می‌شوند. اگر فرض بگیریم در مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست یک نفر مبتلا شود، همان برای تمام افراد آن‌جا مشکل‌ساز می‌شود. البته اگر فردی در این مراکز مشکوک باشند به مراکز معین ارجاع داده می‌شوند.
رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: به طور کلی منظورم این است که گروه‌های هدف رها نیستند. برای هر گروه هدف دستورالعملی وجود دارد که بهداشت آن‌ها رعایت شود.


جوادی درباره وضعیت زباله‌گرد‌ها و معتادان متجاهر گفت: این افراد را عمدتا مراکز غیردولتی پوشش می‌دهند. البته این موضوع نیاز به مشارکت‌ همگانی دارد، یعنی در این رابطه ما متکی به مسئولیت‌پذیری مردمی هستیم. نهادهای غیردولتی هم مسئول آموزش این افراد و هم مسئول مراقبت از این افراد هستند. آ‌گاهی‌های لازم به این افراد داده شده است تا مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند.


وی در پاسخ به این پرسش که " افرادی که به آن‌ها اشاره می‌شود، پیش از اپیدمی ویروس کرونا هم با بیماری‌های عدیده‌ای از جمله زخم‌های باز و بیماری‌های پوستی دست به گریبان بودند، آیا می‌توان از آنها توقع داشت؛ اصول ایمنی مانند استفاده از دستکش را رعایت کنند؟ یا این موضوع می‌تواند برای آن‌ها مهم باشد؟ بیان کرد: بله این درست است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به رعایت اصول بهداشتی اهمیت بدهند.
وی افزود: باید با مدیر دفتر آسیب‌های کودکان سازمان بهزیستی کشور در این حوزه گفتگویی کنیم. البته وزارت بهداشت برای همه این مسائل پیش‌بینی داشته است. البته خط مقدم وزارت بهداشت، امروز مراکز درمانی است، اما دیدبانی جامعه نیز جزو وظایف و مقولات مورد توجه وزارت بهداشت در این شرایط است.


ممکن است تعطیلات پس از عید هم تداوم داشته باشد
حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش بینی کرده‌ایم
«عبدالرسول عمادی» مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در سال تحصیلی جاری گفت: تاکنون یک ماه ‌تعطیلی داشته‌ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد. حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش بینی کرده‌ایم.‌
وی افزود: اولین سناریو، تشکیل کلاس‌ها بعد از ۱۵ فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند ماه را داریم که با آموزش ‌در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش بینی شده ۵ شنبه‌ها هم در ‌صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شوند. در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.‌
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی ‌خرداد، از ۱۷ خرداد برگزار و کنکور هم ۱۵ تا ۲۰ روز معوق شود.‌
عمادی با بیان اینکه قرار است این سناریوها روز شنبه در شورای معاونین نهایی شود گفت: سناریوی بعدی این است که مدارس ‌از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت آزمون‌ها با تاخیر برنامه‌ریزی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود کنکور هم یک تا دو هفته ‌به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش بینی کردیم.‌


وی افزود: اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و ‌آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.‌
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتماً در برنامه‌ها ‌باشد، گفت: حتی اگر بعد از عید کلاس‌ها باز هم با تاخیر شروع شد باید فرجه‌ای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار ‌شود.‌


عمادی ادامه داد: این موضوعات در جلسات شورای معاونین وزارتخانه بحث می‌شود و در نهایت باید در ستاد ملی کرونا هم بررسی شود. ستاد ملی مدیریت کرونا اختیار دارد که اجازه دهد تقویم آموزشی یا زمان کنکور به تعویق بیفتد و تصمیمات لازم ‌اتخاذ شود.‌


وی درباره نقش معلمان در این ایام گفت: برنامه‌ای که طراحی شد و توسط مدیران مدارس مراقبت می‌شود این است که ارتباط ‌معلم و دانش‌آموز از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برقرار باشد. تا جایی که در استان‌ها رصد شده این ارتباط ‌برقرار است و طوری نبوده که معلمان اقدامی نکرده باشند.‌
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران مدارس و ملعمان اهمیت این موضوع را بسیار سریع درک کردند و این ایام را، ‌تعطیلی مطلق تلقی نکردند.‌
عمادی درباره حقوق معلمان غیردولتی، حق‌التدریس، مستخدمین مدارس، خرید خدماتی‌ها و … گفت: تعطیلات اضطراری بوده است. ضمن اینکه همکاران ما کار غیرحضوری انجام داده‌اند و چون تعطیلات ناخواسته بوده و هیچکس خواهان آن نبوده، ‌بنابراین حق‌الزحمه معلمان و این گروه‌ها کامل پرداخت خواهد شد.


وضعیت کاشمر رو به ثبات است
ممکن است در برخی استان‌ها نیاز به افزایش تعطیلی عید کارمندان باشد
بهروز بنیادی (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) در مورد وضعیت حوزه انتخابیه‌اش (کاشمر) به ایلنا گفت: وضعیت کاشمر ثابت است و خوشبختانه در چند روز گذشته با روند رو به ثباتی مواجه بودیم؛ سه مورد فوتی داشتیم و در مجموع ۱۸ نفر بیمار با مثبت شدن آزمایششان بستری شده‌اند که قرنطینه آنها در حال انجام است و مراقبان سلامت کار خودشان را به نحو احسن انجام می‌دهند.
 وی درباره وضعیت استان خراسان رضوی افزود: باتوجه به اینکه این استان مسافرخیز است بیماری تازه وارد فاز افزایش و شیوع شده و تعداد بیماران بستری رو به افزایش است اما اقدامات خوبی به فرماندهی استاندار در ستاد مبارزه با کرونا حال انجام است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس دهم اظهار داشت: تلاش می‌کنند که تعداد و تردد مسافران و گردشگران به حداقل برسد که اگر این اتفاق بیفتد و مردم رعایت کنند، امیدوار هستیم که سیر شیوع بیماری در خراسان رضوی کاهشی باشد.
وی درباره اینکه آیا لزومی بر بسته شدن حرم امام رضا (ع)وجود دارد یا نه، گفت: با توجه اینکه مقام معظم رهبری هم اعلام کردند روز اول عید به مشهد نخواهند رفت، به نوعی می‌توان این برداشت را کرد که مردم هم باید رعایت کنند و در آن حضور پیدا نکنند.


بنیادی تاکید کرد: اینکه حرم بسته شود در سطح کشور خیلی بازخورد خوبی ندارد اما مهم‌تر از همه این است که مردم خودشان رعایت کنند؛ در عین حال استفاده از مواد ضدعفونی و مسائل بهداشتی در حرم رعایت شده اما به هر حال خود مردم هستند که باید رعایت کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در  پاسخ به این سوال که ستاد مقابله با کرونا تاکید دارد که مردم در خانه بمانند آیا بهتر نیست که ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی تعطیل شوند؟، گفت: در کشورهای دیگر  نیز عملاً بیشتر تعطیلی‌ها شامل حال مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها بود و در مورد ادارات و شرکت‌ها مطرح نشده است و حتی در هیچ کدام از کشورهایی که ابتلای آنها به بیماری بیشتر از ما بوده است ادارات تعطیل نشدند.
وی ادامه داد: اما تعطیلی ادارات به اختیار استانداران و مدیران کل قرار گرفته که خودشان مسئله را مدیریت کنند و کارمندانی مانند بیماران دیابتی، خونی، تنفس و جانبازان را که دارای ریسک خطر هستند حتماً از حضور در سرکار معاف کنند اما در سایر موارد که ضرورت دارند و چرخه کشور به حضور آنها بستگی دارد می‌بایست با حداقل نیرو فعالیت کنند و یا اگر امکان دارد به صورت دورکاری فعال باشند.


بنیادی با تاکید بر اینکه اختیار تعطیلی ادارات به مدیران کل و استانداران داده شده است، گفت: توجه به اینکه هر سال در چند روز پیش از نوروز معمولاً شاهد فعالیت کمتر در ادارات هستیم، قطعا از این هفته نیز فعالیت ادارات به نحوی کاسته خواهد شد.
نماینده مجلس دهم درباره تعطیلی ادارات و کارمندان بیش از پنج روزی که هر سال در ایام عید تعطیلی دارند، گفت: بهتر است منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم آن‌ها اطلاعات دقیق‌تری دارند ممکن است  در برخی از استان‌ها لازم باشد که این تعطیلی تمدید شود و در برخی نیاز  به تمدید نباشد.


اثرات اقتصادی کرونا تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند
به یک تصمیم شجاعانه در دولت نیاز است
محمدابراهیم رضایی در گفتگو با ایلنا، درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا یک ویروس نو با ویژگی‌های خاص خود بود که کلا هیچ کشوری در جهان آمادگی مقابله و مدیریت آن را نداشت. کشور ما هم تحت تاثیر این وضعیت بود. مدیران ما با جدیت در حال تلاش هستند و قرائن و شواهد نشان می‌دهد دارند به مدیریت مسلط می‌شوند.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: باتوجه به اعمال مدیریت بر روند گسترش درمان و همچنین با همراهی و همکاری که مردم انجام می‌دهند روز به روز شرایطمان بهتر می‌شود. این مساله با یک مدیریت جامع و هماهنگ و هدفمند اعمال می‌شود و دغدغه‌ها در حال کاهش یافتن است و اثراتش این است که امروز تحرک مردم در تهران نسبت به چند روز گذشته بیشتر شده و با اطمینان بهتری فعالیت‌های روزمره خود را انجام می‌دهند.
نماینده مردم خمین تاکید کرد: اطمینانی که در حال ایجاد شدن است یک پیام نویدبخش است. از طرف دیگر حوزه تخصصی در حال کار کردن است و گفته شده داروهای جدیدی را آزمایش   کردند که این دستاوردها هم می‌تواند برای درمان در کشور و هم برای کل جهان و سایر کشورها دستاوردهای خوبی به ارمغان بیاورد. به هر حال روند قابل قبولی است و به نظرم به زودی انیبحران حل می‌شود.


نماینده مجلس دهم درباره موضوع قرنطینه کردن برخی شهرهای آلوده نیز گفت: به صورت عمومی نمی‌توان جامعه را قرنطینه کرد. همین که مردم خودشان رعایت می کنند و تک تک افراد احساس می‌کنند باید در این فرایند ایفای نقش کنند به نظرم اثراتش خوب است. افرادی که آزمایش‌شان مثبت است در یک محیط قرار می‌گیرند که درمانشان به طور ویژه انجام شود. به نظرم دغدغه‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند و شاید ظرف مدت یک هفته یا ده روز آینده بتوان گفت شرایط‌مان در کشور عوض شود. 


رضایی درباره تاثیرات سوء این بیماری بر اقتصاد کشور نیز گفت: اثرات اقتصادیش در کل دنیا اثرات جدی و فوق العاده سنگینی است. در کشور خودمان هم، چه در حوزه تجارت بین المللی و چه در حوزه کسب و کار داخلی اثرات جدی گذاشته و بسیاری از تولید کننده‌ها و حتی مغازه‌دارها دچار بحران و مشکل شدند به خصوص آنهایی که این ایام بهارِ فروششان بود امسال همه با ناکامی مواجه شدند. چه در حوزه اقتصاد خرد و چه در حوزه اقتصاد کلان این ویروس عمق زیادی داشت و خسارتش سنگین است که باید در سطح ملی تدابیر ویژه‌ای اندیشید و دولت به کسانی که آسیب دیدند و ممکن است از پا در آیند به طور ویژه کمک کند.


وی ادامه داد: باید همه دست به دست هم دهند تا آنهایی که امروز آسیب می‌بینند به طور ویژه دیده شوند و مورد حمایت قرار گیرند. امروز حقیقتا کل نظام چه قوه قضاییه، چه قوه مجریه و چه قوه مقننه باید هماهنگ شوند و این توانایی وجود دارد تا چرخه اقتصاد آنهایی که آسیب جدی دیدند مورد حمایت قرار گیرد و از حمایت‌های همه جانبه احساس دلگرمی کنند. در دولت هم یک تصمیم شجاعانه نیاز است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تاثیرات اقتصادی این بیماری به سال آینده نیز کشیده خواهد شد؟ گفت: وقتی چرخه اقتصاد و تولید یک لحظه دچار توقف شود اثراتش تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند و این نیست که اگر پنج روز تعطیل شد حتما اثراتش همان پنج روز خود را نشان دهد. بدهی‌هایی که دارند، تسهیلاتی که گرفتند، حقوق‌هایی که باید بدهند و هزینه‌هایی که تامین نشده اثراتش زیاد است.
رضایی گفت: کسانی که بدهی‌های جدی داشتند و نتوانستند به موقع قسط‌هایشان را بدهند اگر نظام بانکی با آنها همراهی نکند ممکن است بعضی از آنان دچار نابودی کامل شوند. حمایت‌های جدی نیاز است و دولت الان باید فکر عمیق‌تری در حمایت از چرخه تولید به خصوص کارخانه‌هایی که امروز تولید می‌کنند و تولیدشان دچار بحران شده و نیاز جدی‌تری دارند، داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha